رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) در بروکسل گرد هم ‌آمدند تا در نشست یک روزه خود درباره مسائل مهم اروپا و جهان گفتگو کنند.

آگهی

یک روز پیش از این نشست، آنها با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جلسه‌‌ای مشترک به ویژه درباره مسائل خاورمیانه گفتگو کرده و در مورد اسرائیل، لبنان و ایران به توافقاتی دست یافته بودند. آنها در همان نشست از ایران خواستند به «اشغال» جزایر سه‌گانه در خلیج فارس پایان دهد.

نشست روز پنجشنبه سران اروپا به شدت تحت تأثیر بحث مهاجرت است، زیرا کشورهای عضو به دنبال «راه‌حل‌های نوآورانه» برای کاهش آمار ورود غیرقانونی پناهجویان هستند. اما برخی موضوعات مهم دیگر نیز در دستور کار رهبران اروپایی است. این موضوعات شامل بحران خاورمیانه و تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس، افزایش کمک‌های انسانی، رقابت‌پذیری و مهاجرت است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

موضوع مهاجرت در کانون گفتگوهاست، زیرا درخواست‌ها برای واگذاری فرآیند پناهندگی به کشورهای دیگر و تسریع در اخراج پناهجویان و مهاجران در سراسر اتحادیه اروپا روبه فزونی گذاشته است.

شرکت کنندگان در نشست بروکسل همچنین درباره وضعیت گرجستان، مولداوی و ونزوئلا، و تلاش‌ها برای تقویت رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا گفتگو می‌کنند.

مهاجرت در کانون گفتگوها

موضوع اصلی این نشست باز هم نه اقتصاد، بلکه مهاجرت است، با این پیچیدگی که احتمال دارد تا پایان نشست هیچ نتیجه‌ای در سیاست مهاجرتی اروپا به دست نیاید. سران اروپا درباره فضای شنگن و اقدامات و محدودیت‌های احتمالی آن نیز بحث می‌کنند.

در نشست امروز، تنش میان اعضا بر سر این مسئله برجسته شده است. ۱۷ کشور اروپایی هفته گذشته خواستار «تغییر الگوی اخراج» پناهجویان و مهاجران شدند و تأکید داشتند که دولت‌ها باید «توانمند» شوند. برخی کشورهای دیگر مانند اسپانیا، آلمان، فرانسه، بلژیک و سوئد نیز به جای آن، خواستار تسریع در اجرای پیمان مهاجرتی توافق شده در ماه مه هستند.

بحران خاورمیانه و محکومیت حمله ایران به اسرائیل

جنگ جاری میان اسرائیل و دو گروه شبه‌نظامی حماس فلسطین و حزب الله لبنان و نیز تنش‌های فزاینده در خاورمیانه، به ویژه میان ایران و اسرائیل نیز از نکات اصلی بحث در نشست سران اروپاست.

در وبسایت شورای اروپا در این زمینه چنین نوشته شده است: رهبران اتحادیه اروپا در مورد آخرین تحولات در خاورمیانه، به ویژه تشدید حیاتی خشونت در منطقه بحث خواهند کرد.

اتحادیه اروپا می‌گوید به شدت حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد نهایت خویشتنداری را رعایت کرده و به حقوق بشر دوستانه بین‌المللی احترام بگذارند. اتحادیه اروپا کاملاً متعهد به کاهش تنش‌ها و کمک به کاهش بحران است تا از وقوع یک درگیری خطرناک منطقه‌ای جلوگیری کند.

بر پایه گزارش شورای اروپا، رهبران اتحادیه اروپا در نشست جاری خود به بررسی نیازهای فوری از جمله موارد زیر خواهند پرداخت:

– آتش‌بس فوری در امتداد خط آبی در مرز لبنان و اسرائیل برای پایان دادن به تمام تهدیدات مرزی

– حمایت از نهادهای دولتی لبنان و نیروهای مسلح این کشور

– آتش‌بس فوری در غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری

– آزادی بی‌قید و شرط تمامی گروگان‌ها

آگهی

رهبران همچنین تشدید تنش‌ها در کرانه باختری پس از عملیات نظامی اخیر، افزایش خشونت شهرک‌نشینان و گسترش شهرک‌های غیرقانونی، و وضعیت امنیتی در دریای سرخ را مورد بحث قرار خواهند داد.

زلنسکی: باید جنگ را به داخل روسیه برگردانیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز به بروکسل سفر کرده تا پیشنهاد خود به نام «طرح پیروزی» را به رهبران اتحادیه اروپا ارائه کند.

ولودیمیر زلنسکی سخنرانی خود را با تشکر از رهبران اتحادیه اروپا برای حمایتشان آغاز کرد و گفت: «وحدت شما نیز یک سلاح است که برای همه ما امنیت به ارمغان می‌آورد.»

او گفت: «ما نیاز داریم جنگ را به داخل روسیه برگردانیم تا روس‌ها بدانند جنگ واقعاً چیست و از پوتین نفرت پیدا کنند.»

