دکتر نعمتالله کرماللهی، دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، در یک یادداشت علمی به تحلیل ریزشهای انقلاب اسلامی پرداخته است. این یادداشت توسط سرویس سیاسی خبرگزاری رسا منتشر شده است. دکتر کرماللهی با پرسشی رنگارنگ مطرح میکند: «آیا ریزشهای انقلاب اسلامی، مسافرانی از قطار انقلاب یا زبالهای رها شده به ساحل هستند؟»
دکتر کرماللهی در تحلیل خود از دو استعاره «مسافر قطار» و «زباله» برای توصیف ریزشهای انقلاب استفاده کرده است. او این پدیده را از جنبههای روانشناختی، جامعهشناختی، سیاسی و فرهنگی بررسی میکند. نویسنده با استفاده از استعارههای «قطار» و «دریای مواج»، هویت انقلاب اسلامی را توصیف میکند و انقلاب را یک حرکت سیاسی، فرهنگی و معنوی دانسته، که باید با اخلاص و نیت خالص همراه باشد. ریزشها به عنوان نشانهای از عدم تطابق فرهنگی و هویتی افراد با انقلاب توصیف میشوند.
نویسنده یادداشت خود را بر تحلیلی جامعهشناختی از برخی از ریزشهای انقلاب اسلامی مانند مهدی نصیری، شهاب حایری و برخی از اصلاحطلبان متمرکز کرده است. رهبر انقلاب اسلامی این ریزشها را «نمک خورده و نمکدان شکسته» توصیف کرده است، افرادی که از برخورداری از منافع انقلاب استفاده کردهاند، اما اکنون در تلاش برای ارتباط مجدد با گذشته و حمله به نسل جوان و نوین انقلاب هستند.
دکتر کرماللهی با مقدمهای کوتاه به تحلیل این پدیده میپردازد. او انسان را موجودی مختار و آگاه میداند، به طوری که میتواند با تأمل و بررسی افکار و اعمال خود، اصلاحات لازم را انجام دهد. اما در هنگام تعریف ریزشهای انقلابی، از دو رویکرد متفاوت استفاده میکند:
1. مسافران روشنبین: این افراد را به عنوان کسانی معرفی میکند که با آگاهی از مسیر خطا، قطار انقلاب اسلامی را ترک کردهاند. آنها برای خود و دیگران پیامی اخلاقی و احذارگر ومیفرستند که از قطار انقلاب پیاده شوند.
2. زبالههای رها شده: در این رویکرد، ریزشهای انقلاب را به عنوان زبالهای توصیف میکند که بر موج برخودкции میافتد و به ساحل افکنده میشود. این افراد را از منافقان و فرصتطلبان میشناسند که به دلیل عدم اخلاص و نیت خالص، از خانواده انقلاب-ch לבדוק ریختهاند.
دکتر کرماللهی به اهمیت اخلاص در انقلاب اسلامی بسنده میکند و در متن خود از اقوال شهید دیالمه استفاده میکند. شهید دیالمه با استعارهای زیبا، انقلاب اسلامی را به دریایی پویا و زنده تشبیه میکند، که زبالهها و افراد ناخالص را از بین میبرد. بر اساس این نگاه، ریزشها خود را از اصول و ارزشهای انقلاب دور کردهاند و سرنوشت آنها از دست خود بیرون پرتاب شده است.
در پایان، دکتر کرماللهی به اهمیت حفظ اخلاص و نیت خالص در مسیر انقلاب اسلامی اشاره میکند. او تاکید میکند که ریزشها نه آگاهان و متوهمان، بلکه زبالههایی هستند که با خورده شدن cử(hwndامآورده و انقلاب را ترک کردهاند. این افراد سعی میکنند جایگاه خود را در نظام حاکم بر جهان بیابند و آرمانهای انقلاب اسلامی را به ثمن بخس حراج کنند. به همین دلیل، دکتر کرماللهی به همه مدعیان انقلابیگری توصیه میکند که از خداوند برای صدق در نیت و اخلاص در عمل توفیق بخواهند تا از ریزش اخłaص متنها در مسیر دریای انقلاب اسلامی آمیزد.