وزارت دادگستری آمریکا با شرکت بوئینگ به توافقی رسید که بر اساس آن، این شرکت سازنده هواپیما از محاکمه کیفری در پرونده‌های مربوط به دو سانحه مرگبار هواپیمای ۷۳۷ مکس معاف شود. این سانحه‌ها که بیش از پنج سال پیش رخ دادند، حیات ۳۴۶ نفر را گرفتند.

بر اساس این توافق، بوئینگ باید مبلغی بیش از ۱.۱ میلیارد دلار (معادل ۹۶۷.۵ میلیون یورو) را به صورت غرامت پرداخت کرده و مبلغی اضافی از حد ۴۴۵ میلیون دلار (معادل ۳۹۱ میلیون یورو) را به خانواده‌های قربانیان اختصاص دهد. همچنین، وزارت دادگستری آمریکا متعهد شده است که این پرونده فریب‌کاری را کنار بگذارد و این شرکت از محکومیت کیفری رهایی یابد.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: “ما مطمئنیم که این توافق، عادلانه‌ترین نتیجه است که منافع عملی برخوردار است.” او ادامه داد: “اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند درد و زیان قربانیان را کاهش دهد، اما این توافق باعث می‌شود که بوئینگ مسئولیت مالی خود را بپذیرد و برای خانواده‌ها پایان پرونده و غرامت فراهم شود، در نتیجه ایمنی مسافران هوایی آینده تأثیرگذار باشد.”

با این حال، برخی از خانواده‌های قربانیان از این توافق ناافروزند، زیرا معتقدند جریمه مالی ممکن است پیام اشتباهی در مورد مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها در قبال ایمنی محصولات خود ب Rewrite:رگارد ارسال کند. برخی از بستگان مسافران در این دو سانحه خواستار برگزاری دادگاه علنی، تعقیب کیفری مسئولان سابق شرکت و مجازات مالی سنگین‌تر برای بوئینگ بوده‌اند.

پل کسل، وکیل این پرونده، این توافق را “بی‌سابقه” خواند و اضافه کرد: “داشتن چنین توافقی برای عدم پیگرد، برای مرگبارترین جرم شرکتی در تاریخ آمریکا اشتباه است.” او همچنین اعلام کرد که خانواده‌هایی که نمایندگی می‌کند، تلاش خواهند کرد تا دادگاه را متقاعد کنند توافق را رد کند.

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، دو فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی سقوط کردند و در نتیجه ۳۴۶ نفر جان خود را از دست‌دادند. این سقوط‌ها به دلیل خوانش نادرست یک حسگر بود که باعث فرود عمودی غیرقابل کنترل هواپیماها شد. بوئینگ متهم است که قبل از اعطای مجوز پرواز این هواپیما توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)، اطلاعات گمراه‌کننده درباره برخی ویژگی‌های هواپیمای مکس به این سازمان ارائه کرده‌است.

بسیjectives‌تر، شرکت برای خلبانان و خطوط هوایی اطلاع نکرد که یک سیستم نرم‌افزاری جدید به نام MCAS وجود دارد. این سیستم بطور خودکار و حتی بدون دستور خلبان، حسگر را در حالت اقدام به فرود عمودی قرار می‌داد. وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۱، بوئینگ را به فریب‌کاری و پنهان‌کاری در مورد نرم‌افزار مکس و میزان آموزش لازم برای خلبانان جهت پرواز ایمن متهم کرد.

پس از تعهد به پرداخت ۲.۵ میلیارد دلار جریمه و اجرای اقدامات لازم برای رعایت قوانین در مدد مدت سه سال، بوئینگ از پیگرد قضایی رهایی یافت. اما دادستان‌های فدرال با این که شرکت به کام‌آیند تغییرات وعده شده را انجام نداد، این شرکت به اتهام فریب‌کاری کیفری اعتراف کرد. یک قاضی فدرال در ماه دسامبر ۲۰۲۱، توافق بوئینگ برای قبول اتهام خود و جلوگیری از محاکمه را رد کرد، زیرا نگران بود اعضایی که مأمور بررسی تعهدات شرکت هستند، به طور عادلانه انتخاب نشده‌اند.

توسط jahankhabari.ir