مهرشاد شبابی عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

به گزارش ایکنا، مهرشاد شبابی، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در اجلاسیه شهدای زن و بانوان قهرمان پرور استان اصفهان گفت: همه ما مدیون رزمندگانی هستیم که در جبهه حق علیه باطل جنگیدند و مادران و همسرانی که با صلابت، مشوق و و مقوم اراده و انگیزه‌های مردانشان بودند برای آنکه به جبهه‌ها بروند، در جبهه‌ها بمانند و پایداری کنند و دعوت امامشان را لبیک بگویند.

وی با بیان اینکه این زنان، مادران و همسران قهرمان، یک‌تنه بار مسئولیتی مضاعف را به دوش کشیدند و نه‌تنها امور خانواده را تمشیت کردند بلکه در حد توان آنچه را که در طبق اخلاص داشتند گذاشتند، افزود: در شهرهایی که توسط دشمن بعثی اشغال شده بود عده‌ای از زنان ایستادند و قهرمانانه جنگیدند تا شهر را باز پس بگیرند و عده‌ای از زنان در کسوت پرستار، پزشک و پیراپزشک به امداد پرداختند و زنانی هم امور پشتیبانی جنگ را بر عهده داشتند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در ۸ سال دفاع مقدس، طول جنگ‌، مرزهایی بود که با دشمن متخاصم مشترک بود اما عمق جبهه‌ها تا اقصی نقاط شهرها، روستاها و در خانه‌هایی قرار داشت که در آن  زنی که در حال تمشیت کردن امور خانه بود به نحوی فکر و ذکر و کارش کمک‌رسانی به جبهه‌ها شده بود.

شبابی با اشاره به ایام فاطمیه و عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) از شخصیت و جایگاه این بانوی بزرگوار گفت و اظهار کرد: باید همه ما شناخت و معرفت به این بانوی بزرگوار، بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) پیدا کنیم. بالاترین شناخت از عالم سفلی تا ملکوت شناخت فاطمه(س) است.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه اگر کسی به معرفت فاطمی دست پیدا کند انگار که لیلة‌القدر را شناخته است گفت: لیلة‌القدر شبی است که قرآن از عالم اولی به عالم سفلی نازل شد و خدا برای این شب ارزش‌های فراوانی ذکر کرده است. اگر کسی زهرا را بشناسد؛ یعنی لیلة‌القدر را شناخته که این معرفت بالایی است.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) همتای قرآن است، اظهار کرد: در آیات کلیدی قرآن همیشه نام بانو فاطمه(س) هست. سوره هَلْ أَتَیٰ یا دَهْر و برخی دیگر از سوره‌های قرآن کریم آیاتی دارند که مستقیماً به حضرت زهرا(س) و نقش‌آفرینی ایشان اشاره دارند.

شبابی با بیان اینکه قرآن کریم دارای چهار تفسیر عبارتی، اشارتی، لطائف و حقایق است و بنا به فرموده آیت‌الله جوادی آملی وجود حضرت زهرا(س) مربوط به بخش حقایق است، گفت: ما بخشی از زندگی این بانوی بزرگوار را از طریق سیره و سنت می‌دانیم و از زندگی ایشان آگاه هستیم ولی بخشی نیاز به تدبر و عمیق شدن در شخصیت وجودی حضرت زهرا(س) دارد. امید است خداوند توفیق دهد تا بتوانیم هر چه بیشتر به حقایق وجودی این بانوی بزرگوار نزدیک شویم.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: امام حسن(ع) فرمودند: نحن حجت‌الله علی خلقه و جدتنا فاطمه(س) حجت علینا. از نظر سلسله‌مراتب جایگاه و شأن حضرت فاطمه زهرا(س) تا جایی است که امام‌زمان(عج) هم او را اسوه حسنه و الگوی خود معرفی می‌کند.

وی با اشاره به کتاب شرح دعای سحر که امام خمینی(ره) در سن بیست و هشت‌ سالگی نوشتند، گفت: این کتاب مملو از مطالب علمی، حکمی و معرفتی است و نکته زیبایی را در خصوص وجود مبارک حضرت زهرا(س) گفته شده است. در این کتاب ذکر شده که عصاره قرآن در سوره حمد است و برای همین به این سوره ام‌الکتاب می‌گویند. پیامبر(ص) نیز حضرت زهرا(س) را ام‌ابیها صدا می‌زدند. پیامبر(ص) انسان کامل است و قرآن انسان کاملی است که تجسم زمینی پیدا کرده است. پس حضرت زهرا(س) ام‌الکتاب است.

شبابی بیان کرد: در حقیقت سِرّ همه حقایق هستی زهرا(س) است. کاش بتوانیم به معرفت فاطمی نائل شویم و از این مقام مقدس الگوگیری داشته باشیم. فاطمی باشیم و جامعه را به سمت فاطمی شدن سوق ببریم.

مهرشاد شبابی با بیان اینکه الگوی ما حضرت زهراست و بدانید که شما مادران و همسران شهدا در ایران اسلامی، الگوی همسران و مادران مقاومت هستید، اظهار کرد: ما با خواهران و مادران لبنان و تا حدی غزه در ارتباط هستیم. آنها در حال حاضر شرایط سختی دارند و از ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ تا به امروز حدود ۴۵ هزار شهید داده‌اند که ۶۰ درصد آنها زنان و کودکان  هستند. لبنان ۱۵۰۰ نفر شهید داشته است.

وی با بیان اینکه در همه جوامع با هر ایدئولوژی و هر نظام سیاسی و اقتصادی تلاش می‌شود تا الگوهایی برای جامعه تعریف شود گفت: مثلاً مبنای نظام سرمایه‌داری برای الگوسازی، اصل منفعت و لذت است، چون قدرت را در این مسائل می‌بیند و هدفگذاری خود را بر زنان قرار داده است، آنها الگوهایی را می‌سازند که زنان به تأسی از این الگوها بتوانند قدرت آن نظام‌ها را مستحکم‌تر کنند. یعنی به جذب سرمایه و منفعت بیشتر بپردازند.

وی با تحلیل نحوه استفاده از زن به عنوان یک ابزار در غرب گفت: زنان در آنجا اصولاً مصرف‌کننده هستند. آنها را سوق داده‌اند تا مصرف‌کننده باشند تا تولید افزایش یابد. در نتیجه آنها دارای نفع هستند. 

شبابی با تأکید بر اینکه زنان در غرب مبلغ خوبی برای مصرف‌گرایی هستند، یادآور شد: مبلغ بودن زنان، مصرف‌گرایی را برای آن جوامع سرمایه‌داری و منفعت‌طلبی و لذت‌طلبی را بالا می‌برد.

وی افزود: زنان در آن جوامع نیروهای ارزان و کم‌توقع در ادارات، کارخانجات، صنایع و کشاورزی هستند و مهره‌هایی هستند که می‌توانند از آنها به خوبی بهره ببرند و بتوانند از آنها برای منفعت سیاسی و اقتصادی خود استفاده کنند؛ به همین خاطر با رنگ و لعاب حقوق بشری سعی می‌کنند چنین الگویی را برای تمامی جوامع جهان رقم بزنند و اگر جامعه‌ای این حقوق را نپذیرد با ادعای دروغین حقوق بشری شروع به تحریم و سانسور می‌کنند.

مهرشاد شبابی در ادامه به الگوسازی زن در اسلام پرداخت و اظهار کرد: اسلام به عنوان نمونه و پیشوا، حضرت فاطمه زهرا(س) را معرفی کرده و او تنها کسی است که بعد از وفات پدرشان به ایشان وحی نازل شده است.

وی ادامه داد: به هیچ‌کدام از امامان وحی نازل نشده است. حضرت زهرا(س) در چنان مقامی قرار دارد که جبرئیل مستقیم از طرف خداوند متعال به حضرت زهرا وحی نازل کردند که آنچه که نازل شد را حضرت علی(ع) گردآوری کردند و الان هم نزد حضرت زهرا(س) است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، الگوی زن مسلمان را الگویی دانست که ایثار و رشادت را نه فقط در شعار بلکه در عمل به تمام زنان و مردان هستی آموخته‌اند.

وی افزود: الگوی زن مسلمان، فاطمه‌ای است که وقتی می‌بیند حق خودش و حق مسلمانان در حال پایمال شدن است آنچنان خطابه‌ای بیان می‌کند که پایه‌های کاخ ظلم به لرزه در می‌آید و الگوی ما این است او با یک دست گهواره کودکش را تکان می‌دهد و با دست دیگر خانواده و جامعه‌اش را تمشیت می‌کند.

وی گفت: از منظر اسلام زن و مرد در پذیرش مسئولیت، در رسیدن به راه کمال و در عبودیت هیچ فرقی با هم ندارند و در همه زمینه‌ها اجازه رشد و پیشرفت دارند به غیر از یک مسئولیت‌های خاصی که در بحث خانواده وجود دارد.

شبابی با بیان اینکه اسلام هیچ سقف شیشه‌ای را برای پیشرفت زنان قائل نیست، تصریح کرد: حتی یک زن می‌تواند تا بالاترین مراتب بگیرد. جالب است اولین شهیدی که در اسلام خونش ریخته شد نیز یک زن بود. یعنی یک زن با حفظ همان مسئولیت و شأن زنانگی خودش می‌تواند به شرط داشتن ظرفیت و لیاقت به رشد نه تنها عبودی بلکه اجتماعی و سیاسی هم برسد .

وی در پایان گفت: فلسفه چنین مجالس و کنگره‌هایی تجلیل از شهدا و خانواده‌های شهدا و تجدیدعهد و پیمان با شهداست. تجدید و عهد و پیمانی است با آن آرمان‌هایی که ما در اول انقلاب داشتیم که نگذاریم آنها به خطا بروند و به انحراف کشیده شوند.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir