حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی اخلاقی‌امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور کشورمان، در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد به وزرا قدردانی کرد، چراکه معتقد است در حد وسع خود بر شعار تشکیل دولت وفاق ملی با وجود ۴ نفر از اعضای کابینه از دولت شهید آیت‌الله رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی و تعدادی از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان پایبند مانده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حرکت بر ریل وفاق، وحدت، انسجام و نگاه به چشم‌انداز  تأکید کرد.

در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی اخلاقی‌امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا به تعریف وفاق ملی پرداخت و گفت: از رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم تشکر می‌کنم که فعالیت خود را با شعار وفاق ملی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در کشور آغاز کرد و مجموعه اقدامات دولت را پیرامون عملیاتی کردن این شعار قرار داده است.


بیشتر بخوانید:


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم اظهار کرد: کشور ظرفیت‌های مختلف و متعددی دارد؛ از سویی ایران دارای ظرفیت نیروی انسانی بسیار هوشمند و جوان است. در کشور بیش از 30 میلیون جوان وجود دارد که ظرفیت بزرگ نیروی انسانی است و از سوی دیگر کشور دارای ثرو‌ت‌های مادی معدنی است.به عبارتی هفت درصد معادن دنیا در ایران است با وجود اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم. همچنین فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی 14 میلیون نفر در سراسر کشور هستند. 

پای کارآمدن تمام ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات 

وی به منابع مختلف زیرزمینی و وجود کریدورهای مهم و حیاتی در کشور اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد این ظرفیت‌ها به فعلیت برسد و مشکلات عدیده امروز زندگی مردم حل شود باید تمام ظرفیت‌ها انسانی و غیرانسانی، پای کار حل مشکلات نظام بیایند و این یعنی وفاق ملی در عمل. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره الزامات استمرار و دوام وفاق ملی، علاوه بر همکاری قوا با یکدیگر، گفت: گام اول را دولت در معرفی کابینه برداشت، گام دوم را نیز مجلس در رأی اعتماد به کابینه دولت برداشت اما این وفاق امروز باید به بدنه دولت، جناح‌ها، گروه‌ها و نخبگان سیاسی کشور سرایت و تسری پیدا کند. 

حجت‌الاسلام اخلاقی‌امیری ادامه داد: یکی از الزامات وفاق ملی در تسری این مفهوم به بدنه اجرایی دولت و گروه‌های سیاسی است که امروز گاهی از آنها با عنوان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب یاد می‌شود تا این حس مشترک در کشور ایجاد شود. 

حجت‌الاسلام اخلاقی‌امیری بیان کرد: در سال‌های دوران دفاع مقدس در دفاع از کشور تمام قومیت‌ها و مذاهب و ادیان در کشور پای کار آمدند و برای حضور در نبرد حق علیه باطل، قومیت‌های لر، فارس، ترک و عرب و سایرین مطرح نبود. به خاطر دارم همه با یک حس مشترک در سنگری در دوران دفاع مقدس اعم از شیعه، سنی، مسیحی، کلیمی و … در کنار یکدیگر برای دفاع از کشور زندگی می‌کردیم. روستایی، شهری، جوان، پیر، بانو، آقا و تمام افراد برای دفاع از کیان‌ و مرزهای کشور در صحنه بودند.

امروز نیازمند حس مشترک وفاق ملی

وی تأکید کرد: امروز باید در چهل و ششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور، وفاق ملی را در سطح عمومی ایجاد کنیم چرا که نیازمند چنین حس مشترکی هستیم. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کشور دارای ظرفیت‌های متعدد و از سوی دیگر دارای مشکلات مختلف است، افزود: اصطلاح‌طلب باشیم یا اصول‌گرا، اما برای رفع مشکلات اقتصادی باید اتفاق نظر داشته باشیم و تمام ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم. تسری شعار زیبای دولت به بدنه اجتماعی و نخبگانی جامعه به ویژه گروه‌های سیاسی و این خط‌کشی‌های اعتباری سیاسی و جناحی و ایجاد این حس مشترک لازم و ضروری است.

