تاریخ انتشار به روز شده در

مراسم و رویدادهایی روز دوشنبه در سراسر اسرائیل و نیز در شهرهای مختلف جهان برای گرامیداشت یاد قربانیان حمله‌ای که به دست شبه‌نظامیان فلسطینی نوار غزه انجام شد، برنامه‌ریزی شده است.

آگهی

در حمله ۷ اکتبر حماس دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ تن در اسرائیل به گروگان گرفته شدند. از میان گروگان‌ها نیز تاکنون برخی کشته و برخی آزاد شده‌اند و شهروندان اسرائیلی همچنان خواستار آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه هستند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز دوشنبه ۷ اکتبر (۱۶ مهر) را به یک دقیقه سکوت در ساعت ۶:۲۹ صبح به وقت محلی، یعنی زمان شروع حمله سال گذشته، آغاز کرد. او به محل برگزاری جشنواره موسیقی نوا در کیبوتص رعیم رفته است، جایی که در آن دست کم ۳۷۰ نفر در حمله مرگبار نیروهای مسلح حماس کشته شدند.

به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه، خانواده‌های کشته‌شدگان در این مراسم یادبود شرکت داشتند و در حالی که هرتزوگ با جمعیت دیدار می‌کرد، بسیاری از آن‌ها گریه می‌کردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روز یکشنبه نیز ده‌ها هزار نفر در رویدادهایی در سراسر جهان شرکت کردند تا به قربانیان حمله حماس ادای احترام کرده یا حمایت خود را از فلسطینی‌ها پس از یک سال جنگ در نوار غزه ابراز کنند.

یکی از برگزارکنندگان مراسم یادبود در تل‌آویو به خبرگزاری فرانسه گفت: «شرکت در این مراسم یک سال پس از این کشتار وحشتناک که در ۷ اکتبر رخ داد، بسیار تأثیرگذار است.»

این سالگرد در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل همچنان در غزه در حال جنگ است و همچنین در جبهه تازه‌ای در شمال با حزب‌الله لبنان، متحد حماس، درگیر شده است. همچنین اسرائیل در حال آماده‌سازی برای انتقام از ایران به دلیل حمله موشکی سپاه پاسداران در هفته گذشته است، امری که به نگرانی‌ها از وقوع یک درگیری گسترده‌تر در منطقه دامن زده است.

روز دوشنبه درست چند دقیقه پس از آغاز مراسم یادبود ۷ اکتبر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حداقل چهار پرتابه از غزه شلیک شده است و افزود که «مراکز پرتاب موشک حماس و زیرساخت‌های تروریستی زیرزمینی در سراسر نوار غزه را هدف قرار داده است.»

شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که مبارزانش موشک‌هایی را به سمت «تجمعات دشمن» در گذرگاه رفح، گذرگاه کرم شالوم و کیبوتص حولیت در نزدیکی مرز غزه شلیک کرده‌اند.

همچنین ارتش اسرائیل اعلام کرد که صبح دوشنبه آژیرها در شمال اسرائیل به صدا درآمده‌اند، منطقه‌ای که روزانه با حملات موشکی از لبنان در همسایگی این کشور مواجه است.

طبق برآورد خبرگزاری فرانسه بر اساس آخرین آمار رسمی اسرائیل، حمله ۷ اکتبر توسط شبه‌نظامیان حماس منجر به کشته شدن هزار و ۲۰۵ نفر در سمت اسرائیل شد که عمدتاً از غیرنظامیان بودند. حدود ۲۵۱ نفر به عنوان گروگان به نوار غزه منتقل شدند که از آن‌ها ۹۷ نفر هنوز در این قلمرو ساحلی در اسارت هستند، از جمله ۳۷ نفر که ارتش اسرائیل اعلام کرده مرده‌اند.

خانواده‌های گروگان‌ها و حامیان‌شان صبح زود روز دوشنبه در تل آویو تجمع کردند تا خواستار بازگشت آن‌ها شوند. آنها بنرها و پلاکاردهایی با تصاویر گروگان‌ها در دست داشتند.

در جریان یک آتش‌بس یک هفته‌ای در اواخر نوامبر، ۱۰۵ گروگان اسرائیلی در ازای ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد شدند.

رئیس‌جمهوری اسرائیل روز دوشنبه در شهر سدروت در غرب این کشور، کمتر از دو کیلومتری مرز غزه، مراسمی را برای یادبود قربانیان جنگ با حماس برگزار می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز روز یکشنبه وعده پیروزی داد و گفت که یک سال پس از حمله حماس، ارتش این کشور «همه چیز را تغییر داده است».

هنگامی که جنگ در اکتبر گذشته آغاز شد، آقای نتانیاهو قول داده بود که حماس را «خرد کرده و نابود کند»، اما نیروهای اسرائیلی اکنون دوباره به چندین منطقه در سراسر غزه که قبلاً در آن عملیات انجام داده بودند، بازگشته‌اند. آنها قصد دارند شبه‌نظامیان حماس را که دوباره سازماندهی شده‌اند، پیدا کنند.

آگهی

به رغم یک سال بمباران هوایی و جنگ، شواهدی مبنی بر بازسازی حماس در منطقه جبالیا در شمال غزه به دست آمده و ارتش اسرائیل اعلام کرد که به همین دلیل آنجا را محاصره کرده است. امدادگران گفتند ۱۷ نفر از جمله ۹ کودک روز یکشنبه در پی حملات هوایی اسرائیل در این منطقه کشته شده‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در اواخر سپتامبر، اسرائیل تمرکز خود را به شمال معطوف کرده و اقدام نظامی خود را علیه حزب‌الله، گروهی که توسط ایران حمایت می‌شود و در حمایت از حماس، به طور منظم موشک‌هایی را از مرز لبنان شلیک می‌کند، تشدید کرد.

اسرائیل با حملات هوایی به اهدافی در لبنان تاکنون باعث مرگ بیش از هزار و صد نفر شده و بیش از یک میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. اسرائیل می‌گوید هدفش از این حملات آن است که بتواند ده‌ها هزار اسرائیلی را که تقریباً از یک سال پیش تاکنون به دلیل حملات موشکی حزب‌الله از خانه و کاشانه خود در شمال کشور آواره شده‌اند، به خانه‌هایشان بازگرداند.

آگهی

خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر نتانیاهو گزارش داد که او در جریان بازدید از مرز لبنان گفت: «یک سال پیش، ما ضربه‌ای وحشتناک خوردیم. در طول ۱۲ ماه گذشته، ما به‌طور کامل واقعیت را تغییر داده‌ایم.»

حماس روز یکشنبه حمله ۷ اکتبر را «شکوه‌مند» خواند و گفت که فلسطینی‌ها با مقاومت خود «تاریخ را از نو می‌نویسند». این گروه شبه‌نظامی که از سال ۲۰۰۷ نوار غزه را اداره می‌کند، حمله خود را با شلیک هزاران راکت به سمت مناطق مرزی اسرائیل در ساعات اولیه ۷ اکتبر آغاز کرد.

همزمان نیروهای حماس از مرز عبور کرده و به حدود ۵۰ سایت مختلف حمله کردند، از جمله جوامع کیبوتص، پایگاه‌های نظامی و جشنواره موسیقی نُوا.

شبه‌نظامیان، شرکت‌کنندگان در جشنواره را به صورت جمعی کشتند و در شهرک‌ها و مناطق روستایی دیگر خانه به خانه رفتند و ساکنان را در منازل خود به گلوله بستند.

آگهی

ساعاتی پس از این حمله، اسرائیل با آغاز یک حمله نظامی سنگین به غزه، بخش‌های بزرگی از این منطقه را به ویرانه تبدیل کرد، به طوری که تقریباً تمام ۲.۴ میلیون ساکن آن حداقل یک بار آواره شده و در شرایط بحران انسانی قرار گرفتند.

طبق اعلام تشکیلات بهداشتی حماس، در غزه دست کم ۴۱ هزار و ۸۷۰ نفر از ابتدای حمله اسرائیل تاکنون کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. این ارقام از سوی سازمان ملل متحد قابل اعتماد تلقی شده‌اند.

مونا ابو نحل، آواره فلسطینی ۵۱ ساله و ساکن دیر البلح در مرکز نوار غزه به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر می‌دانستم که جنگ یک سال تمام طول می‌کشد، هرگز از شمال غزه نقل مکان نمی‌کردم. ما دیگر توان تحمل این همه بدبختی را نداریم… ترجیح می‌دادم روی خانه ویران‌شده‌ام یک چادر بزنم و بنشینم، تا اینکه این تحقیر، گرسنگی و آوارگی را تحمل کنم.»

یک نفر دیگر از آوارگان به نام اسراء ابو مطر، ۲۶ ساله به همین خبرگزاری گفت: «احساس می‌کنم جهان در ۷ اکتبر متوقف شد. من پیر شده‌ام. بچه‌هایم گرسنه و ترسیده‌اند، کابوس می‌بینند و از صدای بمباران و گلوله‌ها روز و شب جیغ می‌کشند.»

آگهی

جنگ در غزه و لبنان با تهدید جنگ با ایران همراه بوده است. جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در واکنش به مرگ حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و عباس نیلفروشان، سردار سپاه در حمله ۲۷ سپتامبر به بیروت، بیش از ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به ایران هشدار داد که ممکن است بلای غزه یا بیروت سر این کشور بیاید، اما تهران روز یکشنبه اعلام کرد که طرحی برای مقابله با هرگونه انتقام احتمالی اسرائیل آماده کرده است.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir