گروه فرهنگی – توفیق وحیدی آذر: صبحوقت وقتی اخبار را بررسی میکردم، خبر مرگ بیمار قلبی دکتر پزشکیان توجهبرانگیز بود. اولین فکر من این بود که این دکتر چه کاری کرده است! فکر کردم که قلق جراحی از ذهن او برجسته بوده است.
بر اساس گزارش بولتن نیوز از تبریز امروز، دکتر پزشکیان در سلسلهای از فعالیتهای متنوع، از جمله ساخت ساختمان و بازی فوتبال، به جراحی قلب دست زده بود که موفقیتآمیز نبود. اما کار به این جا محدود نشد. در جستجوی گوگل گزارشها و تصاویر نماینده سراب، که از این خبر خبر نداشت، یافت نشدند. هیچ خبرگزاری از این موضوع گزارش نکرده بود! تنها یک کانال اینستاگرامی این خبر را منتشر کرده بود! نام نماینده نیز در خبر وجود نداشت. اما آیا میتواند موضوعی به این حد مهم بیریشه باشد! در عرض چند ساعت اعلام شد که این خبر کذب است و هیچیک از بیماران دکتر پزشکیان جان خود را از دست ندادهاند. بیماران نیز از دکتر پزشکیان تشکر کردند.
سرعت پخش این شایعه به سرعت نور بود، اما پس از اعلام صحت و منطق، آتش آن خاموش شد. این یک مثال از سرعت پخش اخبار جعلی و چگونگی مواجهه جامعه با آن است.
***
این موضوع یک درس مهم برای تولیدکنندگان اخبار است، به خصوص برای آنهایی که با بودجههای کلان و سازمانیافتهای فعالیت میکنند. تاکنون اخبار پرتکلم و بیارزش تعداد زیادی بدون پاسخ خبری از سوی نهادهای مربوطه منتشر شدهاند، یا حتی همین نهادها اخبار نادرست و بیارزش منتشر کردهاند.
در جامعه امروزی، “خبر” باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. این یک مسئولیت بزرگ برای خبرگزاریهایی است که با پشتیبانی مالی قوی عمل میکنند.