رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت ولادت با سعادت دردانه نبی مکرم اسلام (ص) در دیدار جمعی از بانوان کشورمان، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را از شگفتیهای آفرینش خواندند و فرمودند: «اگر ابعاد وجودی فاطمه زهرا سلام الله علیها را انسان بتواند احصا کند و ببیند، یقین میکند که این یک پدیده شگفتانگیزی است در آفرینش عالم.» معظمله در تبیین این شگفتانه خلقت به برخی از خصوصیات آن حضرت اشاره فرمودند که بخشی به مقام و مرتبت معنوی و هویت ملکوتی ایشان مربوط میشد و بخش دیگر متوجه شئون جهادی، عبادی، سیاسی و تربیتی آن حضرت میگردید.
اما ویژگی بسیار مهم آن حضرت که شاید بتوان آن را به عنوان رمز و راز شگفتانگی این بزرگوار در خلقت عالم برشمرد، نقش الگو دهی و الگو بخشی به جامعه بشریت در همه اعصار و قرون است.
یکی از کارکردهای مهم الگوپذیری زنان ایران اسلامی از صدیقه طاهره (س) حفظ ارزشهای اجتماعی اسلام و انقلاب در برابر نقشه و شیوههای نرم دشمن برای انحراف جامعه از این ارزشهاست که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی از آن به عنوان تبلیغات، وسوسه و بیصداقتی دشمن نام بردند.
برخی از مهمترین شیوههای جنگ نرم دشمن که امروزه در قالب جنگ شناختی و رسانهای صورت میگیرد، عبارتاند از:
شیوه اسارت و اصالت: فرهنگ و هویت مهمترین عنصر شخصیت هر ایرانی مسلمان به حساب میآید که در فضای رسانهای هم جذاب محسوب میشود. اصالت زن ایرانی به هویت عفیف و حیای اجتماعی وی بازمیگردد. دشمن تلاش میکند این اصالت زن ایرانی را نوعی اسارت تلقی تا احساس کند در جغرافیای ایران و اندیشههای اسلامی اسیر است. این احساس سبب میشود دختر ایرانی به غرب به عنوان کعبه آمالش بنگرد و در صدد پاره کردن زنجیره اسارتش برآید.
تکنیک انتخاب سخت در برابر انتخاب آسان: رسانههای غربی به زنان ایرانی میگویند که شما میتوانید در همه جا آزادانه دیده شوید و هیچ چیزی قادر نیست شما را محدود و محصور نماید، اما تنها یک شرط سخت دارد و آن انتخاب بی حجابی برخلاف جریان عمومی کشور است؛ لذا باید روسری خود را بردارید.
شگرد احساس خسارت: رسانهها از این شگرد برای مخاطبانی استفاده میکنند که به موضوع خاصی مانند «چادر» بسیار وفادارند ولی اصرار آنها بر این است که هر طور شده است رفتار او را تغییر دهند. تا این وفاداری کمرنگ شود. این اتفاق زمانی رخ میدهد که زن ایرانی ذیل یکسری عملیات روانی احساس خسارت کرده و خواستار جلوگیری از این روند خسارت بار باشد.
تکنیک احساس درد مشترک و اعتراض: در این تکنیک، رسانهها سعی میکنند ذهنهایی که خود را معترض میدانند چنین احساس کنند که درد مشترکی سبب این اعتراض مشترک شده و هنر رسانه پیوند دهنده اعتراضها میباشد.
مارپیچ سکوت: یکی از شگردهای رسانهها برای مدیریت افکارعمومی و ادراک جامعه «تله مارپیچ سکوت» است که نظریه آن از جامعه شناس آلمانی «الیزابت نئومان» است. مطابق این نظریه هر زن ایرانی محجبه و چادری فکر میکند که اکثریت ساکت جامعه وی را طرد کرده و او در اقلیت مطلق قرار دارد. در چنین شرایطی اکثریت موافق تمایل به سکوت اجتماعی داشته و امر بر اقلیت مشتبه میگردد.
ترس تابدار: ترس میآید و میرود، اما گاهی این ترس ماندگار میشود یا از شکلی به شکل دیگری تغییر حالت میدهد. ترس تابدار و مداوم که هر بار به بهانهای خاص فضای ترس را در مخاطب ایجاد و پیوسته او را نگران میسازد. با نهادینه شدن ترس در مخاطب موافقان زیادی را به مخالفانی سرسخت تبدیل میشوند.
صدای خفته، ندای غایب: در این شگرد، رسانه با اخبار منفی از زندگی روزمره مردم شروع و با آنها همدردی میکند و مسائل خرد و جزیی را با مهارت به تحلیلهای کلان ارتباط میدهد؛ مثلاً از تعرض به یک خانم محجبه به عنوان ناامن شدن فضای جامعه برای چادریها یاد میکند. چنین احساسی در برخی موارد به تغییر رفتار عدهای از زنان محجبه منجر شده است.
source