صنعت هوایی غیرنظامی روسیه در بحران عمیقی محبوس شده است. تحریمهای تCowestern کشورهای غربی تأمین قطعات هواپیما را برای روسیه به طور قابل توجهی مشکلساز کردهاند. همچنین، گزارشهای اخیر نشان دادهاند که مشتقات قاچاق قطعات هواپیماهای آمریکایی به روسیه در این مولفه بسیار افزایش یافته است.
وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که سه کارمند از شرکت Flighttime Enterprises، که یکی از زیرمجموعههای آمریکایی یک شرکت روسی است، به اتهام صادرات غیرقانونی قطعات هواپیما به روسیه، مورد پیگرد قرار گرفتهاند. این افراد متهم شدهاند که بدون کسب مجوزهای لازم، قطعات هواپیما را به روسیه منتقل کردهاند.
این تحریمها از طرف ایالات متحده پس از حمله گسترده روسیه به اوکراین در فوریه 2022 اعمال شدند. طبق اعلامیهای از دادستانی منطقه جنوبی اوهایو، بیش از 1.86 میلیون یورو ارزش قطعات هواپیما بدون مجوز لازم صادر شدهاند. کیفرخواست شده است که این افراد آگاهانه و محض نقض محدودیتهای صادراتی را انجام دادهاند و از شرکتهای واسطه برای پوشاندن مقصد نهایی کالاها استفاده کردهاند.
کنت ال. پارکر، دادستان منطقهای اوهایو، در این باره اعلام کرد: “ما هیچگونه نقض قوانین صادراتی یا قاچاق کالاهای مخالف قوانین آمریکا، از جمله به مقصد روسیه، را تحمل نخواهیم کرد.”
تأثیر این تحریمها بر صنعت هوانوردی روسیه بسیار مشهود است. بر اساس گزارشهای رادیو آزاد اروپا، حدود دو سوم از ناوگان تجاری روسیه شامل هواپیماهای بوئینگ (آمریکا) و ایرباس (اتحادیه اروپا) است که حدود 90 درصد مسافران این کشور را حمل میکنند. تحریمهای غربی بهطور جدی این صنعت را مورد تأثیر قرار داده و روسیه در راه تأمین قطعات مورد نیاز برای نگهداری هواپیماهای خود با مشکلات جدی روبرو است.
این وضعیت باعث شده تا ایمنی مسافران به خطر بیفتد و تعدادی قابل توجه از هواپیماها در روسیه با مشکلات فنی و ایمنی روبرو هستند.