جوان آنلاین: مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در برنامه «به اضافه یک» سیما با اشاره به مفهوم وفاق، گفت: ما اگر قدم به قدم پیش رویم، می‌توانیم بپذیریم که وفاق یک امر مثبتی است.

به گزارش فارس، وی افزود: در درجه اول، بپذیریم که این وفاق امر مثبت است و همه ما برای صیانت از آن باید تلاش بکنیم، یکی از تلاش‌ها این است که آن را تعریف کنیم، اگر تعریف نشود، افراد هر کسی با یک نگاه و تعریفی آن را بیان می‌کند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تصریح کرد: از تجربیات قبلی در زمینه وفاق استفاده کنیم و اجازه ندهیم که مفهوم ارزشمند وفاق که موردنیاز جامعه ما هم هست، دستخوش یک اتفاقاتی که قبلاً افتاده شده و باز تکرار شود. فضائلی اضافه کرد: نکته سوم این است که مسئله اصلی را در سطوح مختلف و در بدنه جامعه امروز سراغ بگیریم، مسئله اصلی مردم معیشت و اقتصاد است و این مضوع مطالبه اول و اصلی مردم است، بنابراین اگر می‌خواهیم وفاقی صورت گیرد، باید روی این مسئله متمرکز شویم.

وی در همین زمینه ادامه داد: یعنی همه کسانی که درد مردم را دارند و اگر دلسوز واقعی هستند، همه متمرکز شویم روی اینکه مسئله اصلی را اولاً بپذیریم و ثانیاً برای حل این مسئله تلاش کنیم، حل شدن آن هم این است که همه کسانی که این را مسئله اصلی می‌دانند پای کار بیایند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با بیان اینکه بحث وفاق در هر جامعه‌ای مهم است، یعنی اینکه اگر هر جامعه‌ای در آن بحث وفاق نباشد، آن جامعه آسیب‌پذیر است، گفت: اگر به فرهنگ قرآنی رجوع کنیم بحث «رحماء بینهم» را داریم، یعنی توصیه قرآن به ما این است که بین خودتان با رحمت برخورد کنید و از آن طرف در مقابل دشمن با شدت و حدت قرار بگیرید و یا اینکه از نزاع نهی شده‌ایم.

فضائلی تصریح کرد: در اوایل پیروزی انقلاب، شهید مظلوم بهشتی تعبیری دارند و توصیه ایشان این است که ما بایستی حداکثر جذب و در حد ضرورت دافعه داشته باشیم و این می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌هایی باشد که ما در جامعه خودمان بتوانیم انسجام داشته باشیم.وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بحث جذب حداکثری را در سال‌های گذشته مطرح کردند، همچنین تعابیر دیگری از جمله بحث انسجام ملی را در تعابیر رهبر انقلاب داریم، بنابراین موضوع وفاقی که امروز آقای پزشکیان مطرح کردند، در حقیقت با عناوین دیگری در جامعه ما مطرح بوده و همه این‌ها نشان می‌دهد که این یک موضوع مهم و لازم برای جامعه است و در تعابیر امام و رهبر انقلاب هم بحث وحدت و همدلی و مسائلی از این قبیل به وفور مطرح شده است.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه باید این را بپذیریم که وفاق موجب موضوع مهمی است و بایستی همه ما برای تحقق آن تلاش کنیم، گفت: تلاش برای تحقق این رویکردی که آقای پزشکیان برای دولت خودشان انتخاب کردند به‌عنوان یک رویکرد، مهم نیازمند یک سری کارهای است و الزاماتی دارد تا این وفاق محقق شود و آسیب نبیند.

فضائلی بیان کرد: طبیعتاً ما از تجربیات گذشته باید استفاده کنیم و ببینیم اتفاقاتی که درگذشته افتاده چگونه بوده است، مثلاً بعضاً تعابیر خوبی مثل «اصلاحات» را درگذشته داشتیم، چون از آن درست صیانت نشد به براندازی تبدیل و به سمت استحاله‌شدن پیش رفت.وی با تأکید بر اینکه دولتی تحت عنوان آشتی ملی نداشتیم، گفت: رویکرد کلانی که داشتیم این بود که هر دولتی برای خودش رویکردی انتخاب کرده است، مثلاً دولت‌ها تاکنون رویکردهایی از قبیل «دولت سازندگی»، «دولت اصلاحات»، «خدمت» و یا «اعتدال» را برگزیده‌اند و تعابیری ازاین‌دست داشته‌ایم.

source

توسط jahankhabari.ir