خبرگزاری میزان  همزمان با سالروز میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام صادق (ع)، رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت و همچنین قشر‌های مختلف مردم، درس بزرگ نبوی را امت‌سازی برشمردند و با تأکید بر نقش خواص در شکل‌گیری امت اسلامی و وحدت دنیای اسلام گفتند: با شکل‌گیری امت اسلامی، مسلمانان با قدرت درونی خود می‌توانند غده سرطانی و خبیث رژیم صهیونی را از فلسطین بردارند و نفوذ و تسلط و دخالت زورگویانه آمریکا در منطقه را نیز از بین ببرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبریک سالروز ولادت نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، میلاد پیغمبر اسلام (ص) را مقدمه ختم نبوت یعنی نسخه نهایی و کامل سعادت بشر خواندند و گفتند: انبیاء الهی کاروان‌سالاران حرکت بشر در طول تاریخ هستند که هم راه را نشان می‌دهند و هم با بیدار کردن فطرت و نیروی اندیشه و خرد، به آحاد انسان‌ها قدرت تشخیص راه می‌دهند.
ایشان شیوه دعوت پیامبران در مقاطع مختلف را متفاوت برشمردند و با تاکید بر اینکه سرسلسله و قافله‌سالار اصلی و نهایی کاروان عظیم تاریخ بشر وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) بودند، افزودند: پیغمبر اسلام برای زندگی، درس کامل و جامع و همه جانبه‌ای آورده است که از بزرگ‌ترین درس‌های نبوی برای ما، امت‌سازی و تشکیل امت اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی مبارزات ۱۳ ساله پیامبر اعظم (ص) در مکه و سختی‌ها، دشواری‌ها، گرسنگی‌ها و فداکاری‌های آن دوران و پس از آن در دوره هجرت را زمینه‌ساز پایه‌گذاری امت اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: امروز کشور‌های اسلامی پُر شمار هستند و حدود دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی می‌کنند، اما نمی‌توان روی این مجموعه نام «امت» را نهاد، زیرا امت مجموعه‌ای است که هماهنگ و با انگیزه به سمت یک هدف حرکت می‌کنند، ولی ما مسلمانان امروز متفرّق هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نتیجه تفرّق مسلمانان را سلطه دشمنان اسلام و احساس نیاز بعضی از کشور‌های اسلامی به حمایت‌های آمریکا خواندند و افزودند: اگر مسلمانان متفرّق نبودند، می‌توانستند با پشتوانه و استفاده از امکانات یکدیگر، مجموعه واحدی را تشکیل دهند که از همه قدرت‌های بزرگ، قدرتمندتر بود و دیگر نیازی به تکیه به آمریکا نداشتند.

ایشان در برشمردن عوامل تأثیرگذار بر تشکیل امت اسلامی گفتند: دولت‌های اسلامی در این زمینه می‌توانند اثرگذار باشند، اما انگیزه آن‌ها قوی نیست و این وظیفه‌ی خواص جهان اسلام یعنی سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات با نفوذ و صاحب‌فکر، شعرا، نویسندگان و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی است که این انگیزه را در دولتمردان ایجاد کنند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: اگر به مدت ۱۰ سال مطبوعات جهان اسلام درباره اتحاد اسلامی مقاله بنویسند، شاعران شعر بگویند، استادان دانشگاه تحلیل، و عالمان دینی حکم صادر کنند، بدون تردید وضع بکلی عوض می‌شود و با بیداری ملتها، دولت‌ها نیز ناچار به حرکت در مسیر خواست آن‌ها می‌شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایجاد وحدت و تشکیل امت اسلامی را دارای دشمنانی سرسخت دانستند و از فعال کردن گسل‌های درونی امت اسلامی بخصوص گسل‌های دینی و مذهبی به‌عنوان یکی از مهمترین شگرد‌های خصمانه برای جلوگیری از تشکیل امت اسلامی یاد کردند و افزودند: علت اینکه امام بزرگوار ما از قبل از پیروزی انقلاب، این‌همه بر روی وحدت شیعه و سنی تأکید می‌کردند این است که قدرت جهان اسلام ناشی از اتحاد است.

ایشان درخصوص پیام وحدت به جهان اسلام از ایران، به یک نکته مهم اشاره کردند و گفتند: اگر می‌خواهیم پیام وحدت ما در دنیا صادقانه تلقی شود باید در درون خود متحد عمل، و به سمت اهداف حقیقی حرکت کنیم و اختلاف نظر و سلیقه نباید در همدستی و هم‌بازویی ملت تأثیر بگذارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جنایت‌های عیان و بی‌شرمانه صهیونیست‌ها در غزه، کرانه باختری، لبنان و سوریه گفتند: طرف جنایت آن‌ها مردان جنگی نیستند بلکه آحاد مردمند و وقتی در فلسطین نتوانستند به مردان جنگی ضربه‌ای وارد کنند، خشم جاهلانه و خباثت‌آلود خود را بر سر نوزدان و کودکان و بیماران بیمارستان‌ها خالی کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت این وضعیت فاجعه‌بار را ناتوانی جامعه اسلامی در استفاده از قدرت درونی خود خواندند و با تاکید مجدد بر لزوم قطع کامل ارتباطات اقتصادی کشور‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی، افزودند: کشور‌های اسلامی باید ارتباطات سیاسی با رژیم صهیونی را نیز به‌کلی تضعیف و حملات سیاسی و مطبوعاتی را تقویت کنند و صریحاً نشان دهند که در کنار ملت فلسطین قرار دارند.

در ابتدای این دیدار، آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور با اشاره به سیره نبوی در ایجاد اتحاد و اخوت بین مسلمانان، راه جلوگیری از تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را برادری و ید واحده شدن مسلمانان دانست و گفت: اگر مسلمانان متحد و ید واحده بودند، رژیم صهیونیستی به خود جرأت جنایات کنونی و کشتار زنان و کودکان را نمی‌داد.
رئیس جمهور دوران دفاع مقدس را نمونه‌ای بارز از تاثیرگذاری وحدت و انسجام دانست و خاطر نشان کرد: در دفاع مقدس، ملت ایران با وحدت درونی خود در مقابل دشمن متجاوز بعثی که همه قدرت‌های دنیا از آن حمایت می‌کردند، ایستاد و اجازه نداد یک وجب از خاک کشور تصرف شود.

 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفیٰ محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسانٍ الی یوم الدّین.

خوشامد عرض میکنم به همه‌ی برادران و خواهران عزیز و میهمانان هفته‌ی وحدت و نمایندگان کشور‌های اسلامی در تهران، و تبریک عرض میکنم میلاد نبیّ اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و حضرت امام صادق (سلام الله علیه) را و امیدواریم ان‌شاء‌الله خداوند متعال این روز را عید قرار بدهد و مبارک کند برای ملّت ایران و همه‌ی امّت اسلامی و مسلمانان جهان. تشکّر میکنم از آقای رئیس‌جمهور محترممان که نکته‌ی اصلی و مهمّ امروز را ایشان در بیانات خوب خودشان بیان کردند؛ مسئله‌ی «وحدت اسلامی» که بنده هم اشاره خواهم کرد؛ ان‌شاء‌الله.

روز میلاد پیغمبر (علیه و آله السّلام) یک روز استثنائی است در تاریخ. علّت هم این است که ولادت نبیّ مکرّم، مقدّمه‌ی ضروری و لازم نبوّت ختمیّه است و نبوّت ختمیّه در واقع نسخه‌ی نهایی و کامل برای سعادت و تعالی بشر است؛ بنابراین روز میلاد، روز بسیار مهمّی است.

من یک جمله، یک کلمه درباره‌ی این حرکت عمومی پیامبران عرض کنم. اگر ما حرکتِ عامّ تاریخِ بشر را تشبیه کنیم به یک کاروان که در راهی در حرکت است و بشر در این حرکت تاریخی در مسیر زمان، در بستر زمان در حال حرکت و پیشرفت است، قطعاً کاروان‌سالار و راهبر این کاروان، انبیای الهی هستند. انبیای الهی، هم راه را نشان میدهند، هم قدرت تشخیص جهت‌یابی را در آحاد انسان و در افراد انسان تقویت میکنند. صرفاً راه نشان دادن نیست، [بلکه]قدرت و توانایی تشخیص را در آحاد بشر بالا میبرند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین (علیه السّلام): لِیَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِهِ وَ یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِهِ … وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول. با مردم این‌جور رفتار میکنند: فطرت را بیدار میکنند، نیروی خردورزی و اندیشه را فعّال میکنند، به کار می‌اندازند و بشر به این وسیله میتواند به طرف جلو حرکت کند. البتّه در طول زمان، در برهه‌هایی افراد این کاروان، یعنی آحاد بشر، به حرف انبیا گوش کردند، راهی را که آن‌ها نشان دادند رفتند و نتایجش را دیدند؛ در برهه‌هایی هم بعکس، در مقابل انبیا ایستادند، به حرف آن‌ها توجّه نکردند، هدایت آن‌ها را نادیده گرفتند، آنجا هم تبعات و نتایج سوئش را مشاهده کردند؛ همین گونه‌گونی‌ها در تاریخ بشر که گاهی بعضی هدایت شده‌اند، بعضی هدایت نشده‌اند، این عوارضِ حیاتِ تاریخِ بشر را به وجود آورده؛ یعنی جبهه‌بندی‌ها را، تعارض‌ها را، حق‌و‌باطل‌ها را، ایمان‌ها را، کفران‌ها را به وجود آورده؛ تصویر کلّی تاریخِ بشر این است.

انبیا این هدایت و رعایت و کمک به بشر و این دعوت را هم با طرق مختلفی انجام دادند؛ قرآن همه‌ی این طرق را در بخش‌های مختلف بیان فرموده؛ حالا من چند موردش را مثلاً عرض بکنم. یک جا «وَ ما عَلَینا اِلَّا البَلاغُ المُبین» است. [میفرماید]پیغمبر وظیفه‌اش «رساندن» است؛ فقط همین؛ وَ ما عَلَینا؛ غیر از این چیز دیگری، وظیفه‌ای ندارد؛ در یک شرایطی این‌جوری [است]؛ امّا در یک شرایطی هم «ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»؛ باید مورد «اطاعت» قرار بگیرد؛ یعنی تشکیلات سیاسی درست کند، جامعه را حرکت بدهد و موظّفند گوش کنند، اطاعت کنند و مانند اینها. یک جا میفرماید: اُدعُ اِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَن؛ شیوه‌ی دعوت میشود این؛ یک جا هم میفرماید: «وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنوا لِما اَصابَهُم فی سَبیلِ اللَه» تا آخر. یک جا زبانِ خوش است، یک جا قدرت نظامی است؛ بسته به شرایط است. یا در یک جا میفرماید: فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کُنتَ فَظّاً غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِک. تعبیر «غلظت» را در اینجا به کار میبرد: غَلیظَ القَلب؛ اگر این‌جور بود، نمیتوانستی این حرکت را انجام بدهی. یک جا دیگر میفرماید: جاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنافِقینَ وَ اغلُظ عَلَیهِم؛ همان «غلظت» را توصیه میکند؛ بنابراین شیوه‌ی دعوت یک جور نیست. شیوه‌ی دعوت پیغمبران در شرایط مختلف، در زمان‌های مختلف، در مکان‌های مختلف تفاوت پیدا میکند. اینکه میگوییم عقل بشر را بالا ببرند، قدرت تشخیص را بالا ببرند، معنایش همین است که در هر زمانی ببینند چگونه میتوانند این دعوت را اشاعه بدهند، این دعوت را پیش ببرند.

خب این‌هایی که عرض کردیم، توصیف است. در این کاروان عظیم تاریخ بشر گفتیم انبیا کاروان‌سالارند؛ در خلال سلسله‌ی این راهبران و قافله‌سالاران، بدون تردید کاروان‌سالار حقیقی و نهایی و اصلی، وجود مقدّس حضرت محمّد مصطفیٰ (صلّی الله علیه و آله) است. به قول آن عارف بزرگ:
در این ره انبیا، چون ساربانند
دلیل و رهنمای کاروانند
وز ایشان سیّد ما گشت سالار
هم او اوّل، هم او آخر در این کار
«اوّل» است، چون در مقدّمِ صفوفِ پیغمبرانِ الهی قرار دارد؛ «آخر» است، چون کامل‌ترین و نهایی‌ترین برنامه‌ی الهی را به بشریّت عرضه میکند.

خب، روز میلاد پیغمبر طبعاً روز طلوع این خورشید است، روز رونمایی از این گوهر بی‌همتای عالم وجود است؛ بنابراین روز بزرگی است، روز مهمّی است. ما نباید دست‌کم بگیریم روز میلاد پیغمبر را. خب باید درس بگیریم؛ صِرف توصیف و تمجید که کفایت نمیکند. درس پیغمبر، یک درس کامل و جامع و همه‌جانبه است که برای همه‌ی زندگی است؛ هر بخشی از این، قابل تبیین و تشریح و توصیف فراوان است.

