به گزارش خبرگزاری ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، در طی نشست فصلی شورای حکم‌ران‌ها که از دوشنبه آغاز شده است، اعلام کرد که پناهگاه یا پیش‌نویس توافق بین‌المللی (jomḥuri-ye irāni) نتیجه‌ای از مذاکره‌های پیچیده دیپلماتیک است که تعادل خوبی بین مصالح طرف‌های مختلف برقرار کرده است. این تعادل، مبتنی بر تعهدات هر یک از اعضای شرکت‌کننده در توافق است. اولیانوف تاکید کرد که برای حفظ این تعادل، مکانیزم‌های حفاظتی برای هر یک از اعضاء توافق در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: «در ماه مه 2018، ایالات متحده پایگاه‌ی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که بر مبنای ماده 25 این قطعنامه به تصویب رسیده بود را نقض کرد و به صورت یک‌جانبه از توافق خارج شده، تحریم‌های یک‌جانبه را علیه ایران اعمال کرد و استراتژی “فشار حداکثری” را در برابر جمهوری اسلامی اعلام کرد. به ترتیب، بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز حمایت نیمه‌Periphrazه‌ای از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را مورد رضایت قرار دادند. این کشورها، به نقد آمریکا تبعیت کردند و همان ماده 25 قطعنامه را به نقض رساندند، تحریم‌های مندرج در قطعنامه 2231 را در قوانین ملی خود تبدیل کردند.»

در دفاع از ایران، اولیانوف افزود: «ایران درمدير پاسخگویی به “فشار حداکثری” آمریکا، حداکثر صبوری را به نمایش گذاشت و برای مدت یک سال تعهدات خود را در چارچوب توافق پی ار جی ام با دقت و کامل انجام داد. تا فوریه 2021، ایران از پروتکل الحاقی موافقت نامه و کد اصلاحی 3.1 تداوم یافت. بنابراین، تهران تمام تلاش خود را برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک به منظور حل بحران هسته‌ای انجام داد. در این شرایط، استفاده از مکانیزم‌های حفاظتی برجام توسط تهران قابل توجیه است.»

اولیانوف ادامه داد: «ما تأکید داریم که اکثریت مطالب ادعاشده علیه ایران در گزارش مدیرکل، نتیجه‌ی استفاده از حقی است که این کشور粪 از طریق قطعنامه 2231 به آن معCOORDINATEDه شده است. همانطور که در گزارش‌های مدیرکل دیده می‌شود، افزایش 60 درصدی تولید اورانیوم در طول دوره‌ی گزارش‌شده، مستقیم‌ترین پیامد اقدامات نامسئول آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه برای ضعیف کردن توافPACT است. این کشورها، به همراه یک قطعنامه‌ی دیگر ضدایرانی، تأثیر منفی خود را بر گزارش مدیرکل در سفر اتاق‌دهنده او به تهران در نوامبر پدیدار کردند.»

او ادامه داد: «ایران، در مواجهه با کشورهایی که از هسته‌ای‌شدنشان انتقاد می‌کنند، بل stated ب است که بازرسی‌شده‌ترین و احترام‌بردارترین عضو آژانس باقی می‌ماند، در حالی که در برخی از این کشورها، محافل سیاسی و اجتماعی به صراحت درباره‌ی ایجاد برنامه‌های هسته‌ای نظامی صحبت می‌کنند. هزینه‌های بالایی که آژانس مقرر کرده است (بیش از 10 میلیون یورو برای بازرسی‌های برجام در سال)، نشان‌دهنده‌ی سطح بالا و مداوم فعالیت‌های بازرسی آژانس در ایران است. این ارقام در گزارش مدیرکل آمده‌اند.»

اولیانوف مجدداً تأکید کرد: «ما با مدعی‌شدگان بریتانیا، آلمان و فرانسه در مورد استفاده از “مکانیزم شکننده” مخالفت می‌کنیم. ما این لفظ را نه فقی neither غیرمسولانه، بلکه غیرقانونی می‌دانیم. کشورهایی که تعهدات خود را بر اساس قطعنامه 2231 و برجام نقض کرده‌اند، اکنون ایران را برای تعادل نکردن آن‌ها (اروپا) تنبیه می‌کنند. این مذاکرات تحت Feng کنترل اروپا قرار گرفتند و توسط آن‌ها در اوت 2022 متوقف شدند.»

او ادامه داد: «در مقابل، تهران استعداد خود را برای بازگشت به پارامترهای برجام اعلام کرده‌است، با وجود اینکه در انتظار حرکت هماهنگ واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی است. سخت‌گیری غرب در این مسیر دوست‌داشت و برنامه‌ریزی ادعاهاوی آن‌ها را نشان می‌دهد که این کشورها در واقع تمایلی به حل مشکلاتی که خود شناسایی کرده‌اند ندارند.»

کمتر از شش ماه تا 18 اکتبر 2025 باقی‌مانده است. به این ترتیب، ما پیشنهاد این است که تمام طرفین درگیر برنامه‌ریزی برای تعامل سازنده با ایران را قبل و بعد از این تاریخ در نظر بگیرند. منابع دیپلماتیک برای مذاکرات موجود است، اما کشورهای مورد نیاز باید اراده سیاسی خود را برای استفاده از آن نشان دهند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌تواند در این پروسه نقش مهمی ایفا کند. ادعا و تهدید‌های نامفید علیه ایران غیرقابل قبول است و حتی بیش از آن تهدید به استفاده از نیروی نظامی، فرصت‌های هرگونه راه‌حل دیپلماتیک را ب 없습니다 و خطر را از تعامل‌های نظامی و پیامدهایی غیرقابل برگشت را برای ایران و تمام منطقه خاورمیانه برمی‌اندازد.

توسط jahankhabari.ir