**پیامدهای جدی ت Standing of قدرت دولت و نقش مردم در مذاکرات دیپلماسی**
محمد مهاجری و فیاض زاهد در بررسی اهمیت مذاکرات ایران و آمریکا در دور دوم، به دلیل دشواریهای پیش روی دولت در عرصه دیپلماسی اشاره کردند. آنها توجه کردند که مردم که به عنوان حامیان دیپلماسی مذاکره شناخته میشوند، سرمایه اجتماعی اصلی هستند. برای اینکه تیم مذاکرهها روحیه لازم را دریابند، خود مردم نیز باید این ویژگی را داشته باشند.
در ادامه، مهاجری و زاهد توضیح دادند که در شرایط اقتصادی کنونی و نارضایتی نسبی، بهرهگیری از این سرمایه اجتماعی امکانپذیر نیست، اما دولت میتواند از اقتدار خود در این زمینه استفاده کند. همچنین، به اهمیت تحقق وعدههای انتخاباتی پزشکیان در زمینههایی مانند رفع فیلترینگ اشاره کردند. بر این اساس، سرمایه اجتماعی کشور باید پای دولت و نظام باشد. برای دستیابی به این هدف، خواستههای میلیونها ایرانی باید مقدم ارادة شورای فضای مجازی قرار گیرد.
به گفته مهاجری و زاهد، تصویب لوایح FATF به طور مداوم متأخر شده و این امر که مجمع تشخیص مصلحت مودتها را میکشیده، به عنوان یک تأثیر سنگین بر تجارت کشور تعیین شده است. این لوایح پس از سالها در حال بررسی هستند و انتظار برخاستن دود سفید از مجمع وجود ندارد.
این دو تحلیلگر افزودند که اگر رییسجمهور برای حفظ سرمایه اجتماعی کشور و حمایت از تیم دیپلماسی، به حل مسائل برخوردار باشد، حتماً باید این مسائل را رفع کند. برای اینکه هدف وفاق در دولت پزشکیان به جایی برود، مردم باید شامل شوند و نه مقامات شورای فضای مجازی.
در نهایت، مهاجری و فیاض زاهد تاکید کردند که وفاق بر اساس وضعیت فعلی کشور باید به این معنا باشد که رییسجمهور با بالاترین رکن حکمرانی بر ایدههای خود جمعبندی مشترک برسد. این مسئله بعید است که به همین میزان برقرار شود مگر اینکه رییسجمهور، با شعارهایی که به مردم داده است، ناراحتیهای آنها را درک کند. پزشکیان در مورد رابطه با جامعه جهانی و مسائل مربوط به عفاف و حجاب اقدام آگاهانه کرده است، اما در امر فیلترینگ به نتیجه مطلوبی نرسیده است. اگرچه او در حوزه بینالملل موفقیتها داشته است، اما تا جایی که اقتدار و جدیت مفهوم قدرت دولت را نIncrements نمایندگی نکند، ارزشهای مترتب بر آن نیز در بток خواهد رفت.