وی افزود: سابق بر این اگر فردی بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء به کتابخانه مراجعه نمی‌کرد، نه جایی برای نشستن بود و نه کتابی برای خواندن؛ کتابخانه فیضیه یا مسجد اعظم همینطور بود. علت این موضوع در دسترس نبودن کتاب برای همه و عدم وجود نرم‌افزارهای امروزی بود. این نرم‌افزارها افراد را از خریداری و نگهداری همه کتاب‌هایی که لازم دارند بی‌نیاز کرده است. البته کتابخانه همچنان محیطی آرام و فراهم‌کننده تمرکز برای مطالعه است.

نیاز به کتاب و کتابخوانی و روحیه تفکر را باید در جامعه گسترش داد

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به پیشرفت‌های هوش مصنوعی گفت: استفاده از هوش مصنوعی، که پس از تجزیه و تحلیل و استنتاج اطلاعات حتی نتیجه‌گیری را هم در اختیار قرار می‌دهد، نباید مانع از رشد ذهنی و پرورش تفکر، خصوصاً برای کودکان و نوجوان، شود.

وی تصریح کرد: استفاده و بهره‌گیری از فناوری‌ها نباید موجب کاهش علاقه‌مندی و انگیزه کسب علم و مطالعه و یادگیری عمیق در نسل جدید شود. علما و بزرگان ما بعضی از کتب را برای فهم دقیق چند بار در محضر اساتید گوناگون خوانده‌اند. همچنین بعضاً دانشجویان و طلاب خیلی زود خود را از استاد و درس بی‌نیاز حس می‌کنند. این آفت باعث می‌شود محافل درسی از آن استواری بالا برخوردار نباشد. شاگرد خوب هم در استاد تأثیرگذار است و این رابطه متقابل موجب پیشرفت علمی می‌شود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در پایان گفت: نیاز به کتاب و کتابخوانی و روحیه تفکر را باید در جامعه گسترش داد تا کتابخانه‌ها روز به روز پررونق‌تر باشد.

نیاز به کتاب و کتابخوانی و روحیه تفکر را باید در جامعه گسترش داد

گفتنی است، در ابتدای این دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گزارشی از وضعیت شبکه کتابخانه‌های عمومی و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ارائه کرد.

source

توسط jahankhabari.ir