با شنیدن این عبارت یاد چه چیزی می افتید؟ احتمالا یاد سخنرانی، سمینار یا مصاحبه اخیرتان افتاده اید. شاید عبارت مخاطب هدف چیست؟ در ذهن ما به این معنی تعبیر بشود که ما با مجموعه ای از افراد حی و حاضر رو به رو هستیم که مقابلمان نشسته و منتظرند تا به سخنرانی ما گوش فرا دهند اما آیا مخاطب هدف تنها به این حوزه منحصر می شود؟برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید.
در بیزینس پلن چه کسانی در گستره مخاطبان هدف شما قرار می گیرند؟
در بیزینس پلن، مخاطب هدف به افرادی گفته می شود که خواهان و خریدار کالا، محصول و یا خدمات شما هستند. قبل از شروع کسب و کار خود برای موفقیت در آن، بوم کسب و کار را طراحی کنید و بخش های مختلف آن را ساماندهی کنید. یکی از مهم ترین بخش هایی که باید به آن بپردازید؛ مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی کسب و کار شماست.
رقبا را نیز آنالیز کرده و تحلیل کنید که چگونه باید مخاطبان هدف را به سمت خود هدایت کرده و از سایر رقبا پیشی بگیرید. بنابراین؛ مخاطبان هدف افرادی هستند که به هر دلیلی احتمال می دهید مشتری کالا یا خدمات شما هستند و با سرمایه گذاری روی آن ها می توانید روی توسعه کسب و کار خود حساب باز کنید.
مخاطبین هدف دارای چه ویژگی هایی هستند؟
مخاطبین هدف غالبا، افرادی با ویژگی های مشترک و از یک طبقه اجتماعی هستند. آن ها ممکن است از لحاظ سن، تحصیلات و تمکن مالی در یک سطح باشند. اما این امکان را هم در نظر بگیرید که مخاطبان هدف را تنها با بررسی پاسخ این پرسش که مخاطب هدف چیست؟ و نگاه کردن به عنوان یک مفهوم کسب و کاری نمی توان شناسایی کرد.
اگر می خواهید بدانید مخاطب هدف چیست؟ در وهله اول باید به آن ها به عنوان انسان نگاه کنید چرا که انسان موجود پیجیده و غیر قابل پیش بینی ای بوده و نمی توان به درستی او را حدس زده و موضوعی خاص را بر گروه گسترده ای از انسان ها نسبت داد.
شاید افرادی که به هیچ عنوان احتمال نمی دهید در محدوده مخاطبان هدف شما قرار گیرند، نه تنها به سراغ کسب و کار شما بیایند و از کالاها و خدمات شما بهره گیرند؛ بلکه مشتریان وفاداری برای بیزینس شما باشند.
نقش تبلیغات در بازاریابی را دست کم نگیرید ؛اما در آنالیز مخاطبان هدف این نکته را در داشته باشید که همیشه ممکن است اتفاقی بیفتد و افرادی به سمت بیزینس شما جذب شوند که حتی احتمالش را هم نمی دادید.
مزایای تمرکز روی مخاطب هدف.
اگر در شناسایی مخاطبان هدف، به درستی عمل کرده اید و حدس می زنید که گروه خاصی از افراد با ویژگی های منحصر به فردی مخاطبان هدف شما باشند.
بهتر است شروع به تبلیغات مستقیم یا غیر مستقیم برای جذب نهایی این گروه از افراد بکنید؛ در استراتژی بازاریابی، لحن تبلیغات بسیار اهمیت دارد، اگر یک فروشگاه لوازم تحریر دارید و فکر می کنید مخاطبان هدف شما گروهی از کودکان و نوجوانان هستند؛ می توانید با تبلیغات در فضای مجازی و ایجاد کردن پیج اینستاگرام، با استوری های فانتزی و تولید محتوای متناسب با سلیقه این رنج سنی، با لحنی مهربان و ملایم و ترغیب کننده به جذب مخاطبان هدف خود بپردازید. اگر مخاطب شما زنان شاغل بچه دار هستند؛ ارزش گذاری را فراموش نکنید؛ به دنبال این باشید که چه چیزی برای این دسته از مخاطبان هدف اهمیت دارد؟ این دسته از مخاطبان هدف، معمولا با کمبود وقت و انرژی رو به رو هستند و می توانند مشتریان خوبی برای کسب و کار های خدمات در منزل، رستوران ها و مراکز نگهداری و مراقبت از کودک باشند. پس با پاسخ دادن به پرسش مخاطب هدف چیست؟ نیمی از راه موفقیت در کسب و کار خود را طی کرده اید.
معایب تمرکز روی مخاطب هدف.
تا اینجای مقاله به عنوان یک بخش اساسی از بازاریابی با مفهوم مخاطب هدف چیست؟ آشنا شدیم. اما بهتر است کمی نگرش خود را گسترش داده و با واقعیت رو در رو شویم.
آیا اگر تمرکز ما تنها روی پاسخ این سوال باشد که مخاطب هدف چیست؟ می توانیم آینده بیزینس خود را تضمین کنیم آیا در گستره بازاریابی و تبلیغات شناسایی مخاطبان هدف به همین راحتی است؟ ممکن است به ذهنتان نیز خطور نکند که چه مشتریان احتمالی را با تمرکز کردن صرف بر روی مخاطبان هدف از دست خواهید داد.
برای واضح تر شدن موضوع و یافتن پاسخ صحیح تر برای دغدعه اولیه شما ؛یعنی مخاطب هدف چیست؟ یک مثال می زنیم: فرض کنید کسب و کار یا بیزینس آنلاین شما مربوط به پوشاک بچه باشد. ممکن است مادران باردار، افرادی که صاحب بچه هستند یا کسانی که ممکن است بخواهند برای تولد کودکان آشنایان و نزدیکان خود هدیه ببرند مخاطبان هدف شما باشند. اما شما هزاران مخاطب هدف بالقوه را از یاد برده اید؛ صاحبان خیریه و سازمان های بهزیستی، فروشندگان لباس کودک و هزاران گروه دیگر ممکن است مخاطبان هدف شما باشند که شما آن ها را به حساب نیاورید.
پس فراموش نکنید که در پروسه بازار یابی و تبلیغات علاوه بر تمرکز روی مخاطبان هدف از گروه های دیگر که ممکن است مخاطب هدف شما قرار گیرند؛ نیز غافل نشوید. همچنین گروه هایی که تحت هیچ شرایطی مخاطب هدف شما نخواهند بود را شناسایی کرده و از سرمایه گذاری افراطی روی آن ها خود داری کنید.
جمع بندی
در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک مفهوم بازاریابی، مخاطب هدف چیست؟ شما پاسخ های متفاوتی دریافت خواهید کرد. اما در یک نگاه کلی مخاطب هدف تمام افرادی هستند که به هر دلیلی احتمال می دهید؛ مشتری کسب و کار شما باشند. فقط باید توجه داشته باشید که از افراد و گروه های دیگر که فکر نمی کنید مشتری کسب و کار شما باشند؛ نیز غافل نشده و در تبلیغات و بازاریابی آن ها را هم در نظر بگیرید.