در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، حضور یافت و در این رویداد به مسائل آموزش و تربیت پرداخت. او تأکید کرد که اصلاح مسیر آموزش و تربیت در مدارس در جمعی از وزرای آموزش و پرورش، آموزش عالی و مدیران حوزه تربیت نسل آینده انجام میشود. هدف از این حضور، استفاده از ظرفیتهای نظام آموزشی برای بهبود کیفیت آموزش است.
رئیسجمهور بر اهمیت تربیت صحیح نسل جدید از مقطع مدرسه تاکید کرد و از روشهای آموزشی فعلی برای نیازهای روز و آینده انتقاد کرد. او اعلام کرد که آموزش مدارس باید متناسب با آینده کشور بازطراحی شود تا دانشآموزان ایران در مهارت، رفتار و باور، با کشورهای همسایه مقایسهپذیر باشند. پزشکیان افزود که آموزش یعنی مهارتآموزی و توانمندسازی است؛ بنابراین باید نسلی تربیت شود که داند، بتواند و بخواهد؛ نسلی که سلامت انسانها و نجات آنان را هدف قرار دهد.
رئیسجمهور معتقد است که اوایل آموزش، زمینهی کشف و حل مشکلات در فرد شکل میدهد، که این هم کشور آیندهای توانمند است. او بر اهمیت یادگیری مهارتهای تیمی، گفتوگو، درک مسائل جامعه و حل آنها تأکید کرد. پزشکیان احاد اهمیت اهداف مشترک در نسل جوان را برجسته کرد و نیاز به فهم و حل مشکلات جامعه را به عنوان ارزشهای بنیادی مطرح کرد.
رئیسجمهور از نیروهای علمی، دانشگاهها و کابینه خواست که توجهی هماهنگ شده برای اجرای برنامههای آموزشی برگزیده را داشته باشند. او باور به تواناییهای دانشمندان و نخبگان کشور دارد و این باور را بر پایهی تجربیات شخصیاش میبیند. پزشکیان همچنین از آنها خواست، مشکلات جامعه را برای پیشرفت ببینند.
رئیسجمهور بر آیندهسازی کشور بر اساس باور، اراده و تربیت نسل جوان تأکید کرد و به اهمیت تغییر نگرش مدرس و شاگردان برای بهبود آموزش در مدارس اشاره کرد. او اعلام کرد که ساخت آینده بر عهده مردم ایران است و نه دیگران.
رئیسجمهور با تاکید بر اهمیت گسترش مهارتآموزی در کشور، بر ازدواج آموزش عالی و عمومی تأکید کرد. او الهامبخشی از اقبال لاهوری را برای تحول درونی و خودانگیختگی ارائه داد که شرط حرکت به آینده است. او نیز اهمیت دیدگاه بازنگری در زندگی و فکر را ق/rules تأکید کرد. در پایان، رئیسجمهور بر همافزایی تاکید کرد و گفت که pagan کسی همبسوای خود نمیتواند همهچیزدان باشد.
ظفرقندی، وزیر بهداشت، بر خصوصیات آموزش پزشکی تاکید کرد و به اهمیت آموزش سلامت عمومی در سطح جامعه اشاره کرد. او بر لزوم بازنگری در شیوههای سنتی آموزش پزشکی و استفاده از ابزارهای جدید مانند هوش مصنوعی و تکنیکهای نوین تاکید کرد. این جشنواره با حضور برگزیدگان از سراسر کشور و تجلیل از آنها به پایان رسید.
در مجموع، 17 نفر از برگزیدگان در شش حیطه تخصصی آموزشی برگزیده شدند. این برگزیدگان از دانشگاههای متفاوتی چون گناباد، شهید بهشتی، ایران، مازندران، اراک، اهواز، تهران، گیلان، بجنورد، کاشان، مشهد و زاهدان معرفی شدند.