به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از آنکه در روز‌های گذشته دیپلمات طالبان در شهر پیشاور پاکستان هنگام پخش سرود ملی این کشور از جای خود بلند نشد، این اقدام سفیر طالبان در پاکستان واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با انتقاد از این اقدام محب‌الله شاکر، سرکنسول طالبان در شهر پیشاور را بی احترامی و مغایر قوانین دیپلماتیک عنوان کرد.

زهرا ممتاز بلوچ به رسانه‌ها گفته است که این کشور در پی این اقدام اعتراض شدید خود را به مقامات افغانستان در کابل و اسلام آباد می‌رساند.

پس از آن کنسولگری طالبان در پیشاور در پاسخ به اعتراض مقامات پاکستانی گفته است که “طالبان به دلیل مخالفت با موسیقی، سرود ملی افغانستان را نیز ممنوع کرده‌اند.

حالا و درحالی که هنوز ماجرای پیشاور از یاد نرفته روز پنجشنبه دیپلمات طالبان که برای حضور در سی‌وهشتمین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران به این همایش دعوت شده بود، به احترام سرود ملی ایران مانند سایر حاضران از جا برنخاست.

این درحالی است که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نیز در سالن حضور داشت.

پس از این اقدام رسانه‌ها انتقاد زیادی از میهمان طالبان در این مراسم کردند و خواستار واکنش وزارت امور خارجه در این باره شدند.

ساعاتی پیش حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در واکنش به توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: عدم احترام به اصول دیپلماتیک با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد، چه اگر این بود استماع را نیز شامل می‌شد.

این در حالی است که سه سال از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. مقامات طالبان بار‌ها از کشور‌های همسایه منطقه و جهان خواسته‌اند که حکومت آنها را به رسمیت بشناسند و مبادلات اقتصادی خود را با افغانستان افزایش دهند.

source

توسط jahankhabari.ir