عزت الله یوسفیان

عزت‌الله یوسفیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأکید رئیس‌جمهور و برخی از وزرای اقتصادی دولت چهاردهم بر انجام جراحی اقتصادی گفت: خروجی هرگونه جراحی اقتصادی باید تحقق ثبات در اقتصاد و تک‌رقمی شدن تورم باشد. در دولت‌های قبلی انجام جراحی اقتصادی همواره مورد توجه قرار داشته ولی خروجی این جراحی نه‌تنها کاهش تورم و ثبات اقتصادی نبوده بلکه عکس آن اتفاق افتاد و به همین خاطر مردم هیچگاه از جراحی اقتصادی استقبال نکرده‌اند و این جمله برایشان تداعی‌کننده اتفاقات دهه 80 است.

وی افزود: دولت چهاردهم برای انجام هرگونه جراحی اقتصادی ابتدا باید افکار عمومی را با خود همراه کند؛ به عبارت بهتر با مردم درباره تبعات ادامه حیات ارز چندنرخی، شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها و ارزان بودن حامل‌های انرژی سخن بگوید. باید در نظر داشت بدون اقناع افکار عمومی نمی‌توان جراحی اقتصادی انجام داد. 

جراحی اقتصادی نیازمند اقناع افکار عمومی

نماینده ادوار مجلس شورای سلامی بیان کرد: از سوی دیگر باید در کنار اقناع افکار عمومی، باید جراحی اقتصادی به صورت کاملاً کارشناسی انجام پذیرد تا اتفاقات تلخ رخ ندهد. به عنوان مثال در دولت قبل تصور برخی این بود که با حذف ارز 4200 تومانی بساط رانت و فساد جمع می‌شود و اقتصاد ثبات پیدا می‌کند ولی نه‌تنها بساط رانت و فساد جمع نشد و اقتصاد به ثبات نرسید بلکه کالاها به حدی گران شد که خود دولتمردان شوکه شدند و فکر نمی‌کردند شرایط بدین‌گونه رقم بخورد! دولت جدید باید از اشتباهات دولت‌های قبلی درس بگیرد تا ضمن عدم تکرار این اشتباهات طوری برنامه‌ریزی کند که ثبات بازار برهم نخورد و قیمت‌ها روند افزایشی به خود نگیرد.

یوسفیان ادامه داد: من بر این باور هستم که پیش از هرگونه جراحی اقتصادی دولت باید چند اقدام را انجام دهد؛ اول اینکه تورم را تک‌رقمی کند و به هر طریقی که می‌تواند این را انجام دهد و دوم اینکه فکری به حال تحریم‌ها کند. واقعاً تحریم‌ها اقتصاد ایران را با شرایط بدی روبه‌رو ساخته و اجازه نمی‌دهد سرمایه‌گذاران وارد کشور شوند و از سوی دیگر به خاطر تحریم‌ها روند انتقال پول به کشور به شدت سخت شده است.

اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها و عادلانه کردن آن

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها و عادلانه کردن آن گفت: بنده مخالف شیوه فعلی پرداخت نقدی یارانه‌ها هستم و معتقدم این شیوه نه‌تنها قدرت خرید خانوارها را افزایش نداده بلکه هدررفت منابع را هم رقم زده و به همین خاطر بهتر است دولت به جای پرداخت نقدی یارانه، کالابرگ الکترونیکی تخصیص دهد تا از این طریق هم کمکی به تولید ملی شود و هم یارانه‌ها در مسیری درست خرج شوند و یارانه نقدی را هم صرف ساخت کارخانه و واحدهای تولیدی کند. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در دهه 80 که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد قرار بر این بود که سالانه مبلغ این یارانه افزایش پیدا کند، یادآور شد: نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه از دولت یازدهم به بعد هرطور که خواستند این طرح را دستخوش تغییر و تحولاتی کردند و در نهایت ارزش یارانه نقدی را آنقدر کاهش دادند که اصلاً به چشم مردم نیامد. امروز مردم بیش از آنکه علاقه داشته باشند مبلغ یارانه‌ها افزایش یابد، خواستار ثبات قیمتی هستند؛ یعنی می‌گویند یارانه نقدی را متوقف کنید یا افزایش ندهید ولی قیمت‌ها ثابت بماند.

 

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir