به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه) در چهاردهمین همایش ملی نخبگان در سالن اجلاس سران اظهار داشت: اینکه ما به عنوان یک انسان در جامعه زندگی می‌کنیم و ادعای تخصص داریم، باید خروجی داشته باشد و آن کمک به حل مشکلات مردم است.

رئیس جمهور: هنر نخبگان ماندن در ایران و رفع مشکلات مردم است

پزشکیان افزود: ما در دوران دفاع مقدس از آب و خاک این سرزمین دفاع کردیم، بنده در لشکر عاشورا امکان نداشت که در عملیات شرکت نکنم. بعد از دوران دفاع مقدس بنده باید تخصص پزشکی می‌گرفتم تا مورد قبول کسانی باشیم که به آنها مباحثه نظری و اعتقادی کنیم. چون به ما می‌گفتند، شما پزشک عمومی هستید و تخصص ندارید، بنابراین حرفتان مورد پذیرش نیست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنده در کنکور تخصصی پزشکی نفر دوم شدم که این مسئله موجب حیرت همه اساتیدم در دانشگاه شد. همچنین در کنکور فوق تخصص جراحی قلب نیز که در کل کشور 15 نفر را پذیرش می کردند بنده قبول شدم. تمام هدفم از این اقدامات این بود که بتوانم مشکلات مردم  را مرتفع کنم. تمام هدفم از ورود به سیاست این بود که بتوانم مشکلات مردم را رفع کنم چون یک تصمیم درست می توانست بسیار راهگشاتر از اقدامات شبانه روزی در حوزه پزشکی باشد.

وی افزود: سلامت از لحاظ علمی غیرقابل واگذاری به بازار است، زیرا سلامت و جان مردم نباید مورد معامله قرار بگیرد. ما ایرانی هستیم و خودمان باید برای کشورمان راهکار برون رفت مشکلات را پیدا کنیم. نه اجنبی‌ها. ما اگر هم نتوانستیم راه درست را پیدا کنیم، قطعا راه می‌سازیم، کسانی می توانند اینکار را کنند که ذهنی پویا خلاق و آگاه دارند. هنر این نیست که مملکتمان را راه کنیم و برویم، هنر این است که بمانیم و مشکلات مردم را مرتفع کنیم. البته خیلی‌ها نمی‌گذارند که طبیعی هم است.

پزشکیان با بیان اینکه وقتی نماینده مجلس شدم دیدم که با یک تصمیم امکان حل همه مشکلات مردم را خواهیم داشت، تاکید کرد: نوع نگاه ما مهم است، باید برای کشور و مملکتمان راه چاره پیدا کنیم، قرار نیست شخص دیگری بیاید و راه را به ما نشان دهد.

وی با بیان این مطلب که برای برون رفت از چالش‌ها به نخبگان نیاز داریم، گفت: نخبگان باید گره مردم را باز کنند  و کاری کنیم مشکلات فرهنگی و اجتماعی حل شود. فرهنگ یک نگاه بسته و زور گفتن نیست. اگر بتوانیم الگوی انسان عاقل و توانمند و بااخلاق و خلاق شویم، دیگران می‌آیند شبیه ما بشوند. نه اینکه دستور دهیم که اینگونه شوند. اصلا تو چه کسی هستی که من مثل تو بشوم؟ چرا باید مثل تو بشوم؟ به چه چیز تو باید دل خوش کنم؟ 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: اگر از نظر اخلاقی و رفتاری و مدیرتی و هنر و دانایی خوب باشیم، همه دوست دارند از ما چیزی یاد بگیرند. باید با رفتار به دیگران بگوییم چگونه باشند نه با زور گفتن، تهدید کردن، گرفتن و اخراج کردن که گاهی در جامعه با آن گرفتار هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در قرآن گفت‌وگویی بین ملائکه و خدا هست، گفت: خداوند می‌گوید می‌خواهم روی زمین خلیفه ایجاد کنم. ملائکه گفتند می‌خواهی انسانی خلق کنی که روی زمین فساد کنند و خون بریزند؟ همین آمریکا و اسرائیل از علم و فناوری برای کشتن مردم استفاده کرده و قلدری می‌کنند. خداوند می‌گوید می‌دانم آنچه شما نمی‌دانید. این انسان دانایی دارد.

پزشکیان افزود: ملائکه در برابر انسان سجده کردند، اما ابلیس در برابر دانایی سر خم نکرد. دانایی سلطان است و می‌تواند ما را نجات دهد. علم برای توانمندی و کمک به بشر است. جامعه‌ای که علم در آنجا بالاترین جایگاه را دارد، امکان ندارد در گرفتاری و فقر بماند.

وی با بیان اینکه علم برای رسیدن به ارزش هاست نه رسیدن به نامی و نانی، تصریح کرد: باید دنبال افرادی باشیم که می فهمند، می‌دانند و می‌توانند. باید این باور در ما ایجاد شود که هرجا اراده باشد، راه هست. نخبگان باید برای حل این مشکلات کشور فکر کنند. زمان ما گذشته و شما برای این کشور و مردم بمانید و ایران را با سربلندی به رخ دنیا بکشانید.

به گزارش دفاع‌پرس، در ابتدای این همایش جمعی از نخبگان کشور به ایراد سخنرانی و بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در حضور رئیس‌جمهور پرداختند و سپس با حضور پزشکیان از تمبر روز ملی نخبگان رونمایی شد.

رئیس‌جمهور همچنین در یادداشتی در پای این تمبر نوشت: «العلم سلطان، روز ملی نخبگان مبارک».

انتهای پیام/371

source

توسط jahankhabari.ir