حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت صبح امروز، یکشنبه 25 شهریورماه، در نشست این ستاد به منظور اعلام اهم برنامه‌های هفته وحدت در سراسر کشور که در سالن اجتماعات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه، گفت: در ایام ماه ربیع‌الاول هستیم و این ایام خجسته، همراه با خاطرات گرانسنگ انسانی و الهی است. 

وی افزود: دعوت آشکار و ظاهر پیامبر اسلام(ص) در اول ماه ربیع‌الاول آغاز شده است. ولادت پیامبر(ص)، امام صادق(ع)، ولایت و امامت حقه حضرت مهدی(عج)، پیروزی انقلاب اسلامی و ورود امام راحل نیز در ایام ربیع‌الاول اتفاق افتاد.  

حجت‌الاسلام اختری ادامه داد: حضرت امام راحل از همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی، هفته وحدت را به عنوان حرکت نوین پايه‌گذاری کردند که تا کنون نیز استمرار داشته و دارد. 

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت با تاکید بر اینکه مسئله‌ وحدت از موضوعات اصلی اسلام است و تعامل بین مسلمانان‌ با عنوان برادری و ضرورت شکل‌گیری وحدت و دوری از اختلاف و تنازع در قرآن تصریح شده و خداوند آن را از مردم خواسته است، گفت: خداوند متعال عبادت خود را در وحدت امت قرار داده‌ است. همچنین تقوا و وارستگی فرد و جامعه به امت و وحدت امت وابسته است و رابطه امت در قرآن کریم با عنوان «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» بیان شده است و پیامبر(ص) همواره بر آن تاکید کرده و تلاش بر تحقق آن وجود داشته است. بنابراین هر حرف و نغمه از هر کسی و از هر سو برای فتنه‌‌انگیزی بلند شد، پیامبر(ص) آن را خاموش کرد و نگذاشت وحدت امت اسلامی خدشه‌دار شود. 

وی با بیان اینکه مسئله وحدت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی‌ پايه‌گذاری‌ شد، تصریح کرد: در این راستا تلاش‌ و کارهای اساسی شده است. امروز مقام معظم رهبری بر این مسئله اهتمام فراوان دارد و در تمام سخنرانی‌ها بر آن تاکید دارند و در برابر فتنه‌انگیزان موضع شفافی می‌گیرند. 

حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه هفته وحدت در آستانه یک‌سالگی «طوفان‌الاقصی» و مظلومیت مردم فلسطین برگزار می‌شود، گفت: در عنوان شعار وحدت امسال نیز مسئله فلسطین مورد توجه قرار گرفته است. مسئله دیگری که ما را به اهتمام بیشتر وامی‌دارد تقارن هفته وحدت با هفته دفاع مقدس است؛ لذا امسال مسئله وحدت حائز اهمیت بیشتری است و امت اسلامی و مسلمانان در سراسر دنیا برنامه‌هایی از ۱۲ ربیع‌الاول به روایت اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول به روایت شیعه برنامه‌هایی برگزار می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت با اشاره به ضرورت همکاری مسئولان و تمام آحاد مردم برای انسجام بیشتر و دوری از تفرقه، افزود: دشمن برای رخنه و فتنه تلاش می‌کند لذا جامعه و مردم و به ویژه نخبگان و مسئولان جامعه باید به آن توجه داشته و بیدار و آگاه باشند. دشمن از مسائل نژادی، نسلی، ملیتی، زبانی و طوایفی برای دامن زدن به اختلافات استفاده می‌کند. ریشه تمام اختلافات و سیاست‌های نفرت‌انگیز و پلید، استعمار انگلیس و آمریکای جنايتکار و حامیان آنها هستند که متأسفانه برخی کشورهای اسلامی نیز  از این جنايات حمایت می‌کنند. 

حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه مظلومیت فلسطين باید در هفته وحدت مورد توجه قرار بگیرد، گفت: کودک‌کشی، نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی باید در این هفته بیشتر تبیین شود. امروز اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی از ضررهای وحدت نداشتن امت اسلامی است؛ چرا امروز رژیم صهیونیستی اینگونه می‌تازد؟ چون کشورهای اسلامی در برابر جنایات اسرائيل ایستادگی نمی‌کنند و گاهی برخی از کشورهای اسلامی نیز اظهارات و بیانیه می‌دهند اما تأثیر ندارد. دولت‌های مسلمان امروز امکانات بسیاری دارند که باید برای مجبور کردن رژیم اشغالگر قدس به عقب نشینی و پایان دادن به جنایات و حمایت از مردم فلسطین و غزه به کار گرفته شود. 

وی اظهار کرد: امام راحل و مقام‌ معظم رهبری بر این موضوع تاکید دارند و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همت گذاشته و با تمام قوا و امکانات به میدان آمده تا انسجام بیشتر و همسویی بهتری بین ارگان‌های داخلی و خارجی در اجرای برنامه‌ها با موضوع وحدت امت اسلامی شمل بگیرد.

اختری شعار محوری هفته وحدت امسال را «وحدت امت اسلامی؛ نجات غزه مظلوم» خواند و گفت: امسال وظیفه داریم به مسئله وحدت و اتحاد امت اسلامی در داخل و خارج اهتمام بیشتری داشته باشیم. تمام ارگان‌ها، مردم و طبقات جامعه به ویژه علما، رهبران دینی در کشورهای مسلمان، پارلمان‌های کشورهای اسلامی و صاحبان رسانه‌ و سایرین باید فریادرس مظلومیت مردم‌ فلسطین همراه باشند. 

