باز نویسی متن به صورت کامل و طبیعی به فارسی:
با همکاری بنیاد شیخ انصاری، جلسه ارائه و بررسی هفدهمین پیشنهادهای حل مسئله با موضوع “حکم منع زنانی که حجاب شرعی را ندارند از حضور در اماکن مذهبی” با حضور حجتالاسلام محمدرضا فاتح برگزار شد.
حجتالاسلام فاتح به مسئله اصلی طرح خود اشاره کرد: گسترش قابل توجه عدم رعایت حجاب شرعی در اماکن عمومی، این پدیده را در اماکن مذهبی نیز گسترش داده است. بر اساس مشاهدات و گزارشات متولیان اماکن مذهبی و ابراز نظرات صاحبنظران مذهبی و اجتماعی، یکی از مشکلات جدی در این زمینه این است که از نظر شرعی، متولیان اماکن مذهبی و مردم چه وظیفهای دارند: آیا منع از حضور واجب است یا صرفاً حق منع دارند و این منع مستحب است و نه واجب، یا هیچ حقی برای منع این افراد ندارند.
وی ادامه داد: عدم پاسخ فقهی دقيق، به چندین مشکل منجر شده است: 1- رفتارهای سلیقهای در برابر منع یا عدم منع، 2- ابراز نظرهای متفاوت و مخالف در فضای رسانهای، 3- اعتراض به موانعی که ایجاد شدهاند و نزاع لفظی در این زمینه به دلیل نبود پاسخ واضح فقهی و وجود نظرات متفاوت در فضای رسانهای.
حجتالاسلام فاتح تاریخ رخداد این مسئله را توضیح داد: برخی از موارد مشابه در تاریخ محدود و خاص بودهاند، مانند طواف برهنه در دوران جاهلیت که ممنوع شدهاست، و حضور همسر رضاشاه بدون حجاب در حرم حضرت معصومه (س). اما این مشکل به صورت گستردهتری از سوی زنان مختلف جوامع مختلف، همواره در تاریخ با مداوم خود وجود داشته است، زیرا عدم رعایت حجاب شرعی در اماکن مذهبی، همواره به نسبت مستقیمی با عدم رعایت آن در سطح عمومی جامعه در سطح کمتری همراه بوده است.
البته در سالهای اخیر، با گسترش شبکههای مجازی و ماهوارهای و نفوذ القاءهای اباحهگرایانه و شبهات اعتقادی، روند قباحتزدایی از عدم رعایت حجاب شرعی از روز به روز شدیدتر شده و اثرات آن در اماکن مذهبی نیز جلوههای بیشتری داشته است. به همین دلیل، حکم منع از حضور زنان بدون حجاب در اماکن مذهبی بیش از پیش مطرح شده است، که نشانههای آن در حوادث مسجد مکه زاهدان، مساجد تاریخی شیراز و اصفهان، صحن مسجدالنبوت (ص) و دیگر اماکن مذهبی مشاهدهشده است.
حجتالاسلام فاتح در پایان، دو عامل اصلی مشکل را اینگونه توصیف کرد: 1- جهل در تطابق یا عدم تطابق عناوین و قواعد مختلف شرعی بر “منع از حضور”، 2- عدم بیان واضح و دقيق حکم فقهی در این مورد.
در ادامه جلسه، اساتید شورای علمی بنیاد شیخ انصاری (ره) نظرات خود را درباره طرح ارائهشده ا persönlich ابراز کردند.