یکی از این درس‌های زندگی پیغمبر و دعوت پیغمبر را ــ که شاید یکی از بزرگ‌ترین درس‌های نبوی برای ما این است ــ من عرض میکنم و آن عبارت است از: امّت‌سازی؛ تشکیل «امّت اسلامی». آن مبارزات سیزده‌ساله‌ی مکّه منتهی شد به هجرت که پایه‌گذاری امّت اسلامی است. امّت اسلامی با هجرت کلید خورد، با سختی‌ها و دشواری‌ها و گرسنگی‌ها و سختی‌های اهل صُفّه و مردم مدینه ــ که مهاجرشان یک جور، انصارشان یک جور [سختی کشیدند]ــ ادامه پیدا کرد؛ با مجاهدتها، مبارزه‌ها، فداکاری‌ها امّت اسلامی تحکیم شد؛ با فداکاری‌هایی که در دوران حیات مبارک پیغمبر انجام گرفت و گذشت‌ها و ایثار‌هایی که بعد از رحلت آن بزرگوار انجام گرفت، این امّت پایدار ماند. البتّه بهتر از آنکه اداره شد میتوانست اداره بشود لکن امّت اسلامی به عنوان یک امّت که بنای آن را پیغمبر اکرم در مدینه با جمعیّت محدود گذاشته بود، باقی ماند. ما امروز به این درس احتیاج داریم؛ ما امروز فاقد امّت اسلامی هستیم. کشور‌های اسلامی زیادند، نزدیک دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی میکنند، امّا عنوان «امّت» را نمیتوان بر این مجموعه گذاشت؛ چون هماهنگ نیستند، چون یک‌جهت نیستند.

امّت یعنی مجموعه‌ی انسان‌هایی که در یک جهت، به سوی یک هدف، با یک انگیزه دارند حرکت میکنند؛ ما این‌جور نیستیم، ما متفرّقیم. نتیجه‌ی این تفرّق، سلطه‌ی دشمنان اسلام است؛ نتیجه‌ی این تفرّق این است که فلان کشور اسلامی احساس میکند اگر بخواهد خودش را نگه دارد، باید به آمریکا تکیه کند؛ اگر متفرّق نبودیم، این نیاز احساس نمیشد. ما میتوانستیم پشت در پشت هم، دست در دست هم از امکانات یکدیگر استفاده کنیم، به هم کمک کنیم، یک «واحد» را تشکیل بدهیم؛ این واحد از همه‌ی قدرت‌های امروز دنیا میتوانست قوی‌تر باشد. کمااینکه یک روز این‌جوری بود؛ با همه‌ی اشکالات و ایراد‌هایی که در آن وضع وجود داشت، در عین حال، چون یکی بودند، قدرت محسوب میشدند؛ ما امروز این‌جور نیستیم. این بزرگ‌ترین درس امروز ما است؛ باید به هم نزدیک بشویم.

ما امروز نیازمند تشکیل امّت اسلامی هستیم؛ یعنی باید دنبال این برویم. چه کسی میتواند در این زمینه کمک کند؟ دولت‌ها میتوانند تأثیر بگذارند؛ البتّه انگیزه در دولت‌ها خیلی قوی نیست. آن‌هایی که میتوانند این انگیزه را قوی کنند، خواصّ دنیای اسلامند؛ یعنی همین شماها: سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات بانفوذ و صاحب فکر، شعرا، نویسندگان، تحلیلگران سیاسی و اجتماعی، این‌ها میتوانند اثر بگذارند. فرض بفرمایید اگر ده سال همه‌ی مطبوعات دنیای اسلام بر روی اتّحاد مسلمین تکیه کنند، مقاله بنویسند، شاعر شعر بگوید، تحلیلگر تحلیل کند، استاد دانشگاه تبیین کند، عالِم دینی حکم کند، بلاشک در طول این ده سال وضعیّت بکلّی عوض خواهد شد؛ ملّتها که بیدار شدند، ملّتها که علاقه‌مند شدند، دولت‌ها ناچار میشوند در آن جهت حرکت بکنند. خواص میتوانند این کار را انجام بدهند؛ این وظیفه‌ی ما است.

البتّه این حرفی که بنده عرض میکنم ــ ایجاد این وحدت و تشکیل امّت اسلامی ــ دشمنانی دارد؛ دشمنان اسلام؛ روی «دشمنان اسلام» فکر کنید، تکیه کنید؛ دشمن فلان کشور، مهم نیست؛ کسانی هستند دشمن اسلامند، ولو به یک بخشی از مسلمین بظاهر خودشان را نزدیک میکنند برای اینکه یک بخش دیگر را نابود کنند، امّا در واقع دشمن اسلامند؛ این‌ها نمیخواهند این امّت اسلامی تشکیل بشود؛ این‌ها نمیخواهند این اتّحاد به وجود بیاید؛ این‌ها گسل‌های مذهبی درون دنیای اسلام را فعّال میکنند.

یکی از مشکل‌تراش‌ترین گسل‌های موجود بین جوامع، گسل اعتقادی و دینی است، مثل گسل‌های زلزله. اگر چنانچه این گسل فعّال بشود، خیلی آسان نمیشود این گسل را خاموش کرد. جنگ‌های صلیبی دویست سال طول کشید و واقعاً صلیبی بود؛ واقعاً جنگ دینی بود و روی تعصّبات دینی این کار انجام گرفت. نمیگذارند، نمیخواهند بگذارند. باید بر خواست دشمن فائق آمد. اینکه امام بزرگوار ما از قبل از پیروزی انقلاب بر روی وحدت دنیای اسلام و وحدت شیعه و سنّی این همه تکیه کرده‌اند، به خاطر همین است؛ چون قدرت دنیای اسلام ناشی از اتّحاد است و دشمن عکس این را میخواهد و بعکس این عمل میکند و تلاش میکند. این درس امروز ما از حضرت است.

البتّه این را هم ما خودمان و مردم کشور خودمان توجّه داشته باشیم که اگر ما میخواهیم پیام ما، پیام وحدت ما، در دنیا صادقانه تلقّی بشود، باید بین خودمان این اتّحاد را ایجاد کنیم. اختلاف سلیقه و اختلاف نظر و اختلافات سیاسی و امثال این‌ها نباید در همدستی و هم‌بازویی و همگامی ملّت و همدلی ملّت تأثیر بگذارد؛ دنبال اهداف حقیقی باید حرکت کنیم. اگر این اتّفاق افتاد، آن وقت دیگر دشمن نمیتواند به موجود لجنِ فاسدِ خبیثی مثل رژیم صهیونی این اجازه را بدهد که این همه جنایت را در این منطقه انجام بدهد. امروز ببینید رژیم صهیونی چه میکند! یعنی جنایت‌هایی که انجام میدهند بدون شرم، بدون پنهان‌کاری [است]؛ در غزّه یک جور، در کرانه‌ی باختری یک جور، در لبنان یک جور، در سوریه یک جور؛ جنایت میکنند به معنای واقعی کلمه. طرفشان مرد جنگی نیست، طرفشان آحاد مردمند. در فلسطین به مردان جنگی نتوانستند ضربه‌ای وارد کنند، خشم جاهلانه و خباثت‌آلود خود را سر بچّه‌های کوچک، سر بیماران بیمارستان‌ها، سر مدارس فرزندان نورسیده خالی کردند. این به خاطر این است که ما از قدرت درونی خودمان استفاده نمیکنیم؛ باید استفاده کنیم. این قدرت درونی میتواند رژیم صهیونی را، این غدّه‌ی سرطانی خبیث را از قلب جامعه‌ی اسلامی یعنی فلسطین بردارد و ازاله کند و نفوذ و تسلّط و دخالت زورگویانه‌ی آمریکا را در این منطقه از بین ببرد؛ [ما]میتوانیم.

امروز قدم اوّل و اوّلین کار در اتّحاد دنیای اسلام بر ضدّ این باند جنایتکار و باند تروری که بر فلسطین حکومت میکنند و قصف کردند سرزمین فلسطین را، این است که کشور‌های اسلامی ارتباطات اقتصادی‌شان را بکلّی با این باند جنایتکار قطع کنند؛ این دیگر کمترین کاری است که میتوانند انجام بدهند؛ باید این کار انجام بگیرد. ارتباطات اقتصادی را از بین ببرند، ارتباطات سیاسی را تضعیف کنند، حملات مطبوعاتی، حملات رسانه‌ای را تقویت کنند و صریحاً ابراز کنند و نشان بدهند که در کنار ملّت مظلوم فلسطین قرار دارند.

امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال همه‌ی ما را هدایت کند؛ دولت‌ها را، ملّتها را، خواص را، مجموعه‌های فعّال را هدایت کند تا بتوانیم این وظیفه را انجام بدهیم.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب

 

رئیس جمهور: ما اگر با هم وحدت داشته و در مقابل دشمنان ید واحد شویم اجازه نمی‌دهیم بیگانگان هر کاری که دلشان خواست انجام دهند

تلاوت آیاتی از کلام‌الله‌مجید توسط قاری محترم قرآن جناب آقای قاسم مقدمی در ابتدای دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب

رهبر انقلاب: اگر امت اسلامی از قدرت درونی خود استفاده کند رژیم صهیونیستی از قلب جامعه اسلامی برداشته خواهد شد

رهبر انقلاب: یکی از بزرگترین درس‌های نبوی امت‌سازی و تشکیل امت اسلامی است

تاکید رهبر انقلاب بر نقش خواص در شکل‌گیری امت اسلامی

رهبر انقلاب: اگر می‌خواهیم پیام وحدت ما در دنیا صادقانه تلقی شود باید در میان خودمان وحدت وجود داشته باشد

انتهای پیام/

source

توسط jahankhabari.ir