به گزارش میراث‌آریا، حسن سلطانی مدیرپایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: نشست علمی با سخنرانی کاظم ملازاده با عنوان سخنرانی مروری بر ماد پژوهی و سخنرانی یعقوب محمدی‌فر در محل محوطه میراث جهانی هگمتانه برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا و استاد باستان شناسی بخش بزرگی از تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران زمین در ادوار مختلف تاریخ را مربوط به هگمتانه باستانی یا منطقه همدان دانست که باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد.

یعقوب محمدی فر عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در این نشست علمی گفت: باید توجه بیشتری به مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی در رابطه با هگمتانه داشت، چرا که یافته‌ها و کاوش‌ها نشانگر برجستگی نقش این منطقه در تحولات تاریخی و فرهنگی و سیاسی ایران زمین است.

او ادامه داد: ثبت جهانی هگمتانه فرصت مغتنم و ارزشمندی است تا نقش این منطقه از حیث تاریخی توسط جامعه نخبگانی و فعالان حوزه تاریخ و باستان‌شناسی بیشتر مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد.

استاد باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی اظهار کرد: مطالعات باستان شناختی بیانگر اهمیت هگمتانه به عنوان یک کانون تمدنی در فلات ایران و شاهراه ارتباطی جاده ابریشم و یک زیستگاه مهم از حیث حکمرانی و بازرگانی در دوره مادها، اشکانی و ساسانی است.

انتهای پیام/

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir