به گزارش بولتن نیوز، نشست علمی و ادبی «قمیص النجاة» با تاکید بر نقش زنان در نهضت عاشورا و ظهور، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

این جلسه با حضور دانشمندان، شاعران و فعالان فرهنگی و مذهبی، شامل بخش‌های مختلفی از شعرخوانی و بحث در مفاهیمی مانند نماد پیراهن امام حسین (ع) تجربه شد. فاطمه نانی‌زاد، شاعر برجسته، اجرای این مراسم را هدایت کرد.

ابتدا گروهی از شعرمندان معتبر شامل اعظم سعادت‌مند، رباب کلامی، الهام صفالو، عاطفه جوشقانیان، هدیل الدیلمی شاعر عربی‌زبان، یوسفی دبیر علمی نوزدهمین جشنوانه فجر، هیلانه عطاءالله شاعر مسیحی اهل سوریه، و سیده عینی رضوی شاعر هندی به شعرخوانی پرداختند. علاوه بر این، «قصیر»، روایت‌گر اهل لبنان، حضور داشت و برای مخاطبان روایتی ارائه کرد.

활동 زنان در کربلا و ظهور

در بخش دیگری از نشست، داود منافی‌پور دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)، در سخنرانی خود با موضوع نقش زنان در همایش شیرخوارگان حسینی و نهضت عاشورا، به جایگاه حضرت رباب (س) در کربلا اشاره کرد و گفت: اگر حضرت رباب (س) در مسیر خود تردید کرده بود، امروز نشانه‌های متعدد حضرت علی‌اصغر (ع) وجود نداشت.

وی همچنین نقش زنان را در دوران پیش از ظهور توصیف کرد و گفت: زن با قدرت ربوبی خود، نقش مهمی در اصلاح جامعه ایفا می‌کند. منافی‌پور با اشاره به حضور ۵۰ زن در بین پیروان حضرت ولی‌عصر (عج)، افزود: این زنان در دوران حکومت حضرت صاحب‌الزمان (عج) مسئولیت‌هایی را دارند. بنابراین، زنان باید قبل از ظهور به این مسئولیت‌ها آگاه و به آماده‌سازی مسیر ظهور توجه کنند.

نماد پیراهن امام حسین (ع)

همچنین، موضوع پیراهن امام حسین (ع) و اهمیت آن در تاریخ مورد بحث قرار گرفت. منافی‌پور در این بخش، بانوان را تشویق کرد تا تربیت خود را از دیدگاه تربیتی کربلا و سیدالشهداء (ع) آغاز کنند و با توجه به این مفهوم، توانایی درک سریع‌تر معارف حسینی را پرورش دهند. او پیراهن امام حسین (ع) را نماد الهی از مسیر حق و حقیقت توصیف کرد و درباره واقعه تاختن اسب‌ها بر پیکر مطهر امام حسین (ع) صحبت کرد.

با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده درباره نمادسازی پیراهن امام حسین (ع)، منافی‌پور به نمونه‌های تاریخی مشابه اشاره کرد و گفت: در قرن‌های گذشته، پیراهن خلیفه‌ای کشته شده را به شام بردند و ۷۰ هزار نفر را بر آن به الẾهه گریان کردند. این حادثه، برای ممنوعیت آب از امام حسین (ع) و پیروانش استفاده شد. شیطان همیشه فعال است و به دنبال آزار دادن به صحنه است.

وی همچنین به سریال اخیر درباره معاویه اشاره کرد و گفت: مدتی پیش پیش‌بینی کرده‌ام که دشمنان جریان أبوسفیان و معاویه آن‌ها را در رسانه‌ها بازتولید خواهند کرد و امروز می‌بینیم که با ساخت سریالی درباره معاویه تلاش می‌کنند تا تصویر مشوها از تاریخ ارائه دهند. اما البته، این اقدامات از قبل نیز موجب ضربه‌های شدیدی برای خودشان بوده‌اند و در آینده نیز حقیقت بروز خواهد شد.

اولین مبارزه امام عصر (عج) با جریان عثمانی

علائم ظهور و نقش زنان در آمادگی برای آن

منافی‌پور در بخش بعدی به علائم ظهور اشاره کرد و گفت: براساس روایات، صبحگاه ۲۳ رمضان، صیحه‌ای آسمانی که جبرئیل نده خواهد داشت «الحق مع علی و شیعته» برخواهد خاست، اما پس از ظهیر، ندهای دیگری خواهد بود که «الحق مع عثمان و شیعته» نده خواهد داد.

وی بر این باور بود که اولین مبارزه امام عصر (عج) با جریان عثمانی خواهد بود و گفت: تحرکات جریان‌های مختلف و تحولات منطقه‌ای نشان‌های نزدیکی ظهور هستند. انتظار داشته باشید که ظهور نزدیک است.

نقش تاریخی زنان در حفظ و نشر فرهنگ عاشورا و زمینه‌سازی برای ظهور

منافی‌پور در پایان سخنرانی خود به نقش حیاتی زنان در حفظ و نشر فرهنگ عاشورا و آماده‌سازی برای ظهور پرداخت و گفت: وداع حضرت زینب (س) از امام حسین (ع) و توصیه ایشان به استقامت، نشان‌دهنده اهمیت استقامت زنان است. اگر استقامت زنان مفقود بود، تمام کار از هم می‌پاشد. همان‌طور که حضرت زینب (س) پیام مظلومیت امام حسین (ع) را به شام برد.

وی زنان را دعوت کرد تا در آماده‌سازی برای ظهور، تربیت نسل منتظر و ترویج معارف حسینی فعالیت کنند. او آن‌ها را تشویق کرد تا نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کنند.

در ادامه، حجت‌الاسلام مرادی، معاون بین‌الملل مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)، فعالیت‌های بین‌المللی مجمع را معرفی کرد و به نقش زنان در نشر فرهنگ عاشورا در سطح جهانی اشاره کرد.

این نشست با روضه‌خوانی و ذکر مصائب سیدالشهداء (ع) به اتمام رسید و حاضران با گریه‌ها و اشک‌های چشم‌ها، دور دیگر با آرمان‌های حسینی عهد ایفای کردند.

توسط jahankhabari.ir