گروه اقتصادی: در شرایطی که کشور با بحران‌های محیط‌زیستی نظیر آلودگی هوا و بحران سوخت دست‌وپنجه نرم می‌کند، تصمیم‌های سیاست‌گذاری در حوزه صنعت خودرو می‌تواند تأثیر بسزایی در آینده اقتصادی و زیست‌محیطی داشته باشد. اما به‌نظر می‌رسد برخی تصمیمات نه‌تنها در مسیر بهبود شرایط نیستند بلکه می‌توانند منجر به تشدید مشکلات شوند.

به گزارش بولتن نیوزسید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، به‌تازگی نسبت به مصوبه‌ای که تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی را به 100 درصد می‌رساند، انتقاد کرده و تأکید دارد که این تصمیم نه تنها به زیان مردم بلکه به زیان دولت نیز خواهد بود. وی می‌گوید: «اگر همین مصوبه اجرایی شود و الحاقیه‌ای به آن اضافه نشود، تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی صددرصد خواهد بود.»

در شرایطی که کشور با مشکل آلودگی هوا در کلان‌شهرها و معضل قاچاق بنزین روبروست، انتظار می‌رود که سیاست‌های اقتصادی به سمت حمایت از خودروهای برقی و هیبریدی سوق پیدا کنند. این خودروها با مصرف کمتر سوخت‌های فسیلی و تولید آلاینده‌های کمتر، می‌توانند بخشی از راه‌حل برای بحران زیست‌محیطی کشور باشند.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، سالانه حدود 8 میلیارد یورو صرف واردات قطعات توسط شرکت‌های مونتاژکار می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا بخشی از این مبلغ نباید به واردات مستقیم خودروهای برقی اختصاص یابد؟ آیا به‌جای حمایت از فناوری‌های پاک، باید به دنبال تقویت انحصار مونتاژکاران بود؟

برای جلوگیری از فاجعه اقتصادی و زیست‌محیطی، ضروری است که مجمع تشخیص مصلحت نظام سریعا الحاقیه‌ای به این مصوبه اضافه کرده و تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی را کاهش دهد. چنین اقدامی می‌تواند مردم را به سمت استفاده از خودروهای پاک سوق داده و به بهبود وضعیت زیست‌محیطی کشور کمک کند.

در دورانی که بسیاری از کشورهای پیشرفته به سمت حذف کامل خودروهای بنزینی حرکت می‌کنند، ما نباید با تصمیمات اشتباه خود را از این مسیر جهانی عقب نگه داریم. حمایت از فناوری‌های نوین و پاک نه تنها به نفع مردم بلکه به نفع دولت و آینده کشور خواهد بود.

source

توسط jahankhabari.ir