حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید:ین یک دامی است که نتانیاهو برای ایران پهن کرده است. در واقع کوبیدن بر طبل جنگ یک فتنه است. تا حد امکان باید از این فتنه پرهیز شود.

فصل جدید رویارویی با اسراییل؛ از آنارشیسم تسلیحاتی تا بازتعریف گروه‌های مقاومت| دام نتانیاهو برای ایران

رویداد ۲۴| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که شهادت سیدحسن نصرالله تحولات منطقه را به چه سمت و سویی خواهد برد و اساسا وقوع جنگی فراگیر چقدر محتمل است، گفت: نکته مهمی که در این زمینه اهمیت دارد این است که منطقه بعد از این اقدام اسراییل وارد شرایط متفاوتی خواهد شد. نخست اینکه یک آنارشیسم تسلیحاتی در منطقه ایجاد می‌شود که می‌توان گفت یکی از اولین رقابت‌های تسلیحاتی در این نقطه از جهان خواهد بود. دلیل آن نیز این است که امریکایی‌ها مجهزترین تسلیحات خود را در اختیار اسراییلی‌ها قرار داده‌اند. این موضوع توازن منطقه را دچار تغییراتی خواهد کرد. در راستای این تحولات کشور‌های منطقه بخش زیادی از بودجه خود را صرف بنیه دفاعی می‌کنند.

او ادامه داد: دوم اینکه جریانات مقاومت، جریانات ایدئولوژیکی هستند که به این راحتی متحمل ضربه نمی‌شود. من معتقدم گروه‌های مقاومت در قالب گروه‌های نظامی شکل جدیدی از جنگ علیه اسراییل را آغاز خواهند کرد. این اتفاق یعنی بازتعریف گروه‌های مقاومت باعث می‌شود نتانیاهو به اهداف امنیتی خود دست نیابد.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: در شرایط کنونی تنها اقدامی می‌شود انجام داد این است که امریکایی‌ها هرچند که همواره به عنوان بازیگری فریبکار در منطقه نقش‌آفرینی کرده‌اند، اما این بار به همراه کشور‌های اروپایی به صورت جدی و با هشدار‌های متعدد نتانیاهو و کابینه جنگ اسراییل را از ادامه جنگ بازدارند و این اقدام مهمی است که باید انجام شود، چراکه امریکایی‌ها از یک طرف بالاترین تجهیزات و تسلیحات را دراختیار اسراییل قرار می‌دهند و از طرف دیگر اعلام می‌کنند که اطلاعی از شرایط ندارند و به دنبال تنش‌زدایی هستند. مردم منطقه دیگر این ادعا را باور نمی‌کنند. از سوی دیگر معتقد هستم گروه‌های مختلف مقاومت و کشور‌های منطقه بسیاری از اختلافات درونی خود را کاهش خواهند داد. بنابراین در آینده شاهد خواهیم بود که این کشور‌ها همکاری‌های سیاسی بیشتری در قبال اسراییل داشته باشند. در این زمینه اختلافات جزیی گروه‌های مقاومت نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این شرایطی است که احتمالا شکل خواهد گرفت، لذا در وضعیت کنونی به سود همگان است که تا رویکرد جنون آمیز نتانیاهو متوقف شود.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که آیا ایران درگیر رویارویی احتمالی فراگیر منطقه که می‌تواند ماحصل تشدید درگیری‌ها میان اسراییل و حزب‌الله باشد، خواهد شد یا خیر، گفت: مسوولان مربوطه باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. اما اعتقاد شخصی من این است که در هر صورت این یک دامی است که نتانیاهو برای ایران پهن کرده است. در واقع کوبیدن بر طبل جنگ یک فتنه است. تا حد امکان باید از این فتنه پرهیز شود. ذکر این نکته اهمیت دارد که باید توانایی‌های تدافعی کشور تا آنجایی که برای ما بازدارندگی ایجاد می‌کند گسترش پیدا کند. لازم به ذکر است که جریانات مقاومت نوعی بازسازی تازه را تجربه خواهند کرد که منجر به انجام اقدامات ایذایی بیشتری علیه اسراییل خواهد شد.

source

توسط jahankhabari.ir