صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره حملات اخیر وحشیانه  رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت و به شهادت رسیدن سیدحسن نصرالله گفت: حمله به یک کشور یعنی حمله به یک ملت. ملت لبنان، با تاریخی چند هزار ساله و تنوع فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. این ملت هزاران سال کنار هم بوده‌ و زندگی کرده‌اند و اتفاقاً به حمله‌های گوناگون رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی، جواب داده‌اند و عملاً از همه این حمله‌ها، تعدی‌ها و تجاوزها سربلند بیرون آمده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه جنگ رسانه‌ای و روانی از ابزارهای رژیم صهیونیستی برای تضعیف روحیه مردم لبنان است، گفت: تجربه‌های گذشته از حملات اسرائیل به لبنان نشان از اشتباه بودن آن دارد به طوری که این اشتباهات آثار بلندمدت منفی برای رژیم صهیونیستی داشته است. 


بیشتر بخوانید: 


حزب‌الله را نمی‌توان از بین برد

زنگنه با بیان اینکه مهمترین عنصر مقاومت مردم لبنان، ایمان و اعتقاد است، تصریح کرد: ایمان و اعتقاد با بمب و موشک از بین نمی‌رود بلکه تفکر حزب‌الله و مردم طرفدار حزب‌الله اعم از مسلمان، شیعه و سنی و سایر ادیان، ماندگار هستند و اندیشه را نمی‌توان با کشتار و بمباران از بین برد چنانکه مقامات رژیم صهیونیستی این را تأیید کردند که حماس را نمی‌توان از بین برد چون مردمی است و مقاوم و مدافع حق و حقوق و تاریخ و هویت سرزمین خود هستند لذا نمی‌توان آنها را از بین برد. ممکن است بتوان افراد را ترور کرد و کشت و مرتکب جنایت در حق آنها شد اما اندیشه را نمی‌توان از بین برد. این مسئله درباره لبنان نیز چند برابر قوی‌تر است. 

تحلیلگر مسائل منطقه درباره شهادت سیدحسن نصرالله و پیام مقام معظم رهبری مبنی بر استمرار مکتب نصرالله و مقامت گفت: شهادت رهبران و فرماندهان حزب‌الله و یا هر جنبش ملی دیگر پایان آن جنبش نخواهد بود. سید عباس موسوی، دبیرکل حزب‌الله بود و رژیم صهیونیستی او را ترور کرد اما حزب‌الله از بین نرفت با توجه به اینکه تازه اوایل شکل‌گیری و رشد حزب‌الله بود.

عدم انحراف جنبش حزب‌الله از مسیر

وی با اشاره به شهید شیخ راغب حرب از رهبران مقاومت اسلامی لبنان، ادامه داد: ایشان نیز از سران و نیروهای بزرگ مقاومت اسلامی در لبنان بود که به شهادت رسید اما مردم لبنان و شهرها و مناطقی که در آن زندگی می‌کرد، مسیر او را ادامه دادند. فرزند شهید سید حسن نصر‌الله؛ سیدهادی در این درگیری‌ها شهید شد اما نه سیدحسن از مسیرش عدول کرد و نه کل جنبش حزب‌الله از مسیر خود منحرف شد؛ درباره سایر شهدا چون عماد مغنیه و دیگران نیز همین موضوع صدق می‌کند. 

زنگنه تصریح کرد: شهادت هیچ کدام از فرماندهان و افراد رده‌ بالای حزب‌الله موجب ضعف و سستی و یا نابودی این جنبش نخواهد  شد اما صهیونیست‌ها همواره تصور کرده و می‌کنند با ترور قادر به گرفتن امتیاز ونابودی مقاومت هستند اما بارها و بارها اشتباه بودن این نگاه آنها ثابت شده است. 

تبدیل شکست‌ها به پیروزی

وی در باره اهداف رژیم صهیونیستی از توسعه جنگ از غزه به لبنان، گفت: هدف واقعی گسترش جنگ از غزه به لبنان این است که رژیم صهیونیستی بعد از یک‌سال از جنگ تمام‌عیار علیه غزه، عملاً به هیچ کدام از اهداف اعلام شده، نرسیده بلکه کاملاً شکست خورده است لذا اسرائیل به منظور سرپوش گذاشتن بر شکست غزه سعی دارد تا با حمله به لبنان، آن شکست را بپوشاند و اذهان عمومی داخل رژیم صهیونیستی را سرگرم کند.

زنگنه با تأکید بر اینکه طبعاً پس از این شکست با افزایش جرم و جنایت اسرائیل روبرو خواهیم بود، ادامه داد: رژیم صهیونیستی همه انواع جنایت‌ها، کشتارها، خرابکاری‌ها و نسل‌کشی‌ها را امتحان کرده و در صفحه ننگین زندگی این رژیم ثبت شده است. 

وی درباره بهینه‌ترین واکنش ایران در این وضعیت، اظهار کرد: ایران راه و روش‌های خود را دارد و مسئولان ایران می‌دانند با این رژیم جنایتکار، قاتل و تحت تعقیب دادگاه‌های بین‌المللی، چگونه برخورد کنند. 

زنگنه در مورد پاسخ حزب‌الله و توان آن بر مدیریت جنگ، گفت این تلاش‌ها و توان هم سیاسی است و هم نظامی و لجستیکی. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند «در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار می‌دادند اما این حزب‌الله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت» بنابراین مهم این است که لبنان در جنگ‌های سابق چه پس از تشکیل حزب‌الله و چه پیش از تشکیل حزب‌الله، بارها و بارها در مقابل حملات و قلع و قمع رژیم صهیونیستی و اشغال آن ایستادگی کردند و لبنان همچنان سرپا است به طوری که روز به روز نیروها، امکانات، ظرفیت‌ها و توان لبنان، افزایش پیدا کرده است. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه در پایان گفت: هیچ کدام از این حملات مانع احقاق حق تعیین سرنوشت لبنانی‌ها نخواهد شد و لبنان راضی به از دست دادن سرزمین خود، حتی یک بخش از آن نمی‌شود. حزب‌الله لبنان هیچ‌گاه به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی نخواهد کرد. پس باید گفت گوش مردم و دولت لبنان از این حرف‌ها و روش‌ها پر است و حاضر نیستند به طرح‌هایی که به حقوق ملت لبنان آسیب می‌زند، تن دهند. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir