خبرگزاری رویترز در گزارشی که در روز پنجشنبه ۱۶ اسفند منتشر کرده، اعلام کرده است که دولت آمریکا در حال بررسی یک طرح برای توقف و بازرسی تانکرهای نفتی ایرانی در چارچوب یک توافق بینالمللی است. این طرح میخواهد برای م;
قابله با گسترش سلاحهای کشتار جمعی انجام شود.
رئیسجمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، و دستیارانش در حال بررسی روشهای امکانپذیر هستند که کشورهای متفاوت بتوانند کشتیهای نفتی ایران را متوقف کنند و بازرسی کنند. یکی از مسیرهای مهم این عملیات، تنگه مالاکا در آسیا است که یک راه برای عبور کشتیهای نفتی از اقیانوس آرام به اقیانوس هند عمل میکند.
تنگه مالاکا، که بین اندونزی، مالزی و تایلند واقع شده است، از نظر استراتژیک بسیار مهم است. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ترانزیت نفت و فرآوردههای نفتی از این تنگه در سال ۲۰۲۳ به ۲۳.۷ میلیون بشکه در روز رسید، که این مقدار از حجم عبوری نفت از تنگه هرمز بیشتر است. تقریباً ۶۰ درصد از این نفت به کشورهای خاورمیانه برمیگشت که از جمله آنها ایران نیز میباشد.
دیگر تولیدکنندگان نفتی که از این تنگه استفاده میکنند، روسیه، ایالات متحده، کشورهای آفریقایی و نیز تولیدکنندگان منطقهای مانند مالزی و اندونزی هستند. این کشورها نفت و فرآوردههای نفتی خود را از این مسیر پیموده و تا به سطحی قابل توجه به بازارهای شرقآسیا منتقل میکنند.
به گزارش یکی از دلایل کاهش حجم نفت عبوری از تنگه هرمز، استفاده از زیرساختهای حملونقل جایگزین است. برای مثال، امارات عربی متحده دارای یک خط لوله نفتی با ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه در روز است که نفت را به بندر فجیره در سواحل دریای عمان منتقل میکند. همچنین، عربستان سعودی از خط لوله شرق به غرب استفاده میکند تا نفت خود را به سواحل اقیانوس سرخ برساند.
این تنگه، به عنوان کوتاهترین مسیر دریایی بین تأمینکنندگان نفت خاورمیانه و بازارهای شرقآسیا، اهمیت زیادی در تجارت جهانی دارد. مرور کشتیها از این مسیر به هزینهها و زمان بر میگردد و میتواند تاثیرات اقتصادی قابل توجهی داشته باشد. سالانه حدود ۱ تریلیون دلار از معاملات جهانی از این تنگه عبور میکند. چین به عنوان بزرگترین مصرفکننده نفتی منطقه، حدود ۸۰ درصد واردات نفتی خود را از این تنگه وارد میکند.