به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «احمد میدری» وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امروز سه‌شنبه (یکم آبان) برای ارائه گزارشاتی در رابطه با حادثه معدن طبس در مجلس حاضر شد.

میدری گفت: از ابتدای حادثه دو رویکرد مختلف برای برخورد با این حادثه وجود داشت. روش اول این است که چه کسی و یا چه سازمانی خطا کرده است که در این مورد گروه ۹ نفره تعیین شده است تا با بررسی به این خطاها پی ببرند.

میدری

میدری ادامه داد: یکی از آرا شورا ۹ نفره این است که مسئله بر اثر گاز متان بوده است و دوم اینکه این معدن در ده روز پس از بازرسی ۲۰۰۰ متر پیشروی داشته و در اثر فروریختن حادثه صورت گرفته است که این گروه علت را مشخص خواهد کرد.

وزیر کار ادامه داد: آن چیزی که مهم است این است که چگونه می‌توان امنیت جان کارگران را تامین و از احتمال وقوع حوادث جلوگیری کرد.

وی افزود: بخشی از وظایف به عهده سازمان استاندارد است. کلیه تجهیزات و ماشین آلاتی که به معادن وارد می‌شود فاقد استاندارد است و تعریف نشده است.

میدری ادامه داد: برخی دیگر از وظایف به عهده وزارت صمت و سازمان نطام مهندسی معدن است و مشکل این است که هیچکدام از اینها در یک واحد عملیاتی تجمیع نمی‌شوند.

وزیر کار افزود: سالیانه یک‌ هزار و ۲۰۰ نفر در کشور در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند که خطر از دست دادن جان در معادن زغالسنگ از همه کارگاه‌های اقتصادی بیشتر است.

میدری تاکید کرد: عدم یکپارچگی نظام ایمنی و بازرسی، مساله اصلی این حادثه و حوادث ناشی از کار است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت تعاون بخشی از مسائل ایمنی مربوط به معاون و سایر کارگاه‌ها را بررسی می‌کند و بخشی دیگر این وظایف بر عهده سازمان استاندارد است.

وزیر تعاون گفت: نمایندگان مجلس باید توجه کنند همه تجهیزات معادن کشور که به ایران وارد می‌شوند فاقد استاندارد هستند. ما هنوز استاندارد تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغالسنگ و سایر معادن را تعریف نکرده‌ایم و یکی از عوامل ایجاد حادثه می‌تواند همین تجهیزات باشد.

وی تصریح کرد: بخشی از وظیفه برعهده سازمان ملی استاندارد، بخشی بر عهده وزارت صمت و همین‌طور سازمان نظام مهندسی معدن است که هیچکدام از این‌ها در یک واحد عملیاتی تجمیع نشده‌اند.

انتهای پیام/381

source

توسط jahankhabari.ir