مسلم خانی، کارشناس کارآفرینی و کسبوکار، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، درباره نقش خلاقیت و نوآوری، به عنوان پایههای اصلی موفقیت در کار و زندگی اظهار کرد: خلاقیت را باید آموخت و در زندگی پیاده کرد؛ برای همین مجموعهای از اصول عددی و رقمی در این حوزه مطرح میشود که هم به خاطر سپردن آنها آسان است و هم در عمل نتایج چشمگیری دارد.
وی گفت: یکی از اصول مهم در این حوزه، قانون «نبرد» است که میگوید اگر میخواهیم یک پروژه را با موفقیت به انجام برسانیم، باید ۹۰ درصد توان خود را صرف شناخت دقیق مسئله و یافتن راهحلهای درست کنیم، سه درصد انرژی را به اجرای صحیح راهحل و هفت درصد را به بازنگری و اصلاح فرآیندها اختصاص دهیم. این اصل، راهبردی کلیدی برای تصمیمگیریهای درست و دستیابی به بهترین نتایج در کار است.
اصل «20/50» چیست؟
وی با اشاره به اصل «۲۰/۵۰» افزود: این اصل از مدیریت خلاقانه درونسازمانی سخن میگوید و بر این نکته تأکید دارد که باید به کارکنان و همکاران اجازه داده شود ۲۰ درصد از وقت خود را به فعالیتها و ایدههایی اختصاص دهند که از نظر خودشان خلاقانه، اثربخش و جذاب است؛ مشروط بر آنکه در راستای اهداف کلان سازمان باشد.
خانی ادامه داد: مطالعات تجربی و پژوهشهای میدانی نشان میدهد که در سازمانها، مدارس، دانشگاهها و کسبوکارهایی که این فرصت در اختیار افراد قرار داده شده، ۵۰ درصد از نوآوریها، ابداعات، اختراعات و موفقیتها حاصل همان ۲۰ درصد از زمانی بوده که افراد طبق تشخیص خودشان به آن اختصاص دادهاند.
این کارشناس کارآفرینی با تأکید بر اصل مهم دیگری به نام اصل ۲۰/۸۰ گفت: این قانون که به اصل پارتو هم معروف است، بیان میدارد که ۸۰ درصد از نتایج مثبت زندگی ما، اعم از موفقیت، ثروت، رضایت شغلی، حال خوب و پیشرفت، حاصل ۲۰ درصد از فعالیتهای اصلی، کلیدی و مؤثر ماست.
وی تصریح کرد: در هر کسبوکار یا مجموعهای ممکن است دهها محصول یا خدمت وجود داشته باشد اما واقعیت این است که ۸۰ درصد سود و ارزشآفرینی معمولاً از ۲۰ درصد از این فعالیتها حاصل میشود؛ یعنی از همان نقاط قوت و فرصتهایی که در آنها مزیت رقابتی داریم.
وی ادامه داد: شناخت این نقاط قوت و تمرکز روی آنها همان چیزی است که ما را از دیگران متمایز میکند و به بهرهوری بالا منجر میشود. اصل ۲۰/۸۰ در واقع به ما میگوید که لازم نیست همیشه پرکار، پرمشغله یا پرفعالیت باشیم، بلکه باید هوشمندانه عمل کنیم؛ بدانیم چه کار کنیم، کی و چگونه آن را انجام دهیم، از چه ابزاری استفاده کنیم و با چه تیمی آن را پیش ببریم.
خانی با اشاره به کاربرد این اصل در حوزه آموزش و پرورش گفت: با نزدیک شدن به ایام فراغت تابستانی دانشآموزان و دانشجویان، بهجای ثبتنام آنها در دهها کلاس آموزشی، بهتر است ابتدا استعداد و نقاط قوت آنها شناسایی شود و زمان، هزینه و انرژی صرف آن حوزههایی شود که بیشترین سازگاری با علایق، تواناییها و انگیزههای فرد دارند.
وی افزود: اگر فعالیتهای تابستانی در هماهنگی با این نقاط قوت برنامهریزی شود، در پایان تابستان مشاهده خواهیم کرد که بیشترین بهرهوری، موفقیت و رضایت، از همان برنامههایی حاصل شده که با استعدادها و انگیزههای درونی افراد هماهنگ بودهاند.
این کارشناس کارآفرینی با اشاره به جنبه منفی اصل ۲۰/۸۰ گفت: همانطور که بیشترین موفقیتها از ۲۰ درصد تلاشهای هدفمند حاصل میشود، بیشتر مشکلات، بیماریها و شکستها نیز ناشی از ۲۰ درصد از نقاط ضعف یا عملکردهای نادرست است که به آنها بیتوجهی کردهایم. اگر این نقاط ضعف شناسایی و برطرف نشوند، ممکن است منجر به از دست رفتن ۸۰ درصد از دارایی، زمان یا فرصتهای ما شوند.
وی تصریح کرد: حتی در حوزه مسائل اجتماعی نیز همین الگو صادق است؛ برای مثال، در ایام تعطیلات یا سفرهای بینشهری، ۸۰ تا ۹۰ درصد رانندگان قوانین را رعایت میکنند اما بخش عمده تصادفها ناشی از تخلفات ۱۰ تا ۲۰ درصد از رانندگانی است که قانون را زیر پا میگذارند.
اصل «20/80» به ما چه میآموزد؟
خانی با جمعبندی مطالب خود اظهار کرد: اصل ۲۰/۸۰ به ما میآموزد که اگر ۲۰ درصد از نقاط قوتمان را شناسایی و روی آنها سرمایهگذاری کنیم، ۸۰ درصد از نتایج مطلوب را کسب خواهیم کرد؛ این موضوع هم در مدیریت منابع انسانی، هم در آموزش، هم در توسعه فردی، و هم در مدیریت زمان و محتوا (مثل استفاده از رسانهها) کاربرد دارد.
وی گفت: ممکن است در طول روز با شبکههای اجتماعی مختلف، رسانههای دیداری و شنیداری یا انواع روزنامهها و کتابها مواجه باشیم اما وقتی مرور میکنیم، میبینیم ۸۰ درصد از دانش ما، حاصل استفاده عمیق و هدفمند از تنها ۲۰ درصد از این منابع است.
خانی در پایان تأکید کرد: اگر بخواهیم جامعهای خلاق و نوآور بسازیم، باید سه اصل کلیدی را همیشه به یاد داشته باشیم: نخست، اصل نبرد برای شناخت و حل مسئله؛ دوم، اصل ۲۰/۵۰ برای آزادسازی بخشی از زمان کارکنان جهت پیگیری ایدههای نو؛ و سوم، اصل ۲۰/۸۰ برای تمرکز بر نقاط قوت و اولویتها. با این اصول، میتوان فردی خلاق، مدیری نوآور و جامعهای پویا ساخت.
انتهای پیام
source