امروز بیش از ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگرانی‌های خود را درباره پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT مطرح کردند. در این نامه، نمایندگان به برخی از خطرات و چالش‌های احتمالی که ممکن است در صورت عضویت ایران در این کنوانسیون‌ها ایجاد شود، اشاره کرده‌اند.

متن نامه به شرح زیر است:

**محضر محترم حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام**

سلام علیکم

احتراماً، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی از مخاطرات مرتبط با پیوستن به دو کنوانسیون FATF و CFT را به استحضار حضرتعالی می‌رسانیم:

۱. در برخی از بندهای FATF، اطلاعات کامل تجاری، اقتصادی و راه‌های دور زدن تحریم‌ها از ایران درخواست شده است. این موضوع ممکن است منجر به مسدود شدن این راه‌ها توسط دشمنان ایران شود.

۲. از ایران خواسته شده است که اطلاعات کامل مشتریان اصلی (ذی‌نفعان اصلی) در معاملات تجاری را ارائه دهد. این امر به معنای مواجهه با شرکت‌ها و افراد پوششی و کشف مراجع حساس و محرمانه است.

۳. هرگونه معامله یا انتقال وجه که مشکوک به تأمین مالی تروریسم یا پول‌شویی باشد، باید متوقف شود. این موضوع می‌تواند هرگونه معامله یا جابجایی مالی در داخل یا خارج از کشور را با ادعای مشکوک بودن، مختل کند و ضربه‌ای جدی به اقتصاد کشور وارد نماید.

۴. مجلس نهم در زمستان ۱۳۹۴ قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تصویب کرد که پس از تأیید شورای نگهبان، در اسفند همان سال توسط دکتر علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس، به دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، ابلاغ شد. در تبصره دوم ماده اول این قانون، تصریح شده است که گروه‌هایی که در برابر اشغالگری و تجاوز مبارزه می‌کنند (مانند حزب‌الله، حماس، انصارالله یمن و …)، تروریست محسوب نمی‌شوند. با این حال، این قانون با مخالفت اعضای اصلی FATF (مانند آمریکا و انگلیس) مواجه شد و وزیر اقتصاد دولت روحانی در خرداد ۱۳۹۵ در توافقی با FATF، ۴۱ بند را تحت عنوان برنامه اقدام (Action Plan) امضا کرد. در بند ۸ این توافقنامه، از ایران خواسته شده است که تبصره دوم ماده اول قانون مصوب مجلس را اصلاح کند. این اصلاح به معنای آن است که تمامی گروه‌های مقاومت، تروریست تلقی شده و نهادهایی مانند سپاه قدس به عنوان حامیان تروریسم معرفی شوند.

۵. در برنامه اقدام (Action Plan) و بند ۳۶ FATF، از ایران خواسته شده است که کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کند. این به معنای پذیرش تعریف غربی‌ها از تروریسم است. دولت روحانی این لایحه را برای تصویب به مجلس دهم ارائه داد.

۶. مطابق بند ۶ کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، هیچ حق شرط و تحفظی در پذیرش CFT مورد قبول نخواهد بود. بنابراین، حق شرط کشورهای اسلامی نسبت به این کنوانسیون توسط اعضای آن رد شده است.

۷. در بندهای مختلف FATF (مانند بند ۱۶) و برنامه اقدام (Action Plan) (مانند بندهای ۱۳ و ۱۴)، از ایران و سایر اعضا خواسته شده است که به تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند.

۸. در ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، اسامی افرادی مانند سردار شهید سلیمانی و نهادهایی مانند وزارت دفاع ذکر شده‌اند که به بهانه موشکی یا تروریسم تحت تحریم باقی مانده‌اند. ایران موظف است به این قطعنامه عمل کند.

۹. نام شهید سردار سلیمانی در لیست SDN وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان فرد تحت تحریم بارها ذکر شده است.

۱۰. با پذیرش تغییر تعریف تروریسم بر اساس CFT و تحریم سپاه قدس و فرماندهان آن، علاوه بر اقتصاد، امنیت کشور نیز دچار آسیب جدی خواهد شد. سپاه قدس و سرداران آن مانند شهید حاج قاسم سلیمانی، با مبارزات خود با تروریست‌هایی مانند داعش، امنیت را برای مردم ایران به ارمغان آورده‌اند.

۱۱. در برنامه اقدام توافق شده (Action Plan) میان ایران و FATF، از ایران خواسته شده است که با حامیان تروریسم (که در نگاه آن‌ها سپاه قدس و سردار سلیمانی هستند) برخورد کند. برخی از این درخواست‌ها شامل مصادره اموال تأمین‌کنندگان مالی تروریست‌ها، مجرم شناختن افراد مذکور، ارائه اطلاعات کامل فعالیت‌های این افراد به FATF و مبارزه با انتقال فیزیکی پول است.

۱۲. در صورت ادعای دادگاه‌های کشورهای غربی علیه این افراد، ایران موظف است به طور کامل با آن دادگاه‌ها همکاری قضایی داشته باشد. همچنین، در صورت درخواست استرداد مجرم، ایران موظف است فرد مجرم را به کشور درخواست‌کننده تحویل دهد یا خودش به پرونده رسیدگی کند.

۱۳. با پذیرش FATF و CFT و عمل به تمامی درخواست‌های مطرح شده در برنامه اقدام توافق شده (Action Plan)، هیچ تحریم جدی از بانک‌های ایران برداشته نخواهد شد. مشکل اصلی تحریم‌ها، تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه کشورهایی است که با ایران مبادلات تجاری و اقتصادی دارند. تا زمانی که این تحریم‌ها برداشته نشود، هیچ کشوری با ایران مبادلات مالی و بانکی نخواهد داشت.

۱۴. بنابراین، پذیرش FATF و CFT و عمل به تمامی درخواست‌های مطرح شده در برنامه اقدام توافق شده (Action Plan)، نه تنها فایده‌ای برای ملت ایران ندارد، بلکه بر مشکلات تحریمی کشور افزوده و امنیت ملی را نیز به خطر می‌اندازد.

والسلام علیکم و رحمت الله

توسط jahankhabari.ir