به گزارش خبرنامه بولتن نیوز از همشهری آنلاین، ارتباط ریلی بین ایران و افغانستان با طرح راهآهن خواف-هرات ایجاد میشود. این خط ریلی ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که ۷۸ کیلومتر از آن در سرزمین ایران و ۱۴۷ کیلومتر در افغانستان قرار دارد.
ساخت خط رویایی خواف-هرات از سال ۱۳۸۶ به صورت چهار قطعه آغاز شده است. سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در ایران به صورت یک مجموعه ساخته شده و ۸۵ کیلومتر باقیمانده در تعهد افغانستان قرار دارد.
پس از تکمیل و بهرهبرداری از این خط ریلی، پیشبینی میشود که سالانه حدود ۳ میلیون تن صادرات و واردات کالا و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ترانزیت از این مسیر بهرهمند شوند. همچنین، افزایش مبادلات اقتصادی، انتقال ترافیک جادهای به ریل، انتقال مواد خام معدنی و صادرات امن از طریق بندر چابهار از مزایای اقتصادی این خط ریلی است.
در صبح گذشته، سهشنبه ۶ خرداد، هیئتی از افغانستان به ریاست صاحبزاده، معاون وزیر فواید عمومی، با معاون وزیر راه و شهرسازی هوشنگ بازوند برای بررسی آخرین وضعیت اجرایی راهآهن خواف-هرات و تسریع در عملیات ساخت قطعه ۴ پروژه جلسه داشتند.
بازوند اهمیت این خط ریلی را برای دو کشور تأکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت بهرهبرداری از راهآهن خواف-هرات برای تسهیل مبادلات و جابجایی مسافران و دسترسی ریلی افغانستان به آبهای آزاد، باید فرآیند تکمیلseedی به سرعت آغاز شود.
بازوند ادامه داد که طرح راهآهن خواف-هرات از چهار قطعه تشکیل شده است و دو قطعه آن در ایران و دو قطعه در افغانستان ساخته شدهاند. اoboxار از تحولات پیشآمده در افغانستان سال ۱۴۰۰، بهرهبرداری از این خط مواجه به مشکلاتی شده است، اما طی مذاکرات افغانستان مکلف به بازگرداندن خط به وضعیت گذشته شدهاست.
بر اساس توافقهای صورت گرفته، مقرر شده است تا پایان شهریور ماه، ایران عملیات تکمیلی و رفع نواقص خط ریلی و افغانستان شواددی نظافت خط به صورتی که مانیتورینگ مکانیزه ممکن باشد، انجام شود.
هیچیک از مسئولین مضمه، خط ریلی زاهدان-میلک را به عنوان یکی دیگر از پروژههای راهبردی برای دو کشور معرفی کردهاند. با تامین اعتبار، ساخت و تکمیل این خط به جدیت پیگیری خواهد شد.
کریم نائینی، کارشناس حملونقل، این طرح را نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان دانسته بلکه تکمیلکننده مسیری ۲۰۰۰ کیلومتری در کریدور ریلی شرق-غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا میداند. او علاوه بر این، مزایای بهرهوری افغانستان از شبکه ریلی ایران، جزو آن دسترسی به آبهای آزاد و بندرهای جنوبی ایران را میداند.
در نهایت، اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و اتصال به کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب، شرق-غرب اکو و تراسیکا و دسترسی به آبهای آزاد از طریق بندرعباس و بندر چابهار از مزایای بینالمللی طرح راهآهن خواف-هرات هستند.