وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که یک کارمند دولت هند که در زمینه اطلاعات تخصص دارد، در ارتباط با یک توطئه ناکام برای قتل یک رهبر جدایی‌طلب سیک که در شهر نیویورک زندگی می‌کند، با اتهامات کیفری روبه‌رو شده است.

آگهی

این فرد که ویکاش یاداو نام دارد و ۳۹ ساله است، با اتهام برنامه‌ریزی برای استخدام قاتل با دستمزد مواجه است. این توطئه اولین بار سال گذشته توسط دادستان‌ها فاش شد و به گفته آنها، این قتل قرار بود مقدمه‌ای بر مجموعه‌ای از قتل‌های سیاسی در ایالات متحده و کانادا باشد.

یاداو همچنان فراری است، اما دولت بایدن با متهم کردن او و انتشار نامش، سعی دارد دولت هند را برای فعالیت‌های مجرمانه‌ای که در سال گذشته به عنوان یک نقطه تنش قابل توجه بین هند و غرب مطرح شده، مورد سرزنش قرار دهد. این تنش‌ها در این هفته با درگیری دیپلماتیک با کانادا و اخراج دیپلمات‌ها به اوج خود رسید.

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، در بیانیه‌ای گفت: «اف‌بی‌آی هیچ‌گونه اعمال خشونت یا تلاش برای انتقام از افرادی را که با بهره‌مندی از حقوق قانونی و مصونیت‌های قانونی در آمریکا زندگی می‌کنند تحمل نخواهد کرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت هند وارد عمل شد

پرونده کیفری علیه یاداو در همان هفته‌ای اعلام شد که دو عضو یک کمیته تحقیقات هند درباره این توطئه به واشنگتن آمده بودند تا با مقامات آمریکایی ملاقات و درباره این تحقیقات گفتگو کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، به خبرنگاران گفت: «آنها به ما اطلاع دادند که فردی که نامش در کیفرخواست وزارت دادگستری برده شده است، دیگر کارمند دولت هند نیست. ما از همکاری آنها راضی هستیم و این فرایند همچنان ادامه دارد.»

ماجرای اخراج دیپلمات‌های هندی از کانادا

روز دوشنبه، کانادا اعلام کرد که یک دیپلمات ارشد هندوستان در این کشور را به عنوان فردی مرتبط با قتل یک فعال سیک شناسایی کرده و او و پنج دیپلمات دیگر را اخراج کرده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و مقامات پلیس این کشور این هفته اعلام کردند که دیپلمات‌های هندی اطلاعاتی درباره جدایی‌طلبان سیک در کانادا به دولت هند منتقل کرده‌اند. آنها همچنین گفتند که مقامات ارشد هند این اطلاعات را به گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته هندی منتقل می‌کردند تا این فعالان که شهروند کانادا هستند، هدف تیراندازی‌های در حین رانندگی، اخاذی و حتی قتل قرار گیرند.

دهلی نو این اتهامات را بی‌اساس خوانده و وزارت خارجه هند اعلام کرد که در پاسخ به اخراج دیپلمات‌های هندی از کانادا، کاردار کانادا و پنج دیپلمات دیگر این کشور را اخراج می‌کند.

پیشینه ماجرا چیست؟

ماجرای این پرونده اجیر کردن آدمکش برای دولت هند در آمریکا نخستین بار سال گذشته توسط دادستان‌های فدرال فاش شد، زمانی که آنها از اتهامات مطرح شده علیه نیکیل گوپتا خبر دادند؛ فردی که توسط یکی از کارمندان دولت هند برای برنامه‌ریزی ترور یک رهبر جدایی‌طلب سیک در نیویورک استخدام شده بود.

گوپتا پس از آنکه سال گذشته در پراگ دستگیر شد، در ژوئن گذشته از جمهوری چک به ایالات متحده مسترد شد.

در کیفرخواست تجدیدنظر شده آمده است که یاداو در ماه مه ۲۰۲۳ گوپتا را برای ترتیب دادن این قتل استخدام کرده بود. در این کیفرخواست آمده است که گوپتا، یک شهروند هندی که در هند زندگی می‌کرد، به دستور یاداو با فردی تماس گرفت که او فکر می‌کرد همدست مجرم است، اما در واقع آن فرد یک مأمور مخفی دولت آمریکا بود که با اداره مبارزه با مواد مخدر همکاری می‌کرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در این کیفرخواست آمده است که گوپتا از این فرد خواسته بود تا برای استخدام یک آدم‌کش کمک کند و وعده پرداخت ۱۰۰ هزار دلار را داده بود. طبق ترتیباتی که یاداو و گوپتا انجام داده بودند، از این ۱۰۰ هزار دلار، ۱۵ هزار دلار توسط یکی از همکاران یاداو به منبع مخفی در اداره مبارزه با مواد مخدر در منهتن تحویل داده شد.

مقامات اعلام کردند یاداو که شهروند و ساکن هند است، این توطئه را از هند و در حالی که کارمند دبیرخانه کابینه دولت هند بوده، هدایت کرده است. سرویس اطلاعات خارجی هند در دبیرخانه آن قرار دارد.

آگهی

چه کسی قرار بود کشته شود؟

قربانی هدف، گورپت‌وانت سینگ پانون نام دارد. برابر کیفرخواست دستگاه قضایی آمریکا، این مرد از ایده ایجاد یک کشور مستقل سیک به نام «خالصتان» در ایالت پنجاب هند حمایت می‌کند.

طبق اسناد دادگاه، توطئه قتل در ژوئن ۲۰۲۳ شکل گرفت و یاداو به گوپتا اطلاعات شخصی درباره رهبر جدایی‌طلب سیک، از جمله آدرس خانه‌اش در نیویورک، شماره‌های تلفن او و جزئیات مربوط به حرکات روزانه‌اش را داد. گوپتا سپس این اطلاعات را به مأمور مخفی اداره مبارزه با مواد مخدر منتقل کرد.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که قتل پانون قرار بود چند روز پس از کشته شدن یک کنشگر دیگر سیک رخ دهد. این کنشگر تبعیدی هندی هاردیپ سینگ نیجار نام داشت که در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ در خارج از یک مرکز فرهنگی در سوری بریتیش کلمبیا، به ضرب گلوله کشته شد. دادستان‌ها می‌گویند هدف عملیات آن بوده که تا ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳، دست کم چهار نفر در کانادا و ایالات متحده کشته شوند و پس از آن افراد بیشتری نیز هدف قرار گیرند.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir