روزنامه جوان با اشاره به اینکه «تحلیلگران غربی از ۳ گزینه احتمالی تبعات ماجراجویی اسرائیل علیه ایران سخن گفتند» از «گریز هسته‌ای، شوک نفتی، تخریب زیرساخت‌ها» نوشته است.

۳ سناریو برای حمله اسرائیل به ایران

رویداد۲۴| سه‌شنبه شب بود که ایران حمله موشکی خود به تل‌آویو را انجام داد. ارتش اسرائیل گفته بود که همین امشب پاسخ می‌دهیم، اما بعد از انگار پشیمان شد و تصمیم گرفت سر فرصت دست به اقدام متقابل بزند. از این رو در روز‌های گذشته شاهد تحلیل‌ها و بحث و بررسی‌ها حول محور پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی بوده‌ایم.
روزنامه اصولگرای جوان در شماره امروز به تحلیل‌های غربی در این رابطه اشاره کره و از «گریز هسته‌ای، شوک نفتی، تخریب زیرساخت‌ها» به عنوان گزینه‌های روی میز آن‌ها سخن می‌گوید.
این روزنامه اصولگرا درباره گزینه اول نوشته: «دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات امریکا روز جمعه اسرائیلی‌ها را تشویق کرد که در واکنش به حملات موشکی ایران، تأسیسات هسته‌ای را هدف قرار دهند، موضعی که برخی مقام‌های اسرائیلی نیز آن را تکرار کرده‌اند.»
روزنامه جوان در ادامه به نقل از اکونومیست آورده است: «این دیدگاه خطرناک است. چراکه حمله یکباره به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند ایران را برای ایجاد بازدارندگی بیشتر در آینده تشویق کند. ایران غیرقابل‌پیش‌بینی است. حمله به سایت‌های هسته‌ای این کشور، بعید است این تأسیسات را نابود کند و ممکن است برخی صدا‌ها در ایران برای حرکت به سمت ساخت بمب هسته‌ای بلندتر شود.»
دومین سناریو احتمالی، اما شوک نفتی است. «جوان» در این خصوص نوشته: «پایگاه خبری آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیست گزارش کرده که گزینه‌های اسرائیل برای تلافی حمله موشکی ایران به این کشور، شامل هدف قرار دادن تأسیسات تولید نفت و پالایشگاه‌های آن است، گزینه‌ای که باز هم ریسک آن در سطح جهانی لمس خواهد شد. کتائب حزب‌الله دیروز هشدار داد که اگر اسرائیل به میادین نفتی و زیرساخت‌های ایران حمله کند، ۱۲میلیون بشکه نفت را از بازار بین‌المللی پاک خواهد کرد.»
روزنامه جوان همچنین نوشته: «برخی ناظران با اشاره به حمله ایران به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی می‌گویند که گزینه اقدام علیه تأسیسات نظامی ایران یکی از گزینه‌های مدنظر صهیونیست‌ها در برابر ایران است.»

source

توسط jahankhabari.ir