بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی، در گفتوگویی با ایکنا درباره اهمیت مدیریت رسانهای محتوای مذاکرات ایران و آمریکا اظهارAbsolutePath داشت: در هر رویداد بینالمللی، کار رسانهای کنار متن یا فراتر از متن، نقش حیاتی را ایفا میکند. او تاکید کرد که انتشار خبر واقعی و روایت اول از سوی هر طرف در مذاکرات ایران و آمریکا، بر افکار عمومی تأثیرگذار است.
مقدم اضافه کرد: به طور طبیعی در مذاکرات، دو طرف ممکن است خبرهای متفاوتی منتشر کنند، اما اگر خبر واحد از دو طرف منتشر شود، برای افکار عمومی جهان باورپذیرتر خواهد بود. او بر آن بود که در مذاکرات غیر مستقیم اخیر، هر دو طرف کلیات مسئله را به صورت مثبت مطرح کردند و عبارات منفی در جملات دو طرف دیده نمیشد.
او بر اهمیت همراه داشتن تیم رسانهای در مذاکرات و اطلاعرسانی بهموقع تاکید کرد. او گفت: وزیر امور خارجه یا نماینده و اعضای تیم مذاکرهکننده معمولاً به کمیسیون مربوطه مجلس گزارش ارائه میدهند و اطلاعرسانی دور اول مذاکرات خوب بوده و تمام رسانهها به موضوع توجه زیادی داشتهاند.
مقدم اعلام کرد: نباید نسبت به مذاکرهها، مطالبات مردم را بالا برد و خوشبینیهای مفرطی در گامهای بعدی داشت. البته، مذاکرهها همچنان پیش میروند و هر طرف خواستههایی دارد که باید انطباق یابد یا به هم نزدیک شود تا توافقی انجام شود.
درباره نقش رسانهها در پرهیز از خوشبینی مفرط و جلوگیری از ناامیدی در صورت شکست مذاکرات، مقدم گفت: رسانهها باید بر محور منافع ملی فعالیت کنند. او بر اهمیت تحلیل و تبیین مسائل تاکید کرد و اظهار کرد که نباید بدبینی یا خوشبینیهایی را خلق کرد.
او در پایان افزود: رسانهها وظیفه دارند که با هوشمندی افکار عمومی را رشد دهند. نباید با گفتههای خود پشت مذاکرهکنندگان را خالی کنند و همچنین نباید خوشبینی قطعی نسبت به نتایج مذاکره داشته باشند، زیرا این امر میتواند منجر به ناامیدی عمومی شود در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد.