رئیس‌جمهور کشورمان که به منظور دیدار رسمی با «شیخ‌تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر و نیز سخنرانی در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به قطر رفته بود، عصر پنج‌شنبه به تهران بازگشت. دکتر پزشکیان در این سفر فشرده دو روزه، علاوه بر حضور در نشست مجمع گفتگو‌های آسیایی با هیئت عالی‌رتبه جنبش حماس، نخست‌وزیر تایلند، وزیر خارجه عربستان و ایرانیان مقیم قطر دیدار کرد. رئیس‌جمهور در این نشست‌ها و دیدارها، ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف رژیم‌صهیونیستی و همگرایی کشور‌های اسلامی و آزادیخواه برای محکومیت اقدامات جنایتکارانه این رژیم و همچنین حمایت قاطع از مقاومت فلسطین، در عین حال هشدار داد، سران صهیونی اگر بخواهند جنایات خود را تکرار کنند با پاسخی کوبنده‌تر و دردناک‌تر مواجه خواهند شد.

 «حمله ایران» دفاع مشروع بود
دکتر پزشکیان در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا سخنان خود را با ترسیم جنایات رژیم‌صهیونیستی آغاز کرد و گفت: با توجه به شرایط حساس و خطیر منطقه، قبل از ورود به مباحث مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا بر خود لازم می‌دانم نظر حضار محترم را به جنایات بی‌وقفه و نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در ۱۲ ماه اخیر جلب کنم که جامعه بشری را در بهت و حیرت فرو برده است. وقوع فاجعه غزه و کشتار تعداد کثیری از انسان‌های بی‌گناه، تنها بخشی از برگ‌های سیاه تاریخ معاصر ماست که مرز‌های بربریت را در قامتی جدید به تصویر کشیده است. 
سرزمین‌های فلسطین و لبنان در معرض خشونت عریان رژیمی گرفتار شده‌اند که قائل به رعایت و توجه به هیچ کدام از مبانی حقوق بشری یا موازین بین‌المللی نیست. حملات اخیر این رژیم به اماکن مسکونی و غیرنظامی لبنان و شهادت جناب آقای سیدحسن نصرالله و همراهان، تجاوز به تمامیت ارضی، نقض حاکمیت و امنیت ملی لبنان، نقض تمامی اصول و قواعد انسانی، اخلاقی و حقوق بین‌الملل و اوج تبلور وحشی‌گری این رژیم آپارتاید است؛ رژیمی که بنیاد آن بر ترور، جنگ‌افروزی و نسل‌کشی استوار است. سکوت در قبال جنگ‌افروزی‌های صهیونیست‌ها در غزه و لبنان موجب ترغیب و تشویق این رژیم یاغی در تداوم اقدامات تجاوزکارانه شده و خواهد شد. ما همواره نسبت به نیت شوم این رژیم در گسترش جنگ به کل منطقه هشدار داده‌ایم.
 حمله اخیر موشکی نیز به سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به نقض حریم حاکمیتی ایران و مطابق قوانین مصرح در منشور ملل متحد برای حق مصرح دفاع مشروع به وقوع پیوست. زمانی که رژیم‌صهیونیستی بی‌توجه به موازین بین‌المللی و خارج از هرگونه نزاکت، مهمان رسمی ما را در تهران مورد هدف نظامی و ترور قرار می‌دهد، باید عواقب آن را پذیرا باشد. هرگونه تجاوز نظامی، انجام حملات تروریستی یا عبور از خطوط قرمز ایران با پاسخ قاطع نیرو‌های مسلح ما روبه‌رو خواهد شد. 
جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر برقراری آتش‌بس کامل و خروج کامل اشغالگران و متعاقب آن در درازمدت، رفع کامل اشغال هفت‌دهه سرزمین فلسطین پیشنهاد می‌کند «کمیته‌ای ویژه در بستر مجمع آسیایی» با حضور برخی از اعضای منتخب، پویش مؤثری برای رسیدگی عاجل به وضعیت مجروحان جنگی، ارسال فوری اقلام بشردوستانه و کمک‌های پزشکی و دارویی به سرزمین‌های تحت محاصره یا آسیب‌دیده از جنگ تشکیل و همچنین موارد نقض حقوق بشر و موازین نادیده گرفته شده از سوی رژیم‌صهیونیستی نیز از طریق این کمیته به مراجع مرتبط بین‌المللی و سازمان ملل متحد گزارش شود. 
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: چینش جدیدی از توازن، معطوف به منطقه‌گرایی و تشکیل ائتلاف‌های جدید برای عبور از یکجانبه‌گرایی و گذار تاریخی به نظم جدید بین‌المللی با عنوان «حکمرانی جهانی چندقطبی» در حال شکل‌گیری و تثبیت است. بر این باوریم بازیگران آسیایی قادرند الگوی جدیدی از روابط سازنده در صحنه مناسبات نوین بین‌المللی مبتنی بر «عدالت و چندجانبه‌گرایی» را معرفی و نمایندگی کنند. بسیاری از منافع جمعی ما در گرو اتحاد و ایجاد شبکه‌ای گسترده از همکاری‌های سازنده و به هم پیوسته قابل حصول است. پزشکیان اضافه کرد: با توجه به حساسیت تحولات منطقه‌ای و افزایش سطح تنش در غرب آسیا و حملات پی‌درپی رژیم‌صهیونیستی به گروه‌های مقاومت اسلامی، لازم است اشاره کنم، ناقضان حریم انسانیت و جنایتکاران خطاکار باید بدانند، مقاومت درخت تنومندی است که ریشه در گفتمان زنده عدالت‌خواهی دارد. ظلم بر بی‌گناه هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دست عدالت به زودی گریبان متجاوزان و جنایتکاران کودک‌کش را خواهد گرفت. ما حمایت از گروه‌های مقاومت را تا زمان رهایی فلسطین عزیز وظیفه انسانی خود می‌دانیم و برای حمایت از آرمان قدس شریف با تمام قوا ایستاده‌ایم.

وزیر خارجه عربستان: صفحه اختلافات با ایران را برای همیشه می‌بندیم
رئیس‌جمهور در دیدار «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان هم ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش روابط دو کشور، بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با عربستان در همه زمینه‌ها تأکید کرد و گفت: ما کشور‌های اسلامی از جمله عربستان را برادران خود می‌دانیم و بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف نظر و همگرایی و هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر تأکید داریم چراکه معتقدیم آنچه موجب گسترش اسلام در جهان شد، دوستی و برادری میان مسلمانان بود. رئیس‌جمهور در ادامه وقایع تلخ و تأسفبار غزه و لبنان، ناشی از تجاوزگری رژیم‌صهیونیستی را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات مبتلابه جهان اسلام عنوان کرد و با اشاره به اقدام اخیر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی این رژیم گفت: همانگونه که بار‌ها اعلام کرده‌ایم ما به هیچ عنوان از افزایش تنش و بحران در منطقه استقبال نمی‌کنیم و عملیات قاطعانه اخیر نیرو‌های مسلح ما نیز پاسخی مشروع به استمرار جنایات این رژیم پس از وعده دروغین آتش‌بس در غزه در ازای خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران بود. پزشکیان با بیان اینکه کسانی که امروز در غزه و لبنان آماج حملات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی هستند، برادران و خواهران ما محسوب می‌شوند و نباید نسبت به رنج و آوارگی آن‌ها بی‌تفاوت باشیم، تصریح کرد: اگر امروز رژیم‌صهیونیستی به خود جرئت جنایت و نسل‌کشی در غزه را داده است، ناشی از چنددستگی و بی‌تفاوتی کشور‌های اسلامی است و اگر ما در مقابله با این تجاوزگری متحد و یکپارچه نشویم، امروز غزه و لبنان و فردا نوبت دیگر شهر‌ها و کشور‌های اسلامی است. 
«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم ولیعهد عربستان به دکتر پزشکیان و تأکید بر عزم این کشور برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ما بنا داریم صفحه اختلاف نظر‌ها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل مسائل و توسعه روابط میان خود بپردازیم.

باید صهیونیست‌ها را متوقف کرد
دکتر پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به قطر و در حاشیه اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در دیدار خانم «پائونگ‌ترن شیناواترا» نخست وزیر تایلند روابط طولانی و ۴۰۰ ساله ایران و تایلند را زمینه و بستری مناسب برای افزایش مراودات و ارتباطات میان دو کشور دانست و تصریح کرد: قطعاً تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مشترک میان ایران و تایلند می‌تواند این ارتباطات را به تصمیمات خوبی به نفع دو کشور و دو ملت برساند. 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اتفاقات ناگوار در حال وقوع در منطقه ناشی از تجاوزگری رژیم‌صهیونیستی را که به کشته‌شدن ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه در غزه و لبنان منجر شده است، بسیار تلخ، تأسفبار و شرم‌آور برای جهان عنوان کرد و افزود: این رژیم زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشد و بیمارستان‌ها، مدارس و اهداف غیرنظامی را با ادعای دفاع از خود بمباران می‌کند و چنین وقایعی در سایه سکوت جامعه بین‌المللی تأسف‌آور است. پزشکیان بر اهمیت هم‌افزایی و همصدایی کشور‌های آسیایی برای جلوگیری از تنش‌زایی و بحران‌آفرینی این رژیم در منطقه تأکید کرد و گفت: کشور‌های آسیایی با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای نظیر مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، باید ضمن جلوگیری از دخالت بیگانگان در منطقه، در توقف این جنایات نقش‌آفرینی کنند. 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه باید برای تحقق صلح تلاش کنیم و درصدد ایجاد جهانی بدون خشونت باشیم. خانم «پائونگ‌ترن شیناواترا» نخست وزیر تایلند نیز در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر پزشکیان گفت: نشست‌هایی مانند مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا فرصت بسیار مناسبی است تا مشکلات و دغدغه‌های مشترک‌مان را مورد بررسی قرار دهیم. نخست وزیر تایلند همچنین با اشاره به جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه اظهار داشت: برای ما بسیار غم‌انگیز است که شاهد کشته‌شدن انسان‌های بی‌گناه باشیم. ما خواستار برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان هستیم و برای مشارکت در ایجاد صلح آمادگی داریم.

رهنمود رژیم بی‌هویت به ما مسخره است
دکتر مسعود پزشکیان شامگاه پنج‌شنبه در آخرین بخش از برنامه‌های سفر به قطر در دیدار با ایرانیان مقیم این کشور با بیان اینکه قصد ما از سفر به کشور‌های مختلف به خصوص کشور‌های همسایه تقویت وفاق، وحدت و انسجام است، تصریح کرد: در صحبت‌هایی که با امیر عزیز قطر داشتم نیز تأکید کردم که بلا‌هایی که امروز رژیم‌صهیونیستی بر سر مردم کشور‌های منطقه می‌آورد، ناشی از وجود اختلاف و چند‌دستگی در میان ماست و اگر ما باهم بودیم همان عظمت و اقتداری که به خودی خود با وحدت ما ایجاد می‌شد، مانع از آن بود که حتی فکر تجاوز از ذهن هر متجاوزی عبور کند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه خیلی مسخره است که یک رژیم که همه هویت او ۷۰ سال جنایت و تجاوز است، بخواهد به ملت ایران با تمدن درخشان چندین هزار ساله رهنمود و پیام بدهد، اظهار داشت: ما قادریم با همکاری، همدلی، عزت و سربلندی ایران را احیا کنیم و این را کاملاً در توان خودمان می‌بینیم. دکتر پزشکیان افزود: اگر ما مسلمانان در همه کشور‌های خود دست‌به‌دست هم دهیم، عزت و سربلندی را برای خود به ارمغان می‌آوریم و اگر پشتیبان هم باشیم، آن وقت دیگر هیچ کس جرئت نخواهد کرد به ما با دیده تحقیر یا تهدید نگاه کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز دشمنان خیلی تلاش می‌کنند ایران را به جنگ و درگیری بکشانند، تصریح کرد: متأسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان ما را به درگیری کشانده‌اند تا از رشد و توسعه کشور باز بمانیم. دشمنان در همان ابتدای انقلاب هشت سال جنگ با ملت دوست و برادر عراق را به ما تحمیل کردند و امروز نیز رژیم‌صهیونیستی را به جان فلسطین و لبنان انداخته‌اند که شاید فردا به دیگر کشور‌ها هم حمله کند. پزشکیان تأکید کرد: امیدوارم صرف‌نظر از هر مشکلی که پیش بیاید، بتوانیم راه عزت و خداگونه‌شدن را با قدرت طی کنیم. ما با ملت‌های منطقه پیوند‌های عمیق چندهزار ساله برادری و خویشاوندی داریم و باید دست‌به‌دست هم جامعه اسلامی را به عزت و سربلندی برسانیم.

خطا کنند، پاسخ کوبنده‌تر خواهند گرفت
دکتر مسعود پزشکیان شامگاه چهارشنبه نیز با هیئت عالی‌رتبه جنبش مقاومت اسلامی حماس دیدار و گفتگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار شهادت دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را یکی از دردناک‌ترین اتفاقات دوران زندگی خود توصیف کرد و افزود: شهید هنیه مهمان مراسم تحلیف من بود که پس از پایان مراسم یکدیگر را به گرمی در آغوش گرفتیم، اما ساعاتی بعد خبر ترور ناجوانمردانه او را شنیدم که برایم بسیار دردناک بود. دکتر پزشکیان با اشاره به قول و وعده دروغ کشور‌های غربی برای دعوت ایران به خویشتنداری و عدم‌پاسخ به ترور شهید هنیه در ازای آتش‌بس و توقف کشتار مردم بی‌گناه در غزه اظهار داشت: استمرار جنایات رژیم‌صهیونیستی به پاسخ قاطع نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران منجر شد و قطعاً این رژیم در صورت ارتکاب کوچک‌ترین خطای دیگری، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر و محکم‌تر دریافت خواهد کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه همانگونه که رژیم‌صهیونیستی به تنهایی قادر به این میزان از جنایتگری نیست و وابسته به حمایت امریکا و اروپاست، مقابله با این رژیم هم نیازمند پشتیبانی و هم‌افزایی مسلمانان با مردم مظلوم فلسطین است، تأکید کرد: آنچه ما به دنبال آن هستیم و چه در داخل کشورمان و چه در میان کشور‌های همسایه و اسلامی آن را پیگیری می‌کنیم، تأکید بر استحکام روابط برادرانه و وفاق برای عزتمندی و سربلندی امت اسلامی است که در صورت تحقق آن طنین صدای واحد مسلمانان هر تجاوزگر و جنایتگری را از تعدی به حقوق امت اسلامی بازمی‌دارد. امیدواریم خدای متعال همه ما را به این مسیر هدایت فرماید. در ادامه این دیدار «محمد اسماعیل درویش» رئیس شورای جنبش حماس ضمن مرور وقایع تاریخی اشغال سرزمین فلسطین از سوی صهیونیست‌ها تا مرحله عادی‌سازی روابط با این رژیم از طریق برخی کشور‌های عربی و اسلامی گفت: اساس و فلسفه پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی مختومه‌کردن پرونده فلسطین و از بین بردن کامل حقوق فلسطینیان بود که با هوشمندی جبهه مقاومت این پروژه با شکست مواجه شد.

source

توسط jahankhabari.ir