آگهی

او همچنین خواستار پیشبرد پرونده درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو شد و استدلال کرد که این یک «گام تعیین‌کننده علیه استراتژی روسیه» خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی به خبرنگاران گفت سرویس‌های اطلاعاتی او کشف کرده‌اند که ۱۰ هزار سرباز کره شمالی در حال آموزش دیدن برای پیوستن به نیروهای روسیه هستند. او گفت: «افسران ارتش کره شمالی در حال حاضر از طرف دشمنان روسی در سرزمین‌های موقتا اشغالی اوکراین حضور پیدا کرده‌اند» و افزود: «این اولین گام به سوی جنگ جهانی است.»

زلنسکی سپس به پارلمان اروپا می‌رود تا با رئیس این پارلمان، روبرتا متسولا، گفتگو کند و بعد از آن به مقر ناتو خواهد رفت، جایی که طی دو روز آینده نشست وزیران دفاع کشورهای عضو این پیمان برگزار می‌شود.

رئیس جمهوری لیتوانی: درمورد اوکراین دست دست نکنیم

گیتاناس نائوسدا، رئیس‌جمهور لیتوانی، هنگام ورود به نشست پنجشنبه سران اروپا به خبرنگاران گفت که بروکسل «طی ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر به هیچ یک از وعده‌های خود درباره اوکراین عمل نکرده است».

آگهی

او به مواردی مانند عدم توافق برای دعوت از اوکراین به اتحاد نظامی ناتو و اجازه به این کشور برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه با تسلیحات اهدایی غرب اشاره کرد و افزود: «این دست‌دست کردن ما بهترین و مستقیم‌ترین راه برای تشدید جنگ است. اگر ما از اوکراین حمایت کنیم و اوکراین در زمین موفق‌تر باشد، فکر می‌کنم پوتین مجبور خواهد شد تا پای میز مذاکره بیاید.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او از وتوی مستمر مجارستان برای بازپرداخت ۶.۶ میلیارد یورو کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین از طریق «صندوق صلح اروپا» و همچنین تصمیم این کشور برای به تعویق انداختن تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه از ۶ ماه به ۳۶ ماه تا بعد از انتخابات آمریکا، ابراز ناراحتی کرد و گفت: «من ارتباطی بین این دو موضوع نمی‌بینم.»

موضوع پیوستن اوکراین به ناتو

نخستین ماده «طرح پیروزی» زلنسکی درباره تضمین عضویت اوکراین در ناتو است.

آگهی

دیروز مارک روته، دبیرکل ناتو، درباره درخواست زلنسکی برای پیوستن به این اتحاد نظامی اظهارنظر قطعی نکرد و تأکید کرد که آن‌ها برای گام‌های بعدی در ارتباط نزدیک با اوکراین هستند و اولویت فعلی اطمینان از این است که این کشور بتواند در هر گونه مذاکرات آینده با روسیه بهترین معامله ممکن را به دست آورد.

روته به خبرنگاران گفت: «عضویت در ناتو یک حق حاکمیتی است که هر کشوری که به نوعی در جغرافیای ما قرار دارد می‌تواند برای آن درخواست دهد. تنها کسانی که در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند، ۳۲ عضوی هستند که در حال حاضر در ناتو حضور دارند به همراه کشوری که می‌خواهد به ناتو بپیوندد.»

نخست وزیر یونان: درباره مهاجرت خارج از چارچوب‌ها فکری بکنیم

کیریاکوس میتسوتاکیس در خصوص بازگشت موضوع مهاجران به رسانه‌ها گفت که این موضوع «حلقه مفقوده در سیاست مهاجرت ما» است.

او گفت: «پیمان مهاجرت به موضوع بازگشت‌ها نمی‌پردازد. ما در برخورد با کسانی که مستحق حمایت پناهندگی در اتحادیه اروپا نیستند، کارآمد نیستیم. من مشتاق هستم بیشتر در مورد راه‌حل‌های نوآورانه اتحادیه اروپا بدانم. ما باید خارج از چارچوب‌ها فکری بکنیم.»

آگهی

سازمان‌های مردم‌نهاد یونان را به پس‌راندن غیرقانونی مهاجران در دریا متهم کرده‌اند.

دو مسئول ارشد فرانسه در بروکسل

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که برای شرکت در نشست سران اروپا به بروکسل، پایتخت بلژیک سفر کرده، بامداد پنجشنبه در نشست Renew، گروه لیبرال پارلمان اروپا شرکت کرد.

نخست‌وزیر او، میشل بارنیه که او هم در بروکسل است، در نشست حزب مردم اروپا (EPP) شرکت کرد.

نخست‌وزیر ایرلند: دنیا برای تضمین آتش‌بس در غزه به اندازه کافی اقدام نمی‌کند

سایمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند به خبرنگاران گفت که او همچنان به فشار برای آتش‌بس در غزه و بازبینی توافقنامه همکاری اتحادیه اروپا و اسرائیل ادامه خواهد داد.

آگهی

او تأکید کرد: «دنیا به اندازه کافی اقدام نمی‌کند تا شرایط برای آتش‌بس حتمی شود. ما به طور مرتب در چنین نشست‌هایی شرکت می‌کنیم، نیات خوبی داریم و حرف‌های زیبا گفته می‌شود، اما اهرم‌هایی که می‌توانستند به کار گرفته شوند، به کار گرفته نشده‌اند.»

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir