در ماه گذشته، با تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل، چین اقدام به برگزاری جشنواره پنج روزه فیلم در تهران کرد. این جشنواره با یک فیلم پرفروش آغاز شد: «نبرد در دریاچه چانگجین». این درام قهرمانی سربازان چینی را به تصویر می کشد که در جنگ کره 1950-1953 علیه نیروهای آمریکایی جنگیدند. در این فیلم مائو زدونگ در حال تشویق افرادش نشان داده می‌شود که می گوید: «یک مشت بزنید تا صد ضربه نزنید». 

نواندیش: در ماه گذشته، با تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل، چین اقدام به برگزاری جشنواره پنج روزه فیلم در تهران کرد. این جشنواره با یک فیلم پرفروش آغاز شد: «نبرد در دریاچه چانگجین». این درام قهرمانی سربازان چینی را به تصویر می کشد که در جنگ کره 1950-1953 علیه نیروهای آمریکایی جنگیدند. در این فیلم مائو زدونگ در حال تشویق افرادش نشان داده می‌شود که می گوید: «یک مشت بزنید تا صد ضربه نزنید». 

 

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس ترجمه نواندیش، اکونومیست در مورد تلاش چین برای میانجیگری بین ایران و اسرائیل نوشت: اما پرسش اساسی اینجاست که چین در درگیری ایران و اسرائیل کجا خواهد ایستاد؟ وزیر خارجه چین روز دوشنبه از همه طرف های مرتبط با درگیری موجود میان ایران و اسرائیل خواست محتاط باشند و از افزایش تنش دوری کنند.وزارت خارجه چین در بیانیه ای گفت “وانگ ایی” با همتای اسرائیلی خود تماس تلفنی داشت. او در این تماس، اسرائیل را به تضمین امنیت و سلامت نیروهای سازمان ملل متحد در لبنان یونیفیل فراخواند، گفتنی است چینی ها دارای سهم قابل توجهی بین نیروهای حافظ صلح هستند.

 

وزیر خارجه چین روز دوشنبه، همزمان با عباس عراقچی وزیر خارجه ایران نیز تماس تلفنی داشت. او موضع پکن در برابر جنگ غزه را تکرار کرد و خواستار آتش بس فوری، کامل و دائمی شد.

بسیاری معتقدند جنگ میان ایران و اسرائیل در صورت تهدید برای انتقال انرژی و منافع اقتصادی چین یک تهدید بزرگ برای پکن خواهد بود به همین خاطر چینی ها دوست دارند نقش میانجی را بین دو طرف بازی کنند با این حال چین از هرگونه صف آرایی محورضد آمریکایی با منافع ایالات متحده نیز چندان ناراضی نیست چرا که همزمان درگیر مساله تایوان نیز هست.

source

توسط jahankhabari.ir