حجت‌الاسلا‌م‌ والمسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز

فاصله ۱۲ ربیع‌الاول تا ۱۷ ربیع‌الاول، از سوی امام خمینی(ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است تا در ایران و سراسر جهان اسلام با تشكیل اجتماعات و جشن‌ها، ضمن تحكیم وحدت و برادری اسلامی به تقویت قدرت جهان اسلام در سطح جهانی کمک کنند.

بنابراین لازم است تا طی این ایام به تبیین معنا و مفهوم وحدت و اتحاد شیعه و سنی، لزوم این وحدت، تبیین اخوت اسلامی، ضرورت مناسبات کشورهای اسلامی با یکدیگر و پرهیز از اختلافات بیش از پیش پرداخته شود چراکه بنابر فرموده مقام معظم رهبری «اتحاد مسلمانان، درمان بسیاری از دردهای امت اسلامی است» ( ۱۳۹۹/۰۸/۱۳)

در این راستا حجت‌الاسلا‌م‌ والمسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که چرا جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۵ سال بر وحدت جهان اسلام به عنوان راهبرد، نه تاکتیک، تأکید دارد؟ گفت: یک اصل اساسی قرآن «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» است؛ اعتصام به حبل الله با شرط جمیع مردم، اجتماع مسلمین و پرهیز از هرگونه اختلاف و تفرقه محقق می‌‌شود و این اصل قرآنی باید تابلوی حرکت باشد. 


بیشتر بخوانید: 


وی ادامه داد: با بیان مصرح قرآن با این آیه، مشخص می‌شود که وحدت، تاکتیک نیست لذا تحرکات موضعی و مقطعی استکبار موجب اتخاذ وحدت نیست بلکه وحدت به خودی خود اصالت دارد. هنگامی که از وحدت سخن می‌گوییم، منبع آن کلمه توحید و توحید کلمه است. ما حول محور حضرت حق، پیامبر(ص) و مشترکاتی چون قرآن و عترت، حرکت می‌کنیم. 

وحدت؛ اصول دکترین برنامه‌ریزی شده الهی

عضو جامعه روحانیت مبارز  تأکید کرد: وحدت، دکترین برنامه‌ریزی شده الهی است که پیامبر اکرم(ص) پیاده‌کننده این حرکت بزرگ بود لذا سیره نبوی شاهد بر این معناست که دعواهای جاهلی که بین قبایل عربی سالیان طولانی برقرار بود به وحدت و صلح تبدیل شد و امت اسلام را به حرکت درآورد. 

حجت‌الاسلام سالک با تأکید براینکه قدرت وحدت، حرکت انقلابی است، گفت: لذا از هر حاشیه و تندروی از سوی هر دو طرف باید پرهیز کرد و به عمق موضوع که انس عمیق با خدا، قرآن، عترت و پیامبر اکرم(ص) است، توجه ویژه کرد این عامل می‌تواند ما را به نتیجه برساند. 

فلسطین مسئله اساسی در سطح جهان

وی درباره مسئله فلسطین و شرایط امروز غزه و قابلیت وحدت‌آفرینی آن در جهان اسلام، بیان کرد: در مقاطع مختلف تاریخ، موضوعاتی همواره مسئله اساسی جامعه اسلامی و سطح جهان است. امروز موضوع غزه و فلسطین از واجباتی است که باید به آن پرداخته شود و از مسلمانان فلسطین در مقابل اسرائیل غاصب حمایت کرد. جامع‌ترین فرمایشات و شاید منشور وحدت را مقام معظم رهبری در دیدار با علمای اهل سنت بیان کردند که باید به آن توجه کرد. 

عضو جامعه روحانیت مبارز  با بیان اینکه اکنون تعدادی از دولتمردان اسلامی با اسرائیل و دشمنان جهان اسلام روابط دوستانه برقرار کرده‌اند و تحقق وحدت را امری ایده‌آل و رویایی می‌پندارند، افزود: حال آنکه این حرکات شیطنتی بیش نیست اینها اساس حفظ حکومت خود را در ارتباط با آمریکا و اسرائیل می‌دانند لذا تنها هدف آنها سوء استفاده از این ارتباطات شیطانی برای نگهداری سلطنت و حاکمیت خود و نوعی فریب جامعه است.

وی افزود: وحدت بین جوامع اسلامی امروز بیش از پیش پررنگ‌تر شده است به طوری که خود را در جنبش‌ها و خیزش‌های دانشجویی در غرب، آمریکا و اقصی نقاط دنیا نشان داده است.  

حجت‌الاسلام سالک در پایان بر وظایف علما و نخبگان جهان اسلام در برابر عوامل مخرب وحدت تصریح کرد و گفت: وظایف نخبگان باید بر محور چند کار اساسی باشد؛ 1- تعمیق بخشیدن به کلام خدا در اندیشه، فکر، اخلاق و عمل و ارتباطات (اینکه ببینیم قرآن در این زمینه چه می‌گوید و آن را پیاده‌سازی و عملیاتی کنیم)، 2- پرهیز از هرگونه حواشی از هر جناح و جریان، 3- عدم توجه به اقدامات تبلیغاتی آمریکا، اسرائیل و اروپا، 4- ارتباط منطقی و عقلایی با توده مردم که نقش اساسی را ائمه جمعه و جماعات در این زمینه دارند و باید این ارتباطات تقویت شود. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری 

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir