محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدار با علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، و معاونان وی در محل مجلس، بر اهمیت تحول در نظام آموزشی کشور تأکید کرد. وی با اشاره به تصویب حدود ۶۰ حکم مرتبط با حوزه آموزش و پرورش در قانون برنامه هفتم، اجرای این احکام را از اولویتهای اساسی دانست.
قالیباف با تأکید بر لزوم توجه به معیشت و حمایت از معلمان، اظهار داشت: قانون رتبهبندی فرهنگیان به دقت تنظیم شده و تنها باید شامل افرادی شود که به طور مستقیم در امر تدریس فعالیت میکنند. وی همچنین به چالش کمبود معلم در کشور اشاره کرد و افزود: در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد تا سقف ۱۰۰ هزار نفر از معلمان قدیمی که در ابتدای راهاندازی آموزش و پرورش جذب شدهاند، با روشهای مختلف حفظ شوند. این افراد در صورت تمایل به ادامه کار، میتوانند تا ۳۵ سال خدمت کنند و در صورت بازنشستگی، حقوق و پاداش خود را به موقع دریافت نمایند.
رئیس مجلس همچنین بر استفاده از ظرفیت گروههای جهادی و حلقههای میانی برای ساخت مدارس تأکید کرد و گفت: این موضوع در ماده ۱۸ قانون برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است. وی وزارت آموزش و پرورش را مهمترین وزارتخانه کشور دانست و خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در دو دهه گذشته با تغییرات متعدد مدیریتی مواجه بوده که نشاندهنده مشکلات عمیق در این حوزه است. وی همچنین بر ضرورت بازبینی و بهروزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد.
قالیباف با اشاره به نیاز آموزش و پرورش به یک قرارگاه برای مدیریت امور جاری، گفت: این وزارتخانه باید از افراد باانگیزه و متخصص برای پیگیری امور مهم استفاده کند. وی همچنین بر اهمیت مولدسازی در آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: این وزارتخانه در این حوزه فعال بوده، اما نیاز است تا منابع به درستی مدیریت شوند تا از هدررفت آنها جلوگیری شود.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار با اشاره به طراحی نقشه راه چهارساله این وزارتخانه، گفت: ۱۴ کارگروه برای اجرای این برنامه تشکیل شده و جلسات آن به طور مستمر برگزار میشود. وی تحول درسی و تغییر ساختار نظام مدارس را از اولویتهای اصلی وزارتخانه عنوان کرد و افزود: توسعه عدالت آموزشی با بهبود کیفیت مدارس همراه خواهد بود و این مسئولیت به استانها واگذار شده است.
در پایان این جلسه، معاونان وزارت آموزش و پرورش نیز به ارائه گزارشهایی از حوزههای مسئولیت خود و نیازهای این وزارتخانه پرداختند.