در بیشتر مواقع از موفقیت در بازاریابی می توان به عنوان عبور از یک طوفان یاد کرد. تفاوتی ندارد که شما یک مدیر بازاریاب یا یک مدیر عملیاتی باشید، برای اطمینان از موفقیت، ایجاد یک مارکتینگ پلن نویسی که به اهداف شما برسد و بیشترین استفاده از بودجه بازاریابی شما را ببرد بسیار مهم است.

اما زمانی که شما بودجه کمی دارید، تصمیم گیری در رابطه با مکان سرمایه گذاری شما بسیار زمان بر است، مخصوصا زمانی که توانایی هدر دادن منبعی برای دستیابی به اهداف تجاری خود ندارید. با توجه به همین دلیل مارکتینگ پلن نویسی خوب فقط یک برنامه نیست، بلکه یک راهنمای مهم در راه شما است. این برنامه طراحی شده تا تیم شما را هدایت کند، کار های شما را متمرکز کند تا به نتایج دلخواه دست یابید.

مارکتینگ پلن نویسی چیست؟

مارکتینگ پلن نویسی یک راهنمای استراتژیک است که به کسب و کار شما کمک می کند استراتژی تبلیغات خودتان را برای جذب بیشتر مشتری و ارتباط با مخاطبان مورد نظرتان ترسیم کنید. در واقع این یک دستورالعمل دقیق است که به شما چگونگی دستیابی به اهداف تجاریتان از راه بازاریابی هدفمند ارائه می دهد. این یک سند عملیاتی است که استراتژی تبلیغاتی را ترسیم می کند که باید شما برای رسیدن به هدف خود اجرا کنید.به شما تاثیر شرکت در تمامی کمپین های اطلاع رسانی و روابط عمومی را که باید در زمان خاصی انجام دهید توضیح می دهد.

لازمه فرآیند سازماندهی و تعریف اهداف بازاریابیتان و همچنین جمع آوری استراتژی ها و تاکتیک ها برای دستیابی به آن یک مارکتینگ پلن نویسی خوب است. یک مارکتینگ پلن خوب باید ارزش پیشنهادی شما، اطلاعات مربوط به هدف یا مشتری های شما، موقعیت مقایسه ای شما با رقبا در بازار، استراتژی شما برای ارتقاء کانال های توزیع و بودجه اختصاص داده شده برای طرح را دارا باشد.

9 قدم مهم در مارکتینگ پلن نویسی

مارکتینگ پلن نویسی

توسعه طرح بازاریابی شما اتفاقی نیست. برای انجام درست آن به تلاشی بسیار و مداوم احتیاج دارید.

در اینجا ما به 9 مرحله مهم در فرآیند مارکتینگ پلن نویسی اشاره می کنیم

  1. انجام ممیری بازاریابی

ممیزی بازاریابی یک پایه برای تصمیم گیری های برنامه ریزی شما فراهم می کند.

  1. جمع آوری تحقیقات بازار

تحقیق در مورد روند های خارجی و وضعیت کلی بازار می تواند به شما در درک موقعیت حال شرکت یاری رساند.

  1. مخاطبان خود را درک کنید

با ایجاد شخصیت ها، انجام مصاحبه با مشتریان و جمع آوری اطلاعات پایه از مخاطبان، درک کامل از رفتار، انگیزه و علایق مخاطبانتان بدست آورید.

مصاحبه با مشتریان

  1. موقعیت و پیام خود را توسعه دهید

محصول خود را در برابر بازار و نحوه مقایسه خود با سایر رقبارا درک کنید

  1. تعیین اهداف شرکت و بازاریابی

اهداف بازاریابی را که با اهداف تجاری شما در یک راستا هستند توسعه دهید.

  1. بودجه خود را تعیین کنید

بودجه مورد نیاز برای دستیابی به اهداف برنامه بازاریابی خودتان را مشخص کنید.

  1. کمپین های بازاریابی را توسعه دهید

بودجه خود را به کمپین های بازاریابی در برنامه بازاریابی خود اختصاص دهید.

  1. یک جدول زمانی پیاده سازی ایجاد کنید

قبل از اینکه مارکتینگ پلن نویسی خود را پیاده کنید، نقاط عطف واقع بینانه را با سهامداران تعیین کنید.

  1. ارزیابی و بهبود

برنامه بازاریابی و کمپین های خودتان را ارزیابی کنید و بر اساس آن تغییرات ایجاد کنید.

دو قدم اولیه در مارکتینگ پلن نویسی

قدم اولیه

در چند دهه اخیر، بیشتر افراد سفری را تحت عنوان کارآفرین تجاری آغاز کرده اند. اما متاسفانه بیشتر آنها نمی توانند که استراتژی و مارکتینگ پلن نویسی خود را به خوبی پیش ببرند. مانند موارد دیگر در پروژه، مارکتینگ پلن یک تصمیم مهم است که لازمه شروع تمامی برنامه های شما است. برای داشتن یک استراتژی تبلیغاتی مختص به خود و مورد توجه قرار گرفتن شما باید آگاهی در مورد مارکتینگ پلن و جنبه های آن را داشته باشید.

پیش بینی های فروش و ارزیابی فعالیت های تبلیغاتی گذشته شما برای ارزیابی اثربخش آن مرحله اول مارکتینگ پلن نویسی است. با تجزیه و تحلیل یک محصول شرکت شما قادر به شناسایی و تشخیص آن می شود که کدام بخش ار برنامه شما نیاز به تمرکز بیشتری دارد. این کار نه تنها شامل ارزیابی موقعیت رقبای شرکت شما در بازار می شود بلکه با در  نظر داشتن نحوه اجرای استراتژی های جدید برای اهداف تجاری آن است.

سازماندهی اهداف و استراتژی های بازاریابی مرحله دوم شما به حساب می آید. در این مرحله ایجاد روابط میان فعالیت های پیشنهادی بسیار مهم است؛ زیرا باعث اجرای برنامه به طور کاملا موثر می شود.

جمع بندی

امروزه بیشتر تیم های مارکتینگ اهداف بزرگی دارند اما به خاطر عدم وجود یک برنامه ریزی درست اکثرا در اجرای بیشتر ایده ها شکست می خورند. ما در این مقاله به شما نشان دادیم که یک مارکتینگ پلن نویسی خوب و فکر شده چطور در راه رسیدن به اهدافتان تاثیر می گذارد و لازمه شروع یک مارکتینگ موفق است.

source

توسط jahankhabari