اصول شراکت کاری مانند هر مفهوم کلی دیگری، به اصول شراکت در امور دیگر شبیه است و همان مفاهیم پایه را شامل می شود؛ هر چند تفاوت هایی نیز با هم دارند. شراکت در کار مانند هر اشتراک دیگری، نیاز به رعایت قواعدی دارد که آن ها حرفه ای تر می کنندهر نقشی که در سازمان بر عهده دارید اعم از: کارمند، مدیر کل یا مدیر عامل و …بهتر است، در هنگام شراکت کاری قوانین مربوطه را یاد گرفته و آن ها را رعایت کنید تا به رشد و توسعه کسب و کار خود و رشد بیزینس سازمانی که در آن مشغول به کارید؛ کمک بزرگی کرده باشید. شاید اولین قدم و مهم ترین اقدام در شروع انتخاب فردی یا سازمانی باشد که می خواهید با او قرار داد ببندید. انتخاب شریک مناسب، غافل نشوید زیرا در هر سفری انتخاب هم سفر مناسب، مهم ترین فاکتور است انتخاب شریک کاری مناسب، از مهم ترین اصول شراکت کاری؛ نیز به شمار می رود.
انتخاب شریک مناسب، به مثابه مهم ترین اصل شراکت کاری
از مهم ترین اصول شراکت کاری ، انتخاب شریک کاری مناسب است، کسی که بتوانید به او اعتمادکنید؛ محرمانه ترین مسائل را با او در میان بگذارید و مطمئن باشید که منافع شغلی شما در خطر نیست. شریک کاری شما علاوه بر قابل اعتماد بودن، باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد؛ اگر در انتخاب شریک تجاری یا شغلی خود، دچار اشتباه شوید؛ زیانی که گریبان گیرتان خواهد شد؛ چه زیان مادی و چه زیان عاطفی بسیار گسترده بوده و جبران آسیب های وارده به روان و بیزینس و شرکت شما، بسیار سخت و هزینه بر خواهد بود؛ هزینه های آن شامل: هزینه های مادی و معنوی خواهد بود و به سختی می توانید آن ها را بپردازید؛ حتی اگر از پس جبران مافات بر بیایید تازه توانسته اید با عبور از اسیب ها به نقطه آغاز برگردید. پس نقش انتخاب شریک مناسب به عنوان یکی از اصول شراکت کاری و اولین اصل را دست کم نگیرید؛ اما به راستی شریک کاری ما باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
ویژگی های یک شریک کاری مناسب
اگر می خواهید بدانید شریک کاری شما باید دارای چه ویژگی هایی باشد بهتر است به برخی موارد آن اشاره کرده و مفصلا هر ویژگی را جدا گانه شرح دهیم؛ به طور کلی شریک تجاری شما باید این ویژگی ها را داشته باشد:
قابل اعتماد بودن
بر هیچ کس پوشیده نیست که در همه روابط چه روابط شخصی و چه روابط اجتماعی، افراد باید بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند؛ اگر نمی توانید به شریک خود اعتماد کنید؛ بهتر است هیچ گونه قرار داری بین شما و او انعقاده نشده و شراکتی صورت نگیرد. قبل از هر اقدامی در مسیر شغلی، ابتدا از مورد اعتماد بودن افرادی که با آن ها کار می کنید و کارمند، همکار یا شرکای تجاری شما هستند؛ اطمینان حاصل کنید. پس مورد اعتماد بودن و مورد اعتماد واقع شدن، از مهم ترین اصول شراکت کاری است و حتی می تواند مهم ترین اصل باشد.
تجربه و مهارت
شریک کاری شما باید تجربه و مهارت مورد نیاز شما و همراستا با شما را دارا باشد؛ اگر اینگونه نباشد؛ همکاری شما با او به نتایج دلخواه و در نهایت پیشرفت شغلی منجر نخواهد شد؛ همچنین اهداف شغلی او با شما باید یکسان بوده و در جهت منافع شما سرمایه گذاری یا اقدام به کار کند. پس تجربه و مهارت و داشتن اهداف و منافع مشترک یک اصل از مهم ترین اصول شراکت کاری، به شمار می رود.
شخصیت و ویژگی های رفتاری
در یک نگاه کلی؛ شریک شغلی یا تجاری شما باید خوش مشرب و مهربان، با درک و معتقد به برابری باشد؛ رفتار او باید بگونه ای باشد که تعامل با او را برای شما سخت نباشد و بتوانید روی او در همراهی و مقابله با چالش ها و موانع حساب کنید؛ بنابراین این اصل از اصول شراکت کاری را فراموش نکنید.
انعقاد قرارداد کاری از اصول شراکت کاری
تمام اصول شراکت کاری ، باید در قرار داد ذکر شده، مسئولیتها و وظایف شرح داده شود، انعقاد قرار داد گامی اساسی در جهت شراکت تجاری و شغلی است.مواردی چون: مدت زمان شراکت و سهم طرفین از سود و زیان پروژه ها، باید در قرار داد کاری، ذکر شود؛ همچنین برای بازیابی و نظارت بر نحوه اجرای صحیح مسئولیتها، بهتر است جلساتی منظم و طبق دیسیپلین و استراتژی هدفدار برگزار شود یا شرکای کاری همدیگر را ملاقات کرده و درباره اهداف، دستاوردها و چشم انداز آینده گفت و گو کرده و هوش تجاری خود را ارتقا بخشند تا بتوانند به رشد بیزینس کمک کنند.
جمع بندی
در این مقاله، اصول شراکت کاری را مورد بررسی قرار دادیم، دانستیم که شریک کاری را چگونه و با توجه به چه ویژگیهایی انتخاب کنیم شریک تجاری باید، قابل اعتماد، ماهر و متخصص و دارای اهداف همسو با شما باشد؛ در آخر با اهمیت انعقاد قرارداد و مکتوب کردن وظایف و اهداف و امضای آن آشنا شدیم، باشد که برای شما مفید بوده و مورد استفاده واقع شود.