بر اساس گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر انقلاب اسلامی در یکی از مذاکرات خود با دستاندرکاران همایش بینالمللی تفسیر تسنیم، که در شنبه ۴ اسفند برگزار و صبح امروز منتشر شده، از شخصیت ممتاز آیتالله جوادی آملی، مفسّر بزرگ قرآن کریم و نویسنده تفسیر تسنیم، تجلیل کرد. حضرت خامنهای حوزه علمیه را وامدار مجاهدت این عالم فرزانه در مارپیچهای ۴۰ ساله تحقیق، تدریس و تألیف تفسیر تسنیم دانست. او بیان کرد که هر چند فعالیتهای آیتالله جوادی آملی در زمینههای علوم عقلی و نقلی، فقهی، فلسفی و عرفانی مهم و قابل تقدیر است، اما هیچیک از آنها قابل مقایسه با کارش در تفسیر قرآن نیست.
رهبر انقلاب تفسیر تسنیم را مایه افتخار شیعیان و حوزه علمیه دانست و ویژگیهای مورد توجه این تفسیر را مطرح کرد. حضرت خامنهای بیان کرد که قوت تفکر عقلانی نگارنده محترم، فهم نکات لطیف و پیچیده نهفته در آیات قرآن را تسهیل کرده است. او این تفسیر را به تفسیر المیزان شبیه کرد اما همزمان به روزتر و سرشارتر از مطالب دانستنی و قابل استفاده تشخیص داد، مشابه یک دائرةالمعارف جامع.
رهبر انقلاب تأکید کرد که تنظیم و نگارش فهرستی فنی و موضوعی برای بهرهبرداری بهینه از محتوای تفسیر تسنیم ضروری است. او ابراز تأسف کرد به کمتوجهی حوزههای علمیه نسبت به تفسیر و علامه طباطبائی، صاحب تفسیر المیزان را به عنوان بنیانگذار توجه به تفسیر و مفاهیم قرآنی در حوزه علمیه، یاد کردنی دانست. برگزاری حدود ۲۰۰ درس تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم را به عنوان یک نشانه خوب دانست، اما تمرکز بر تقویت و پایدار کردن این رویکرد را ضروری دانست.
رهبر انقلاب تکمیل ترجمه عربی تفسیر تسنیم را برای نشر در جهان اسلام ضروری خواند و برای آیتالله جوادی آملی و گروه محققان این تفسیر تشکر و قدردانی کرد. در ابتدای این مذاکرات، آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، گزارشی از برگزاری همایش تفسیر تسنیم و ویژگیها و رویکردهای برجسته این تفسیر ارائه کرد.
حجتالاسلام جوادی آملی، رئیس موسسه «اِسراء»، نیز در این دیدار درباره شیوه نگارش و تنظیم تفسیر تسنیم و گروههای تحقیقی و پژوهشی که در این زمینه فعالیت داشتهاند، اطلاعاتی ارائه کرد و سلام آیتالله جوادی آملی را به رهبر انقلاب منتقل کرد. تفسیر تسنیم که تألیف آیتالله جوادی آملی است، در ۸۰ جلد گرد آمده و نتیجه ۴۰ سال تدریس و تحقیق ایشان و همکاری دهها محقق و پژوهشگر در گروههای پژوهشی بوده است. روش نگارش این تفسیر شامل چهار مرحله «گزیده تفسیر»، «تفسیر آیه»، «لطایف و اشارات» و «بحث روایی» است.