**دور دوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در رم برگزار شد**
دور دوم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در 30 فروردینماه با میانجیگری بدرالبوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، و میزبانی رم ایتالیا برگزار شد. هر دو طرف، ایران و آمریکا، روند مذاکرات را سازنده و مثبت ارزیابی کردند. بر اساس اتفاقات اخیر، قرار است مذاکرات در روزهای آتی به مرحله فنی و کارشناسی وارد شود.
ایکنا با محمد ناظمی اردکانی، کارشناس مسائل سیاسی، گفتوگویی انجام داده که در ادامه میتوانید آن را بخوانید:
—
### ارزیابی دور دوم مذاکرات
به نظر میرسد بررسی فضای رسانهای و دیپلماتیک پیش از شروع مذاکرات، ارزیابی مهمی است. قبل از شروع مذاکرات، مقام معظم رهبری چندین بار اظهار داشتند که آمریکا برای مذاکره قابل اعتماد نیست و اینکه مذاکره با آمریکا مضر است. اما با دریافت نامه ریاست جمهوری آمریکا توسط مقام معظم رهبری، این فضا برای مذاکره آماده شد. آمریکا اصرار زیادی بر برگزاری مذاکرات داشت، در حالی که ایران ابتدا مذاکره را انکار میکرد. با مرور زمان، ایران به مذاکرات غیرمستقیم رأی داد. تجربه برجام نیز برای ایران آموزنده بود.
### اهمیت اعتمادسازی
مذاکرات اولیه در عمان به صورت هوشمندانه برگزار شدند. در این مرحله، نیاز به یک چارچوب و اصول مشخص برای شروع مذاکرات احساس شد. هر دو طرف به نوعی مثبت ارزیابی کردند. در دور دوم، ایتالیا به عنوان میزبان انتخاب شد تا مذاکرات غیرمستقیم با واسطه وزیر خارجه عمان انجام شود. دور دوم نیز توسط هر دو طرف به عنوان مثبت و پیشبرنده ارزیابی شد. این مرحله تلاش داشت تا شرایطی برای ادامه مذاکرات فراهم کند.
### محدودیتها و مسائل پایدار
جدای از مکان و زمان برگزاری مذاکرات، موضوع مذاکره مهم است. باید بر موضوع هستهای و برداشته شدن تحریمها تمرکز شود. اعتمادسازی بین طرفین نقش مهمی دارد. ایران نمیخواهد به سلاح هستهای دست بیابد و باید این اعتماد را ایجاد کند. از سوی دیگر، آمریکا باید تعهد به برداشته شدن تحریمها نشان دهد. همچنین، تضمین برداشته شدن تحریمها ضروری است.
### مسائل غیرقابل مذاکره
باید دقت کرد که مسائلی مانند توان دفاعی ایران، حضور ایران در منطقه، و محدودیتهای زیرساختهای هستهای قابل مذاکره نیستند.
### مطالب عینی مذاکرات
مذاکرات واقعی باید بر مسائل عینی تمرکز کنند. آمریکا نباید خواستههای غیرمنطقی مانند تخریب کامل زیرساختهای هستهای ایران را مطرح کند. همچنین، به نظر میرسد دستیابی آمریکا به هدفهای واقعی مذاکرات، حل مسئله هستهای ایران است.
### مدیریت رسانهای مذاکرات
مدیریت رسانهای مذاکرات بسیار مهم است. طرف مقابل، آمریکا، از امکانات رسانهای خود برای فضاسازی استفاده میکند. اما با توجه به نقص اعتماد جهان به آمریکا، این فضاسازی تأثیر محدودی خواهد داشت. ایران نیز باید با دقت در فضای رسانهای خود عمل کند تا اثرات منفی تحریمها را تشدید نکند.
مذاکرات نباید با کاربردهای اقتصادی داخلی کشور گره زد. رسانهها نباید مذاکرات را به عنوان عامل تغییرات اقتصادی تفسیر کنند و اینگونه تحلیلهای سطحی میتواند به ناراحتیهای اقتصادی کمک کند.