گروه سیاسی دفاعپرس: در ایام بزرگداشت مقام معلم، سه تن از مقامات عالیرتبه کشور یعنی «مسعود پزشکیان» رئیسجمهور، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و «علیرضا کاظمی» وزیر آموزش و پرورش در سخنانی جداگانه، به تشریح مسائل کلان نظام آموزشی کشور، چالشها، برنامهها و راهکارهای پیشرو پرداختند. این سخنان که در مراسمها و نشستهای گوناگون به مناسبت هفته معلم مطرح شد، نشاندهنده اهمیت جایگاه معلمان و دغدغهمندی حاکمیت نسبت به آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه کشور است.
هفته معلم در سال جاری، فرصتی بود تا مقامات ارشد کشور بار دیگر توجه افکار عمومی را به مسائل بنیادین آموزش و پرورش جلب کنند. سخنان رئیس مجلس بر ضعف ساختاری و مدیریتی در آموزش و پرورش متمرکز بود، در حالی که وزیر آموزش و پرورش بیشتر به اصلاحات اجرایی، تعیین تکلیف استخدامی و تقویت نهاد تربیت معلم پرداخت. از سوی دیگر، رئیسجمهور هم با نگاهی آیندهنگر، خواستار تغییر نگرش اساسی در اهداف و روشهای آموزش و پرورش شد.
محمدباقر قالیباف: مدیریت ناپایدار بلای جان آموزش و پرورش
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسمی که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، با انتقاد از بیثباتی مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش گفت: «یکی از رنجهای ما در آموزش و پرورش، تغییرات متعدد در سطوح مدیریتی است. در طول بیست سال گذشته، شانزده وزیر و سرپرست در این وزارتخانه آمدهاند و رفتهاند که این خود نشانگر نبود برنامهریزی بلندمدت و ثبات در مسیر پیشرفت این نهاد مهم است.»
قالیباف با تأکید بر اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند نگاه کلان، راهبردی و بلندمدت است، افزود: «وقتی ساختار و برنامه ثابتی وجود نداشته باشد، حتی بهترین ایدهها و طرحها نیز به سرانجام نمیرسند. آموزش و پرورش باید از فضای تغییرات سلیقهای دور شود و به سمت نهادینهسازی سیاستهای ثابت و مؤثر حرکت کند.»
او با بیان اینکه تربیت نسل آینده، مهمترین مسئولیت اجتماعی ماست، ادامه داد: «درک صحیح از تحولات اجتماعی، فناوری و نیازهای جامعه امروز باید در بطن نظام آموزشی ما نهادینه شود. معلمان نیاز دارند که در فضایی با ثبات و حمایتشده، بتوانند نقش واقعی خود را ایفا کنند.»
علیرضا کاظمی: تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف و تقویت دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش نیز در نشست شورای معاونان وزارتخانه، از اقدامات مهمی در جهت بهبود وضعیت معیشتی و استخدامی معلمان سخن گفت. او اعلام کرد که وضعیت ۲۶ هزار نیروی خرید خدماتی که سالها بلاتکلیف مانده بودند، تعیین تکلیف شده و فرایند استخدام و پرداخت حقوق آنها در دستور کار قرار گرفته است.
کاظمی در ادامه افزود: «ما متعهد هستیم که مطالبات انباشته معلمان را تا پایان سال ۱۴۰۳ پرداخت کنیم. نظام آموزش و پرورش بدون تأمین رضایت معلمان، نمیتواند به اهداف تربیتی خود دست یابد. بنابراین حمایت از معلمان نهفقط یک وظیفه، بلکه یک ضرورت راهبردی است.»
او همچنین بر اهمیت راهبردی دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و گفت: «اجازه نمیدهیم دانشگاه فرهنگیان تضعیف شود. این دانشگاه تنها مرجع رسمی و تخصصی تربیت معلم در کشور است و باید با حفظ کیفیت آموزشی و جذب نیروهای متعهد و توانمند، به مسیر خود ادامه دهد.»
کاظمی با اشاره به انتقادهایی که در مورد ضعف خروجیهای این دانشگاه مطرح شده، تأکید کرد: «ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان و تجهیز آن به جدیدترین منابع و امکانات آموزشی در دستور کار جدی ماست. جذب دانشجو در این دانشگاه باید با لحاظ نیازهای واقعی آموزش و پرورش انجام شود.»
مسعود پزشکیان: نظام آموزشی باید خود را با دنیای امروز تطبیق دهد
رئیسجمهور در سخنرانی خود ضمن تبریک هفته معلم، با بیان دیدگاهی متفاوت، به اهمیت انطباق نظام آموزشی کشور با تغییرات جهانی و مهارتمحور شدن آموزشها اشاره کرد. او گفت: «دنیا تغییر کرده است و ما نیز باید خود را با تغییرات دنیا تطبیق دهیم. اگر میخواهیم آیندهسازان این کشور در رقابتهای جهانی موفق باشند، باید به مهارتآموزی، خلاقیت و قدرت تحلیل آنها توجه کنیم.»
پزشکیان با انتقاد از وضعیت فعلی نظام آموزشی گفت: «ما امروز بچههایی را تربیت میکنیم که فکرشان به بیرون از کشور است؛ در حالی که باید نسلی را تربیت کنیم که عاشق این سرزمین باشد و با تمام وجود برای پیشرفت آن تلاش کند. دغدغه جوانان ما باید حل مسئله آب، خاک، محیطزیست، اقتصاد و فرهنگ کشورشان باشد.»
او در ادامه افزود: «نظام آموزشی ما هنوز درگیر روشهای سنتی و حافظهمحور است. باید فضا را برای رقابت سالم، آزادی تفکر، پرسشگری و نوآوری فراهم کنیم. نمیشود نسل امروز را با روشهای دیروز برای دنیای فردا آماده کرد.»
رئیسجمهور همچنین گفت: «نقش معلم در این میان کلیدی است. معلمانی که خود را بهروز نگه دارند، از ابزارهای نوین استفاده کنند و توان تربیت انسانهای مستقل و مسئولیتپذیر را داشته باشند، گنجینههای نظام آموزشی ما هستند. ما باید شأن معلم را بهطور واقعی بازگردانیم؛ نه فقط با شعار، بلکه با اقدام عملی.»
آنچه از مجموع این دیدگاهها برداشت میشود، لزوم رویکردی هماهنگ، راهبردی و چندبعدی برای اصلاح نظام آموزشی کشور است. آموزش و پرورش نیازمند ثبات مدیریتی، حمایت معیشتی از معلمان، نوسازی ساختار تربیت نیروی انسانی و تطبیق محتوای آموزشی با نیازهای جهان امروز است. این مسیر بدون عزم ملی، گفتوگوی مستمر میان سیاستگذاران و فعالان آموزشی، و مشارکت واقعی معلمان، قابل تحقق نخواهد بود. هفته معلم ۱۴۰۳، یادآور شد که معلم، همچنان کلیدیترین بازیگر آینده ایران است اگر نقش او را به رسمیت بشناسیم و بهدرستی حمایت کنیم.
انتهای پیام/381
source