تاریخ انتشار به روز شده در

به گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز، در پی افشای اسناد محرمانه مرتبط با تدارکات اسرائيل برای حمله تلافی‌جویانه به ایران، اسرائيل ناگزیر به تعلیق این حمله شده است. با این حال برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که تنها مسائل عملیاتی منجر به تاخیر شده و در صورت مساعد بودن شرایط هرلحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

آگهی

بنابر این گزارش که با استناد به یک منبع اطلاعاتی تهیه شده، حتی با این وجود که هیچ‌گونه هدف احتمالی در اسناد مزبور ذکر نشده، اسرائیل نگران است که جمهوری اسلامی ایران به کمک جزئیات ارائه شده قادر باشد الگوی حملات را پیش‌بینی کند.

به گزارش تایمز اسرائیل یک طرح جایگزین برای این حمله آماده کرده است، اما پیش از اجرا باید آن را در شرایط جنگی شبیه‌سازی کند.

این منبع اطلاعاتی گفت: «نشت اطلاعاتی اسناد آمریکایی حمله را به دلیل نیاز به تغییر برخی راهبردها و مولفه‌ها به تاخیر انداخت. حمله تلافی‌جویانه در پیش است، اما وقوع آن بیش از انتظار طول می‌کشد.»

کانال تلگرامی Middle East Spectator روز پنجشنبه ۱۷ اکتبر مدعی شد که دو سند محرمانه آژانس ملی اطلاعات مکانی وزارت دفاع آمریکا را که مرتبط با تدارکات نظامی اسرائيل برای حمله تلافی‌جویانه قریب‌الوقوع به ایران است را منتشر کرده است. این کانال تلگرامی نزدیک به جمهوری اسلامی مدعی شد که این اسناد از طریق «منبع آگاه در سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده» به دستش رسیده است.

انتشار این اسناد با واکنش گسترده‌ای روبرو شد و اف‌بی‌آی روز گذشته اعلام کرد که تحقیقاتی را برای یافتن علت و منبع افشای این اطلاعات آغاز کرده است. اف‌بی‌آی همچنین اعلام کرد که در حال بررسی این موضوع است که آیا افشای این اطلاعات نشت اطلاعاتی بوده و یا از طریق هک انجام شده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی پس از حملات موشکی اول اکتبر که در انتقام‌جویی از کشته شدن اسماعیل هنیه، حسن نصرالله و عباس نیلفروشان انجام داد، همچنان برای پاسخ احتمالی اسرائيل آماده می‌شود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز گذشته در جمع خلبانان نیروی هوای ارتش این کشور گفت: «پس از حمله ما به ایران، همه متوجه خواهند شد که شما در مراحل آماده‌سازی، تمرین و آموزش چه کرده‌اید.»

مقامات اسرائیلی طی سه هفته گذشته بارها تاکید کرده‌اند که حمله‌ای تلافی‌جویانه را انجام خواهند داد. در همین مدت، دولت آمریکا تلاش کرده تا اسرائیل را از حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران منصرف کند.

با این حال باراک راوید، خبرنگار اکسیوس که ارتباط نزدیکی با مقامات و منابع امنیتی اسرائيل دارد، روز چهارشنبه در گفتگو با سی‌ان‌ان، سخنان گالانت در جمع خلبانان نیرو هوایی اسرائيل را به نوعی پیامی برای مقامات آمریکایی دانست و گفت که حمله اسرائيل به ایران می‌تواند هر موقعی اتفاق بیفتد.

باراک راوید گفت: «به نظر من این حمله هر لحظه‌ای ممکن است اتفاق بیفتد. تنها دلیلی که تا الان در هفته جاری حادث نشده مسائل عملیاتی چون وضعیت آب و هوا است. بنابراین اگر شرایط مساعد باشد، این حمله ممکن است امروز، فردا و به نظر من تا پایان هفته جاری اتفاق بیفتد.»

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir