در نشستی با موضوع ارتقای کیفیت و تحقق عدالت آموزشی، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، بر اهمیت آموزش صحیح معلمان به عنوان یکی از کلیدیترین عوامل بهبود کیفیت آموزشی در مدارس تأکید کرد. این جلسه که شامگاه شنبه، ۱۳ بهمنماه برگزار شد، بر لزوم آموزش معلمان بر اساس الگوهای رفتاری صحیح متمرکز بود. پزشکیان بیان کرد که اگر معلمان بتوانند با رفتار و عملکرد خود، ارزشهایی مانند صداقت، مسئولیتپذیری، کار تیمی، نقادی و پذیرش انتقاد را به دانشآموزان منتقل کنند، گامی بزرگ در جهت تحقق این اهداف برداشته خواهد شد.
وی همچنین با تبریک اعیاد شعبانیه و نزدیکشدن به ایام پیروزی انقلاب اسلامی، به دیدگاه ویژه امام خمینی (ره) درباره نقش مدارس اشاره کرد و افزود: امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود هشدار داده بودند که دشمنان به مدارس و دانشآموزان طمع دارند. اگر در طول این سالها به وصیت ایشان عمل میکردیم و نظام تعلیم و تربیت را جدی میگرفتیم، جوانان و نوجوانان ما به جای فکر کردن به مهاجرت، به حل مشکلات کشور میاندیشیدند. بنابراین، یکی دیگر از گامهای مهم در ارتقای کیفیت آموزش، تعریف فعالیتهای اجتماعی برای دانشآموزان و ایجاد دغدغه در آنها برای حل مسائل مردم و کشور است.
پزشکیان همچنین بر ضرورت تحول در نظام مدیریت آموزشی به عنوان یکی دیگر از ارکان اصلی بهبود کیفیت آموزش تأکید کرد و گفت: باید ساختار و برنامهای برای تغییر نگرش و بینش مدیران مدارس در تمامی استانها و شهرستانها طراحی شود. در این برنامه، باید از ایدهها و پیشنهادات مدیران و معلمان که مجریان اصلی این تحول هستند، استفاده شود. این برنامه پس از تدوین، در ماه مبارک رمضان که زمان مناسبی برای تحول و خودسازی است، اجرایی خواهد شد.
رئیسجمهور همچنین خواستار بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان در ارتقای کیفیت آموزش شد و اظهار داشت: هدف اصلی ما ارائه خدمات آموزشی مناسب به دانشآموزانی است که تاکنون از این خدمات محروم بودهاند یا کمتوجهی به آنها شده است. ما قصد داریم تبعیض در آموزش را از بین ببریم و این هدف را محقق خواهیم کرد.
در ابتدای این جلسه، گزارشی از اقدامات انجامشده در زمینه بهبود کیفیت آموزشی ارائه شد که شامل تحول در روشهای تدریس، چیدمان کلاسها، ارتقای مدیریت مدارس و استفاده از فناوریهای نوین در آموزش بود. همچنین آخرین اقدامات انجامشده در شهرستان قدس به عنوان پایلوت توسعه فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام