به گزارش گروه سیاسی دفاعپرس، «محمدهانی ایرانمنش» عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی در نشست روایت مردمیسازی و مدیریت جهادی شهید رئیسی که با حضور «احمد عبودتیان» دستیار ویژه رئیس جمهور شهید در امر مردمیسازی دولت و «آسیه شریعتنژاد» مشاور و دستیار مردمیسازی زن و خانواده معاونت زنان دولت شهید رئیسی برگزار شد، اظهار داشت: اگر قرار است نشان حکمرانی شهید رئیسی ریشهدار باشد، باید حکمرانی برای مردم باشد. وی خانواده را نخستین اولویت در تحول جامعه دانست.
در ادامه این نشست، فرهمندپور، دبیر شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، گفت: این کنگره با محوریت حکمرانی شهید رئیسی پیشبینی شده و فراخوان مقالات از داخل کشور و برخی کشورهای دیگر صورت گرفت. تاکنون ۳۰۰ مقاله پژوهشی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.
وی افزود: این مقالات در قالب دو نشست تخصصی در تهران و مشهد ارائه خواهند شد. نشست مشهد در ماه جاری و نشست تهران در خردادماه برگزار خواهد شد. همچنین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای پنج ستاد با مأموریتهای مشخص است که در قالب آنها نشستهای فرعی نیز برنامهریزی شده است.
فرهمندپور با اشاره به اهمیت موضوع خانواده و زنان، تأکید کرد: در ستاد خانواده و زنان احساس کردیم باید نسبت به این موضوع ادای دین کنیم.
وی با ذکر خاطرهای از رئیس جمهور شهید، گفت: رئیس جمهور فقید همیشه اعتقاد داشتند و به من تاکید میکردند که «زنان ما شایسته بهترینها هستند.» و امیدواریم برای اینکه بهترینها قسمت مردم ما شود، تلاش کنیم.
الگوی حکمرانی مردمی و خدمت بیمنت
بودعبودتیان، دستیار ویژه رئیسجمهور شهید در امر مردمیسازی دولت، در ادامه نشست کنگره بینالمللی حکمرانی شهید رئیسی، با اشاره به ضرورت روایتگری از شخصیت شهید رئیسی گفت: چرا باید از شهید رئیسی روایت کرد؟ بسیاری از جوانان امروز، مردان بزرگ انقلاب را نمیشناسند. انقلاب اسلامی آنقدر قدسی است که باید از چهرههایی، چون شهید رئیسی سخن گفت تا نشان دهیم این انقلاب چه انسانهایی را تربیت کرده است.
وی افزود: در سفرهای استانی، جلساتی مردمی برگزار میشد و در یکی از آنها فردی به شهید رئیسی گفت که دولت شما گفتمان ندارد. ایشان در پاسخ تأکید کرد که صدور گفتمان بر عهده رهبر معظم انقلاب اسلامی است و وظیفه دولت، تحقق بخشیدن به گفتمان رهبری است. عبودتیان با اشاره به ویژگیهای بارز شهید رئیسی اظهار داشت: ایشان الگوی مشخصی در حکمرانی داشت که مبتنی بر چند ضلع مهم بود و همین ویژگیها، وی را به شهید دولت انقلابی تبدیل کرد. در حالی که کشور با رکود و مشکلاتی فراتر از فروش نفت مواجه بود، شهید رئیسی به افقهای بلندتری میاندیشید.
وی ادامه داد: عهد شهید رئیسی، مردمیسازی حکومت بود. وی به خدمت معنا و مفهوم تازهای بخشید. همانطور که شهید بهشتی در مقدمه قانون اساسی هدف از حکومت را رساندن انسان به ابعاد خداگونگی دانسته، برای شهید رئیسی نیز انسانها اصالت داشتند و محور حکمرانی بودند.
خستگیناپذیر برای جلب رضای خدا و مردم
دستیار ویژه رئیسجمهور شهید در امر مردمیسازی دولت، در ادامه نشست کنگره بینالمللی حکمرانی شهید رئیسی گفت: شهید رئیسی خستگیناپذیر بود. او میگفت: «وقتی با مردم هستم، خستگی را احساس نمیکنم.» رضایت او در رضایت خداوند بود و نگرانی اصلیاش این بود که مردم از فرآیند حکمرانی کنار گذاشته شوند. وی تأکید کرد: شهید رئیسی معتقد بود دولت باید مردمی باشد و برخی تصور اشتباهی داشتند که دولت میآید تا از مردم کار بکشد؛ در حالیکه او باور داشت مردم باید محور حکمرانی باشند.
عبودتیان درباره نگاه عمیق شهید رئیسی به مردمسالاری، اظهار داشت: ایشان در جلسات مربوط به مردمیسازی، گاهی تا سه ساعت فقط به افراد نگاه میکرد تا نظراتشان را بشنود. اعتقاد داشت اندیشهها باید از دل نخبگان و خبرگان جمعآوری شود و نظری که از میان آنها بیرون میآید، «اولی» است، یعنی باید در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: حرارت حرف مردم برای شهید رئیسی بسیار مهمتر از سخنان مسئولان بود. وی میگفت که از زبان بچههای قند یاسوج متوجه عمق مشکلات میشوم. نباید بعداً دستور بدهم، باید همان لحظه اقدام کنم.
عبودتیان خاطرنشان کرد: هر کاری که منجر به حذف مردم از فرآیند تصمیمگیری میشد، مورد مخالفت ایشان بود. شهید رئیسی نظارت مردمی را صادقانهتر میدانست. حتی برای افتتاح پروژهها، گزارش نهادها کافی نبود و تا زمانی که گزارشهای مردمی تأیید نمیکردند، پروژهای افتتاح نمیشد. برای وی، رضایت مردم اولویت اصلی بود.
مدیریت دینی، رمز توفیق دولت مردمی
در ادامه نشست کنگره بینالمللی حکمرانی شهید رئیسی، این سخنران با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آب گفت: ۵۰ درصد از نقاط دارای تنش آبی در دوره شهید رئیسی حل شد؛ آن هم در شرایطی که کشور درگیر بیآبی و خشکسالی شدید بود.
وی افزود: پس از بررسی دادههای بارندگی در این مناطق، مشخص شد در سالهایی که پروژهها توسط شهید رئیسی افتتاح شده بود، میزان بارندگی در همان نقاط بهطور چشمگیری افزایش یافته بود.
این سخنران تأکید کرد: وقتی گفته میشود شهید رئیسی فردی مؤمن بود و دولت او تحققبخش انقلاب اسلامی بود، یعنی مردمیسازی را در اولویت قرار داد. همین رویکرد، رمز موفقیت او در اداره امور کشور بود.
وی افزود: تنها الگویی که میتواند جامعه را بهدرستی مدیریت کند، الگوی مدیریت دینی است. دولت شهید رئیسی، دولتی دینی بود و به همین دلیل همواره حمایت الهی را پشت سر داشت.
پرورشیافته مکتب امام خمینی و مؤمن به مردمسالاری دینی
ایرانمنش، عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی، در ادامه نشست کنگره بینالمللی حکمرانی شهید رئیسی، با اشاره به شخصیت فکری و تربیتی رئیسجمهور شهید گفت: با وجود اینکه شهید رئیسی شخصیتی فرهیخته، حقوقدان، مدرس دانشگاه و مسئول حوزوی بود، خود را بهمعنای واقعی کلمه پرورشیافته مکتب امام خمینی(ره) میدانست.
وی افزود: بسیاری از افراد پس از رسیدن به جایگاه علمی و فکری، برای اندیشههای شخصی خود اعتبار ویژهای قائل میشوند، اما شهید رئیسی همواره تلاش میکرد خود را ذیل مبانی مکتب امام معنا کند.
وی نهتنها شاگرد این مکتب بود، بلکه به مرور یک مکتب فکری منسجم را پایهگذاری کرد و در مقاطع مختلف به آن رجوع میکرد.
ایرانمنش با اشاره به نگاه شهید رئیسی به مردمسالاری دینی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تعبیری دارند که «ملاک اخلاقی سنجش مسئولان، مردمسالاری دینی است». وقتی باور داشته باشید که مردم ستون دین هستند، برخورد شما در حکمرانی، قانونگذاری و حتی امر و نهی تغییر میکند. یک مسئول در جمهوری اسلامی مدام در دوگانهای قرار میگیرد که مردمیبودن یا قرار گرفتن در طبقه برتر. شهید رئیسی در این مسیر، همواره مردمسالاری دینی را انتخاب میکرد.
وی ادامه داد: شهید رئیسی سالها در جایگاه عدالت ایستاده بود، اما، چون شاگرد مکتب امام بود، باور داشت این مردم هستند که باید قسط را اقامه کنند. یکی از ویژگیهای برجسته او این بود که اگر در کاری شکست میخورد، صادقانه اعتراف میکرد و درصدد اصلاح و تکمیل آن برمیآمد.
ایرانمنش خاطرنشان کرد: در حالیکه بسیاری از مسئولان امروز حتی شکست خود را نمیپذیرند، شهید رئیسی نهتنها از انتقاد استقبال میکرد، بلکه حتی سخنان تند برخی منتقدان را هم با سعه صدر میشنید. او معتقد بود تحول نرمافزاری عمیق لازمه حکمرانی مردمی است.
وی تأکید کرد: شهید رئیسی به پیشرفت اشراف داشت و اعتقاد راسخ داشت که حل مشکلات کشور به دست مردم ممکن است. او باور داشت که حکمرانی کارآمد، تنها با حضور و نقشآفرینی واقعی مردم تحقق مییابد؛ باوری که کمتر کسی به آن پایبند است.
نماد توأمانی عدالت و معنویت در حکمرانی
در ادامه نشست کنگره بینالمللی حکمرانی شهید رئیسی، یکی از سخنرانان با اشاره به نقشآفرینی رئیسجمهور شهید در تحقق عدالت اجتماعی گفت: مردم از کسی عدالت را باور میکنند که خودش اهل عدالت باشد. امامان و معصومان نیز ملاکهایی برای عدالت در نظر گرفتهاند و شهید رئیسی از جمله کسانی بود که این معیارها را در عمل پیاده کرد و مردمی بود.
وی افزود: هر زمان که سهگانه عقلانیت، عدالت و معنویت در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند، مردم نیز به آن جریان اقبال نشان دادهاند. این سخن، برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و شهید رئیسی توانست این سهگانه را در گفتمان انقلابی خود به هم نزدیک کند. او نماد عدالت و خدمت بود و توانست تلفیق بینظیری از عدل و معنویت را در شخصیت و مسیر خود به نمایش بگذارد.
این سخنران ادامه داد: جریان عدالت در نگاه شهید رئیسی پیوندی عمیق با فضای معنویت داشت و در مناسبتهایی، چون اربعین نیز این همپیوندی بهروشنی دیده میشد.
وی با اشاره به نقش زنان در حکمرانی مردمی افزود: مسئله امتهای پیشران، که نقش پیشبرنده در جامعه دارند، ارتباط مستقیمی با حوزه زنان دارد. متأسفانه فناوری حکمرانی در کشور برنامهریزی جامع برای بهرهگیری از این ظرفیت ندارد. اما شهید رئیسی به این موضوع باور داشت و معتقد بود اگر بتوانیم حرکت جدی در جهت سازماندهی و نقشآفرینی بانوان پیشرو انجام دهیم، امت را نیز میتوانیم به میدان بیاوریم.
معتقد به حضور فعال زنان در نظام ولایی
در ادامه نشست کنگره بینالمللی حکمرانی شهید رئیسی، یکی از سخنرانان با اشاره به نگاه عمیق رئیسجمهور شهید به جایگاه زن در جامعه اسلامی گفت: اندیشه شهید رئیسی برگرفته از مکتب شهید بهشتی و در تداوم اندیشه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.
وی شجاعت و جسارت بیان حقایق را داشت؛ در حالی که بسیاری حتی در بیان مسائل مربوط به زنان دچار لکنت میشوند، شهید رئیسی با صراحت و باور قلبی از جایگاه زن سخن میگفت. وی افزود: نگاه او به زن، نه شرقی بود و نه غربی. به الگوی سوم زن باور داشت؛ الگویی که بر مبنای تعالیم اسلامی و نقش فعال زن در جامعه شکل میگیرد. هرچند بهشدت نگاه خانوادگی داشت و زن را همسر و مادر خوبی میدانست، اما به این نقش محدود نمیماند و زن را دارای نقش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در چارچوب ولایت فقیه میدانست.
این سخنران تأکید کرد: شهید رئیسی به حضور واقعی و مؤثر زنان در نظام ولایی اعتقاد داشت و در برابر تقلیل جایگاه زن به کلیشههای سنتی یا مدرن مقاومت میکرد. او همچنین با مسائل و چالشهای حوزه «مطالعات زنان» آشنا بود و این موضوع را یک عرصه مهم فکری و اجتماعی میدانست که نیازمند توجه و بازنگری در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به نقش محوری زنان در تحولات اجتماعی و انقلابی گفت: ما امروز با نظریهای به نام «پشتیبانی بانوان» مواجه هستیم که در میان بسیاری از فعالان حوزه مطالعات زنان، بهویژه با رویکرد زن شرقی، مورد توجه قرار دارد. این نظریه بر این باور است که زنان باید از حرکتهای تحولخواهانه پشتیبانی کنند.
وی با اشاره به استعاره دفاع مقدس افزود: در دوران جنگ تحمیلی، که بهشدت عرصهای مردانه بود، زنان با نقشآفرینی در پشت جبههها پشتیبان اصلی نبرد بودند. امروز هم هر عرصهای که میدان مبارزه است—از جنگ نظامی تا جنگ رسانهای—نیازمند پشتیبانی زنان است.
عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی ادامه داد: برخی تصور میکنند کار زنان تنها محدود به فعالیتهایی، چون تهیه ترشی و کمکهای خانگی است؛ در حالیکه توان واقعی زنان هزاران برابر این فعالیتهاست. نگاه فرصتمحور به نقش زنان، زمینهساز شکلگیری نظریههای جدید در حکمرانی است؛ نظریههایی همچون «دوشادوشی زنان با مردان» که برگرفته از تعابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، یا نظریه «پیشرانی زنان» که تأکید میکند زنان نهتنها پشتیبان بلکه گاه پیشرو در حرکتهای اجتماعی هستند.
این سخنران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با منطق امام و انقلاب حرکت کنیم، باید باور داشته باشیم که در حداقل شش نهضت بزرگ ۱۰۰ سال اخیر، از نهضت تنباکو، مشروطه و خرداد ۴۲ گرفته تا انقلاب اسلامی، زنان نقش پیشانی و آغازگر را داشتهاند؛ بنابراین حضور زنان در خط مقدم تحولات، نه صرفاً مجاز، بلکه یک ضرورت تمدنی است.
رویا حیدرزاده رئیس سازمان بسیج زنان در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان مطرحشده در جلسه افزود: بخش مهمی از مطالب مدنظر بنده نیز توسط آقای ایرانمنش و خانم دکتر شریعتنژاد بیان شد و بهحق، ابعاد مختلف موضوع را بهخوبی تبیین کردند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، بهویژه شهید آیتالله بهشتی و شهید آیتالله رئیسی، تأکید کرد: شهید بهشتی شخصیتی بود که انقلاب اسلامی را بهخوبی درک کرده بود. او حرکت انقلابی را نه فقط در کلام، بلکه در عمل و مدیریت خود به منصه ظهور رساند؛ چه در قوه قضاییه، چه در تولیت آستان قدس رضوی و چه در سایر مسئولیتها.
حیدرزاده با اشاره به نگاه ویژه شهید رئیسی به نقش بانوان در جامعه اسلامی گفت: مدل مدیریتی ایشان در حوزه زنان، مبتنی بر نگاه تحولخواه و برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی بود. او باور داشت زنان باید در تمام عرصهها نقشآفرینی کنند و بر همین اساس، زمینهسازی برای حضور بانوان در مسئولیتهای فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی را اولویت میدانست.
وی در ادامه به ابتکار دولت شهید رئیسی در برگزاری کنگره بانوان تأثیرگذار اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام، گامی بزرگ در راستای معرفی زن مسلمان ایرانی به عنوان زن تاریخساز و الگویی برای زنان جهان بود. حرکتی که اگرچه در دولتهای پیشین نیز مورد بحث قرار میگرفت، اما اقدام جدی آن در دولت شهید رئیسی عملیاتی شد.
حیدرزاده با تأکید بر لزوم فهم صحیح مسئولان از اهداف و ماهیت انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر هر مسئولی در جایگاه خود، درک درستی از حرکت پیشبرنده انقلاب و نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی داشته باشد، بسیاری از چالشهای کشور قابل حل خواهد بود.
انتهای پیام/ 119
source