حجت‌الاسلام اختری ابراز کرد: امیدواریم با تلاش‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته حرکت گسترده‌تری در تمام دنیا شکل گرفته و فریاد بلندتری در جهان سرداده شود و بتوانیم وجدان‌های خفته و بی‌حرکت بسیاری از انسان‌ها را در دنیا بیدار کنیم‌. هنگامی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی طبقات و اقشار مختلف مردم برای حمایت از مردم فلسطین پای کار می‌آیند و ابراز همدردی می‌کنند، این می‌طلبد که بیشتر از دیگران باهم همفکری کنیم تا در مسیر حمایت از فلسطین و عدم تفرقه بین شیعه و اهل تسنن گام برداریم. 

وی با بیان اینکه خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید اسماعیل هنیه در راه وحدت و انسجام بیشتر امت اسلامی ریخته شد، افزود: با حمایت نهادهای بین‌المللی، جمهوری اسلامی در سایر کشورها برنامه‌‌های وحدت را برگزار  می‌کند. در این هفته جشن‌ها و اجتماع مردمی در تهران از میدان هفت‌تیر تا میدان ولیعصر و از تقاطع انقلاب تا میدان ولیعصر برگزار می‌شود و مشابه این برنامه نیز در سراسر استان‌ها برگزار می‌شود. 

حجت‌الاسلام اختری ادامه داد: برپایی پویش زیارت از دور رسول اکرم(ص) در ظهر و عصر ۱۷ ربیع‌الاول در تمام بقاع متبرکه، توسعه فضاسازی، گل‌آرایی و آذین‌بندی، تهیه محتوای هفته وحدت و سالروز ولادت حضرت رسول(ص) در بستر فضای مجازی، اطعام نبوی در روز 12 و 17 ربیع‌الاول در سراسر کشور و نورافشانی در شب ولادت پیامبر اکرم(ص)، بزرگداشت شهدای مقاومت به ویژه اسماعیل هنیه و شهید ابومهدی و سردار حاج قاسم در سطح بین‌المللی، برگزاری آیین جشن میلاد در سطح مساجد از جمله این برنامه‌ها هست. 

وی به برنامه‌های سپاه در هفته وحدت در حمایت از مردم فلسطین و تقارن هفته وحدت و دفاع مقدس، تکریم نخبگان و خانواده شهدا، تببین جنایات رژیم صهیونیستی، طراحی مسابقات ويژه کودکان و نوجوانان، اکران فیلم‌ها با مستندات وحدت اشاره کرده و گفت: همچنین سازمان دارالقرآن الکریم برنامه محفل‌های قرآنی، تکریم حافظان و تدبر در قرآن بر سر مزار شهدا، برگزاری پویش فراز محمد رسول الله (ص)، مسابقه ترجمه مفاهیم ۲۰ آیه را در نظر دارد. معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز مسابقات کتابخوانی با مضمون سیره پیامبر(ص) و حمایت از کتب منتشره را در این زمینه دارد. 

حجت‌الاسلام اختری به برپایی نذر اطعام و انفاق با عنوان «نذر به نیت احمد» اشاره و بیان کرد: نیروی انتظامی برنامه‌هایی چون برگزاری مسابقه حفظ قرآن بین ۲ هزار روحانی با تدبیر نماینده مقام‌ معظم رهبری در نیروی انتظامی و  تولید بسته محتوایی را دارد. آموزش و پرورش نیز برنامه دیدار با خانواده شهدا، نصب عکس شهدای اهل سنت و شیعه در مدارس و سخنرانی دانش‌آموزان برتر رشته‌ خطبه‌خوانی را در پیش از خطبه‌های نماز جمعه در دستور کار دارد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت با بیان اینکه بقاع متبرکه در سراسر کشور برنامه‌های ویژه هفته وحدت را خواهند داشت، گفت: در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مراسم عقد و ازدواج جوانان به تعداد ۶۰ زوج، بازدید رایگان از موزه آسمان نما و مرکز نجوم حرم و برپایی غرفه‌های فرهنگی برگزار می‌شود. 

وی تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان مسابقات استان‌های مرزی، مسابقه فوتبال جام صلح و دوستی، برگزاری مسابقات انفرادی  و همگانی در استان‌ها را برنامه‌ریزی کرده است. 

حجت‌الاسلام اختری گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز برنامه‌های متعددی را تا برگزاری کنفرانس وحدت خواهد داشت. همچنین قوه قضائیه برنامه عفو و بخشودگی مجرمان جرایم غیرعمد را در ولادت حضرت رسول(ص)، دارد. 

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت افزود: نشست بین علمای اهل سنت و شیعه برای گفت‌و‌گو، مودت و الفت بیشتر از محوری‌ترین برنامه‌های این هفته است. 

حجت‌الاسلام اختری در پایان اظهار کرد: تدارک این برنامه‌ها فقط به این معنا نیست که برنامه وحدت در این هفته خلاصه می‌شود بلکه در طول سال باید بر مسئله‌ وحدت‌ و انسجام بین امت اسلامی پرداخت. در این سال‌ها برای تحقق بخشیدن به شعار وحدت امت اسلامی تلاش‌های بسیاری شده است و آثار وحدت نمایان شده است. لذا باید در طول سال بر مسئله وحدت به لحظ نظری و عملی توجه شود و هر حرکتی که باعث تفرقه و فتنه‌ در امت اسلامی شود، آگاهانه و ناآگاهانه، آن قلم و سخن در خدمت انگلیس و آمریکا است و لذا از تمام قلم‌های فتنه‌‌انگیز اجتناب کرد و صاحبان رسانه‌ در این زمینه مسئولیت سنگین‌تری دارند.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir