دولت بریتانیا یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال جدید در عراق شروع کرده است. این کمپین برای این است که مهاجران را از عبور از کانال مانش با قایقهای کوچک منصرف کند. این اقدام جزو ادامه کمپینهای مشابهی است که قبلاً در کشورهایی مانند ویتنام و آلبانی اجرا شده است. کییر استارمر، نخستوزیر بریتانیا، از زمان ورود به قدرت در ماه ژوئیه، بیان کرده است که مصمم به مقابله با قاچاقچیانی است که این سفرهای خطرناک را سازماندهی میکنند.
همچنان که این کمپین در حال اجرای است، تعداد مهاجرانی که با قایقهای شناوری به بریتانیا میرسند همچنان بالا است. وزارت کشور بریتانیا اعلام کرده است که در روز یکشنبه، ۵۹۲ مهاجر در ۱۱ قایق به این کشور وارد شدهاند.
هدف از این کمپین جدید، مقابله با اطلاعات نادرست و افسانههایی است که قاچاقچیان به مردم منطقه کردستان عراق منتشر میکنند. دیم آنجلا ایگل، وزیر امنیت مرزی و پناهندگی بریتانیا، در این مورد به این معنا است: “باندهای مجرمانه با انتشار دروغهای خطرناک در شبکههای اجتماعی، مردم را فریب میدهند تا پول بگیرند. ما قصههای واقعی قربانیان این دروغها را به اشتراک میگذاریم.”
از سوی دیگر، برخی منتقدان معتقدند که این نوع تبلیغات در شبکههای اجتماعی بعید است بتواند مهاجرانی که از سر ناچاری فرار میکنند، منصرف کند. در این بین، مارتین هیویت، فرمانده امنیت مرزی بریتانیا، هفته گذشته به عراق و منطقه کردستان سفر کرد تا درباره همکاری بیشتر علیه باندهای قاچاق انسان حرف بزند. این تماسها در پی توافق امنیتی ماه نوامبر میان دولتهای بریتانیا و عراق انجام شده است.
دولت استارمر در هفتههای اخیر به دلیل سیاستی که مهاجرانی را که با قایقهای کوچک وارد بریتانیا میشوند از دریافت شهروندی محروم میکند، با انتقادات مواجه شده است. بر اساس آمار وزارت کشور بریتانیا، در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳۷ هزار نفر از طریق قایقهای کوچک از کانال مانش به بریتانیا وارد شدهاند که بیش از ۲ هزار نفر از این افراد از عراق هستند.