گاردین در گزارشی به نقش شبه‌نظامیان شیعی عراق در همراهی با حملات اخیر نیروهای نیابتی ایران علیه اسرائیل در منطقه اشاره کرده و به نقل از تحلیل‌گران، این نیروها را اهدافی بالقوه برای ارتش اسرائیل خوانده است.

آگهی

در این گزارش که ادامه آن را در زیر می‌خوانید ضمن اشاره به تشدید حملات گروه‌های شبه‌نظامی عراق علیه اسرائیل طی هفته‌های اخیر آمده است که ایران به دنبال استفاده از نیروهای نیابتی خود در این مناقشه است.

تحلیل‌گران معتقدند که نیروهای نیابتی در سوریه، عراق و یمن درگیر یک جنگ پنهان هستند و با توجه به اینکه اسرائیل در حال بررسی نحوه پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران است، این نیروها می‌توانند اهدافی بالقوه برای حملات ارتش اسرائیل باشند.

گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق طی دو هفته گذشته حدود ۴۰ حمله با استفاده از موشک، پهپاد یا راکت علیه اسرائيل انجام داده‌اند.

نویسنده گزارش گاردین معتقد است که این حملات نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها در نبرد نیابتی پنهانی است که در بخش بزرگی از خاورمیانه در جریان است.

این حملات اکتبر سال گذشته همزمان با آغاز جنگ غزه در پیش گرفته شد اما داده‌های گردآوری‌شده توسط موسسه واشنگتن، اندیشکده‌ای مستقر در ایالات متحده، نشان می‌دهد که ضرب‌آهنگ و توالی این حملات پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در حمله هوایی ۲۷ سپتامبر اسرائیل به جنوب بیروت، افزایش یافته است.

گاردین می‌افزاید: جنبش حزب‌الله که بیش از ۴۰ سال پیش با حمایت ایران در لبنان تأسیس شد، سنگ بنای ائتلافی غیررسمی میان گروه‌های شبه نظامی است که طی ده‌های اخیر توسط ایران ایجاد شده است.

در شرایطی که حماس پس از یک سال جنگ در غزه به شدت تضعیف شده و حزب‌الله نیز در حال حاضر هدف حملات هوایی و تهاجم زمینی اسرائیل به جنوب لبنان قرار گرفته، تهران برای حمله به دشمن سرسخت و قسم‌خورده خود به شاخه‌های کوچک‌تر اما جدید‌تر این ائتلاف که در سراسر خاورمیانه از آن حمایت می‌کند، چشم دوخته است.

مایکل نایتز، تحلیلگر مؤسسه واشنگتن که فعالیت‌های شبه نظامیان مستقر در سوریه، عراق و یمن را رصد می‌کند به گاردین می‌گوید: «تعداد موشک‌ها و پهپادهایی که از عراق (به سوی اسرائیل) شلیک می‌شوند به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

این تحلیل‌گر آمریکایی معتقد است که شبه‌نظامیان عراقی به تازگی برای نشان دادن حمایت خود از حزب‌الله بر سرعت و ضرب‌آهنگ حملات خود علیه اسرائیل افزوده‌اند.

پرتاب موشک از عراق به نوعی از پیش‌برد راهبرد ایران در استفاده از «محور مقاومت» برای حمایت اعضای این ائتلاف از یکدیگر در برابر اسرائیل و همچنین رقابت بین آنها در راستای هدفی مشترک حکایت دارد.

مایکل نایتز، تحلیلگر مؤسسه واشنگتن در این خصوص می‌گوید: «شبه‌نظامیان عراقی نه به اندازه حزب‌الله کارآمد و قوی هستند و نه جسارت و دیوانگی حوثی‌ها را دارند؛ آنها به نوعی نگرانند که تحت الشعاع اقدامات دیگر شاخه‌های محور مقاومت قرار گیرند.»

تحلیلگران به گاردین گفته‌اند که نیروهای نیابتی ایران در سوریه، عراق و یمن، بویژه حوثی‌ها که تل‌آویو را با موشک هدف قرار داده و همچنان به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کنند، همگی اهداف بالقوه‌ای برای پاسخ انتقام‌جویانه اسرائیل به حمله گسترده اول اکتبر گذشته ایران هستند که با دست کم ۱۸۰ موشک بالستیک صورت گرفت.

اسرائیل طی سال گذشته ده‌ها حمله هوایی و حداقل یک حمله زمینی بزرگ توسط کماندوهای خود در خاک سوریه انجام داد. گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران همچنین به دنبال گسترش و حفاظت از مسیرهای مهم تدارکاتی هستند که به ایران امکان می‌دهد از طریق آنها تجهیزاتی نظامی برای حزب‌الله لبنان ارسال کند.

گاردین در ادامه گزارش خود به انفجار هزاران پیجر و دستگاه‌های بی‌سیم ارتباطی حزب‌الله اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که این حملات نوعی عملیات خرابکارانه از سوی اسرائيل تلقی شد که جدا از لبنان مجروحانی نیز در سوریه و یمن به جا گذاشت. بنا به این گزارش، انفجار دستگاه‌‌های ارتباطی نیروهای حزب‌الله در مجموع به کشته و زخمی شدن دست کم ۴۰ نفر منجر شد.

کریستن فونتنروز، کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک، انفجارهای پیجر را به عنوان «درخشش لحظه‌ای نور بر روی نقشه شبکه تاریک» توصیف کرده است.

آگهی

وی معتقد است: «انفجار خودکار تجهیزات ارتباطی حزب‌الله به جوامع اطلاعاتی در سراسر جهان کمک می‌کند تا روابط و گستره تشکیلاتی که از سوی ایالات متحده تروریستی معرفی شده و از نفوذ جهانی برخوردار است را از لبنان تا سوریه و یمن ترسیم کنند.

گاردین می‌افزاید: نیروهای ویژه ارتش اسرائيل ماه گذشته در یکی از عملیات کماندویی معدود خود به غرب سوریه موفق شدند به یک تاسیسات تولید سلاح مرتبط با ایران در شهر مصیاف در نزدیکی مرز لبنان دسترسی پیدا کردند.

در این گزارش همچنین آمده است که نیروهای ویژه اسرائيل پس از حمله به این تأسیسات زیرزمینی، تجهیزات موجود در آن را منهدم و اسناد و اطلاعات کلیدی یافت شده در آنجا را جمع آوری و ضبط کردند.

اسرائیل که سال‌ها است حملاتی را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه انجام می‌دهد پس از حمله ۷ اکتبر حماس در سال گذشته، بر شدت و دفعات حملات خود به این کشور افزوده است.

آگهی

اسرائیل به تازگی در ادامه این حملات یک سایت صنعتی در شهر حمص سوریه، یک انبار در نزدیکی بندر لاذقیه، یک سایت نظامی در حومه شهر حما و یک ساختمان مسکونی در حومه المزه واقع در غرب دمشق را هدف قرار داده است.

گاردین با استناد به گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شد، یادآور شده است که حسن جعفر القصیر، داماد حسن نصرالله در حمله اخیر اسرائيل به غرب دمشق کشته شد.

در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که ماه آوریل گذشته صورت گرفت نیز، یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، معاون وی و چند دیپلمات کهنه‌کار کشته شدند؛ ایران با حمله موشکی و پهپادی گسترده‌ای موسوم به «وعده صادق ۱» به این اقدام اسرائیل پاسخ داد.

اسرائیل تاکنون حملاتی را علیه شبه‌نظامیان شیعی نزدیک به ایران در عراق انجام نداده است، اما دشمنان عراقی خود در سوریه، از جمله رهبران شاخه‌ای از ائتلاف نیروهای نیابتی ایران را که خود مقاومت اسلامی عراق نامیده می‌شوند، هدف قرار داده است.

آگهی

این نیروی نیابتی جوان که چند هفته پس از آغاز درگیری‌های غزه شکل گرفت، تاکنون مسئولیت حملاتی علیه اسرائیل و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه را در فاصله اکتبر تا ژوئن گذشته بر عهده گرفته است.

پس از حمله مقاومت اسلامی عراق به ایلات در ماه سپتامبر، اسرائیل در یک حمله پهپادی به منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه دمشق یکی از فرماندهان ارشد این نیرو را کشت.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که کشورش تهدیدات از جانب عراق را زیر نظر دارد و «هر اقدامی که لازم باشد برای مقابله با این وضعیت انجام خواهد داد.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir