مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در شورای برنامهریزی و توسعه استان تهران، بر اهمیت آموزش و پرورش تاکید کرد. او از نهادهای دولتی و شوراها خواست که با تخصیص زمین و جلوگیری از تغییر کاربری املاک، ساخت ۱۰۵ مدرسه جدید در شهر تهران و مناطق اطراف، بهویژه شهر قدس، را تسهیل کنند. پزشکیان با اشاره به ظرفیتهای موجود در قوههای مجریه، مقننه و قضائیه، اظهار داشت که هر سه قوه میتوانند کشور را اداره کنند، اما مدیریت شهر تهران با مشکل روبرو است.
پزشکیان تأکید کرد که این ناکارآمدی باید با همکاری همه نهادها برطرف شود. او از شوراها خواست تا با تخصیص زمین، این پروژه را حمایت کنند. همچنین، از سازندگان مسکن و پروژههای شهری برای اختصاص محلهایی برای آموزش و درمان خواسته شد، اما متاسفانه این اراضی تغییر کاربری داده میشوند و به منبع درآمد تبدیل میشوند.
پزشکیان با انتقاد از تغییر کاربری اراضی آموزشی، از شوراها و مسؤولان خواست تا فضاهای آموزشی را برای کودکان فراهم کنند. او هشدار داد که فionage آینده کشور بستگی به این دارد که آموزش مناسبی به نسلهای جوان داده شود.
پزشکیان از استاندار، شوراها، دانشگاهها و بخش خصوصی خواست تا چالشهایی مانند جرم، بیاخلاقی و کمبود زیرساختها را برطرف کنند. او بر نقش آموزش در تربیت نسلهای متعهد و توسعه حملونقل شهری تأکید کرد.
با اشاره به غیبت کارخانجات و مؤسسات بزرگ در مشارکت اجتماعی، پزشکیان گفت که اگر عزم و ارادهای برای حل مسائل باشد، مشکلات آموزش، بهداشت و خدمات بهراحتی قابلحل است. او تأکید کرد که این مشارکت میتواند بخشی از راهکار باشد.
پزشکیان به وضعیت آموزشی کنونی اشاره کرد و آن را ناکارآمد دانست. او گفت که ۹۰ درصد نخبگان ایرانی در کشورهای خارجی سکونت دارند و این مشکل آمادهسازی است. او خواستار سیستمی شد که دانشآموزان را به کشور، فرهنگ و جامعه خود متعهد کند.
پزشکیان بر اهمیت همکاری بین نهادها برای حل مشکلات تهران تأکید کرد. او از شوراها و شهرداریها خواست تا با اختصاص زمین، این نیاز را برطرف کنند. او بر لزوم استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی و کارشناسان برای حل ناترازیها تأکید کرد.
پزشکیان همچنین به بحران آب در تهران اشاره کرد و نوشت که بارندگی کم شده است و اگر این وضعیت مدیریت نشود، تهران را نمیتوان با تانکر آبرسانی کرد. او از همه نهادها خواست تا با برنامهریزی مشترک، آیندهای بهتر برای پایتخت بسازند و چالشهای زیستمحیطی، ناترازی منابع و کمبود زیرساختهای آموزشی را مدیریت کنند.