به گزارش خبرگزاری شهرآرا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در طول دومین جلسه تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان؛ که در حسینیه دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اعلام کرد: دامنه آیه ۲۱۶ از سوره بقره، به کاوش یکی از حقایق مهم و قاعده‌ای عمومی در زندگی بشر می‌پردازد که بسیار بایستی برای هر فرد توضیح داده شود.

وی اضافه کرد: در موقعیت‌های مختلف از دوران کودکی تا سالمندی، انسان با ترکیبی از حالات درخور قبول و ناپسند روبرو است. این برخورد‌ها در هر مرحله زندگی متفاوت هستند و شایسته تأمل است که ایا همه چیزهایی که در محبت ما هستند، مطابق منافع ما هستند، و برعکس، آیا هر چیزی که می‌سنجدیم، برای ما مشکل‌ساز است.

علم‌الهدی ادامه داد: نمی‌توان گفت همواره چیزهایی که راضی از آنها هستیم، درست و مرتبط با منافع ما هستند. به عنوان مثال، یک فرد بیمار ممکن است به تجویز جراحی جدی مقاومت کند، در حالی که پزشک دیگری از او داروهایی را تجویز کند. در این نوع مواقع، اغلب جراحی برای فرد مفیدتر خواهد بود.

سپس به آیه ۲۱۶ سوره بقره مراجعه کرد: «وَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ». سید احمد علم‌الهدی خلاصه این متن را به این فرم بیان کرد: «ببسیار چیزهایی که از آنها متنفرید برای شما خوب است و چیزهایی که از آنها خوشحال می‌شوید برای شما بد است. خدا مصلحت شما را در هر موضوعی می‌داند، در حالی که شما آن را نمی‌دانید.»

علم‌الهدی تاکید کرد: در تصمیم‌گیری، ملاک اصلی نباید براساس احساسات خوب یا بد باشد؛ زیرا برقراری چنین رابطه‌ای با مسائل زندگی می‌تواند باعث عمیق‌تر شدن چالش‌ها شود. این امر براساس آیه اول این متن که به موضوع جنگ می‌پردازد مطرح شده است و به واجب شدن جنگ علی‌رغم ناخوشایندی‌ها و سختی‌ها اشاره دارد.

او ادامه داد: جنگ از جمله مسائل تند و سختی است که انسان علاقه‌ای به آن ندارد و بر ضد منافع او نیز می‌نمایاند. این امر با استفاده از فعل «کُتِبَ» در متن آیه، که به عمل واجب شدن اشاره دارد، تا به این معنی که خداوند نمی‌خواهد به جنگ آن چنین اهمیتی داده شود که روابط عشق و شفقت بین خدا و مردم به تلف و از میان بردن برسد.

او وارد توضیح این نکته شد که چرا برای مسلمانان جنگ کردن ابتدا سخت بوده است. دو مورد برای این کراهت مطرح شد: اول این بود که در زمان اولیه پیدایش اسلام، جامعه اسلامی به‌طور کامل تشکیل نیافته بود و لوازم جنگی ناقص بود. دوم، طبیعت خشونت‌آمیز جنگ بود که با فرهنگ مهربانی و شفقت که توسط حضرت محمد (ص) پیش فردا می‌شد، تطابق نداشت.

سید احمد علم‌الهدی تأکید کرد: قرآن می‌گوید «جنگ برای شما واجب شد، در حالی که شما نسبت به آن کراهت دارید». در دوره کنونی، برای حفظ استقلال اسلامی، بر مخالفی‌ها مقاومت نکردن بسیار سخت است. دشمنانی که با قدرت و منافع خود دست بر دست هستند، ما را به پس‌رفتن از مسیر زندگی آpmat نمی‌گذارند. این مسئله نشان‌دهنده مصداق آیه ۲۱۶ است که می‌گوید که چه‌بسا ما چیزی را بآقا می‌شماریم که برای ما سود است، ولی در واقع منافع آن برای ما سرخورده‌تر خواهد بود.

در آخر، عضو مجلس خبرگان نظریه جنگ در انجیل متی و لوقا را به ذکر درآورد و از اینکه چرا مخالفان بدون تردید اسلام را دین جنگ می‌شناسند و از وجود جنگ در دین‌های یهودی و مسیحی تک‌لایه نمی‌کنند، سؤال کرد. او به جملاتی از انجیل متی و لوقا اشاره کرد که برخود جنگ را مورد مناقش و توجه قرار می‌دهند. علم‌الهدی نتیجه گرفت: می‌توانیم در مواجهه با تاملات جنگی برخوردار باشیم، ولی ما هیچ‌گاه جنگ را آغاز نکرده‌ایم. هشت سال دفاع مقدس که به تجربه جنگ تبدیل شد، نشان‌دهنده این است که در برابر دشمن، انسان‌ها عکس‌العملی از نوع مقابله و مقاومتی داشتند که موجب پیروزی خواهد شد، از جمله فتح فلسطین.

در نهایت، عضو عالی شورای حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: مسئله فلسطین بیش از این به عنوان یک مسئله اسلامی در حال تحرک است؛ که برخی می‌خواهند اسلام را از سیستم جهانی حذف کنند. فلسطین نه تنها خط تقدیم جنگ اسلام و استکبار است، بلکه وظیفه اول او به حفظ حقوق انسان‌های فلسطین و مبارزه در برابر جنگ ناعادلانه خود است. این بسیار مهم است تا ما در مواجهه با این کشمکش، سکوت نکنیم و جدا شورای خود در خدمت دادن به برابری و عدالت اسلامی حفظ کنیم.

توسط jahankhabari.ir