حجت‌الاسلام اخلاقی‌امیری تصریح کرد: امروز باید رسانه‌ها، مجموعه‌های نخبگانی و گروه‌های سیاسی و بزرگان وارد میدان شوند و فضای وفاق ملی را در بدنه نخبگانی جامعه تزریق کنند. البته دولت و مجلس و قوای سه گانه می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

انتصابات با نگاه فراحزبی

وی ادامه داد: پیشنهادم این است دولت همانطور که در معرفی کابینه به شعار وفاق ملی پایبند بود در انتصابات بعدی نیز در بدنه اجرایی کشور، با نگاه فراحزبی و فراجناحی انتصابات را انجام دهند تا مردم نیز این وفاق ملی را در بدنه دولت ببیند و گروه‌های سیاسی در این موضوع همراهی کنند.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: این همراهی‌ها به هم‌افزایی و همگرایی در جامعه و وحدت ملی کمک می‌کند. ما امروز در مقابل دشمنان نیازمند وحدت ملی هستیم و هرچه وحدت ملی قوی‌تر باشد دشمنان عقب‌نشینی می‌کنند و این عقب‌نشینی در حوزه نظامی، اقتصادی و تحریم‌ها خواهد بود. اگر وحدت ملی داشته باشیم و تمام جناح‌ها در دفاع از کشور ید واحده باشند دشمن نیز عقب‌نشینی خواهد کرد. 

وفاق ملی پیرامون اجرای برنامه هفتم توسعه

حجت‌الاسلام اخلاقی‌امیری در پاسخ به این سؤال که چه میزان تمرکز بر اجرای قانون برنامه هفتم و سند چشم‌انداز، وحدت و انسجام ملی را پیرامون یک محور مشترک عینی افزایش می‌دهد و از تنش‌های احتمالی بین قوا را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: اجرای برنامه هفتم توسعه و سند چشم‌انداز از جمله موضوعاتی است که همواره رئیس‌جمهور در برنامه‌های تبلیغاتی و در دولت بر آن تأکید دارند. امروز در کشور باید همه گروه‌ها، جناح‌ها و نهادها حول این محور وفاق ملی را نشان دهند. 

وی ادامه داد: حتی ممکن است مجموعه، گروه یا جمع نخبگانی نسبت به قانون ایرادی داشته باشند اما راه آن اصلاح است و مجلس شورای اسلامی می‌تواند قانون را اصلاح کند اما تا زمانی که قانون است پیرامون اجرای قانون هفتم توسعه باید وفاق ملی را شکل دهیم که رئیس‌جمهور مکرر بر آن تأکید کرده است و وزرا نیز در کمیسیون‌ها بر این اصل تأکید داشتند. همچنین همکاران در مجلس نیز درخواست و شرطشان برای رأی اعتماد به وزرا این بود که حول برنامه هفتم توسعه برنامه ارائه دهند. امیدواریم درصد اجرای برنامه هفتم توسعه با شش برنامه قبلی تفاوتی داشته باشد به طوری که درصد اجرای این برنامه بیش از شش برنامه دیگر باشد. 

نظارت مجلس؛ کمک به اجرای قوه مجریه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ضرورت نظارت دقیق مجلس بر عملکرد دولت در کنار همکاری سازنده و عدم تعارض نظارت بر دولت با وفاق ملی گفت: یکی از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی، نظارت است. قانونگذاری ذات اصلی مجلس شورای اسلامی است و آن را دنبال می‌کند اما در کنار آن، نظارت بر اجرای قوانین دیگر وظیفه اصلی مجلس است. البته گاهی از اوقات به اذهان این موضوع متبادر می‌شود که نظارت به معنای مچ‌گیری است اما واقعیت این نیست بلکه نظارت به معنای کمک به اجرای مجریه نسبت به آن قانون و رفع موانع اجرای آن است. 

حجت‌الاسلام اخلاقی‌امیری در پایان گفت: نظارت به این معنا یعنی کمک به اجرای صحیح قانون. بنابراین از این جهت قطعاً مجلس از این اصل و وظیفه خود کوتاه نخواهد آمد و این منافاتی با وفاق ملی ندارد. وفاق ملی حول اجرای قانون است همانطور که رئیس‌جمهور بر آن تأکید کرد اما کمک به اجرای صحیح قانون کمک به وفاق ملی است. لذا این نظارت تقویت وفاق ملی است و منافاتی با آن ندارد. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir